Arnon Grunberg en Wunderbaum over de toekomst van seks

The Future of Sex

Wunderbaum

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Acteursgroep Wunderbaum onderzoekt, samen met schrijver Arnon Grunberg en regisseur Johan Simons, de toekomst van seks. Hebben we straks alleen nog maar interactieve, digitale seks? Is online seks per definitie veilig of zitten er ook aan een virtueel seksleven risico’s? Wunderbaum en Grunberg schrijven samen een tekst over nieuwe vormen van seks in een geglobaliseerde wereld. Ze baseren zich op groepsgesprekken en Grunbergs ervaringen in het Franse naturisten- en swingersdorp Cap d’Agde. The Future of Sex is een voorstelling over verlangen, bevrediging en onthechting. En toont ons de libertijnse wellust van Markies de Sade en klinische avatar-seks, en alles daartussen.

Programma

Festivalfocus: Wunderbaum - The New Forest

Wat komt er na de crisis? Die vraag vormde in 2013 voor acteurscollectief Wunderbaum het uitgangspunt van een voorstellingenreeks onder de titel The New Forest, een vierjarige zoektocht naar nieuwe vormen van samenleven. The New Forest is 

geen utopie, ook geen dystopie, maar, volgens samenwerkingspartner en socioloog Willem Schinkel, een heterotopie: een plek van waaruit we de wereld anders kunnen bekijken. Het project beweegt zich tussen realiteit en fictie en gaat over het proces van verandering.

Op het Holland Festival presenteert Wunderbaum een overzicht van vier jaar The New Forest met een herneming van De komst van Xia, de eerste grote voorstelling uit het project, waarin de komst van een Chinese wereldmacht wordt onderzocht. Ook is er de wereldpremière van The Future of Sex. De groep rondt het project af met Stop Acting Now , een pseudo-documentaire van regisseur Mijke de Jong en performance ineen, waarin de acteurs hun eigen idealisme onder de loep nemen. Met Wunderbaums verbeelding beschrijf je de veranderende wereld het best.

Meer

Achtergrondinformatie

“En terwijl we steeds vaker onze touch screens strelen, verleren we het strelen van onze geliefden.” – Byung-Chul Han

The National Survey of Sexual Attitudes and Lifestyles - een Brits onderzoek uit 2014 - stelt dat in de meest welvarende landen ter wereld tegenwoordig minder seks bedreven wordt dan een aantal decennia geleden. Ondanks de alomtegenwoordigheid ervan in reclame en media, vindt ‘het’ binnen onze liefdesrelaties steeds minder plaats. Neukten we in de jaren ’90 nog vijf of zes keer per maand, tegenwoordig komen we gemiddeld niet veel verder dan een keer of drie, vier.

De belangrijkste redenen zijn, volgens deze National Survey: werkstress en de inmiddels alomvattende aanwezigheid van communicatietechnologie in ons leven. In bed liggen onze laptops en smartphones steeds vaker tussen ons en onze partners in. Online seks blijkt praktischer, sneller en hygiënischer dan het rommelige gedoe in de slaapkamer. Seksrobots verschaffen de masturberende mens een nieuw arsenaal aan mogelijkheden. Het lijkt erop dat privéfantasieën en daadwerkelijk fysiek menselijk contact steeds verder uit elkaar lopen.

Zag men seks vroeger als een voortplantingsmiddel en een sociaal tijdverdrijf, tegenwoordig is het steeds meer een vorm van zelfexpressie. Tegelijkertijd kampt een aantal Europese landen met dalende geboortecijfers. Is er een verband? In enkele regio’s neemt de krimp zelfs zodanig toe dat we het uitsterven alleen nog door immigratie denken te kunnen voorkomen.

uitsterven als utopie
Bovenstaande gedachtegang vormt de basis voor de fictieve wereld die geschetst wordt in The Future of Sex. De voorstelling portretteert het verval van een cultuur. Deze neergang is niet alleen maar bedreigend of deerniswekkend; in de beste religieuze en revolutionaire tradities wordt het verval omarmd als het zaadje van een nieuw tijdperk.

In de toekomst van seks – de seks van de laatste mensen – kijken de personages eenzaam en zelfbewust in de afgrond: zelfopheffing als ambitie, uitsterven als utopie. Uiteraard zijn er wegkwijnende exemplaren die de heimelijke wens koesteren dat uit hun eigen as een nieuwe mens zal verrijzen. Sommigen klampen zich vast aan technologie. Anderen vestigen hun hoop op vruchtbare, viriele vluchtelingen. De migrant is niet altijd blij met deze rol: ‘Ik ben jullie seksslaaf niet.’

De tekst van deze voorstelling is tot stand gekomen in voortdurende wisselwerking tussen Arnon Grunberg en de acteurs van Wunderbaum. The Future of Sex vormt tevens onderdeel van Wunderbaums vierjarige project The New Forest. De grote maatschappelijke transformaties die de groep in dit project onderzoekt, worden ditmaal teruggevoerd op het meest elementaire werktuig van de mens: ons eenzame, hunkerende lichaam.

Meer

Biografieën

Wunderbaum is een Nederlands-Vlaams acteurscollectief dat voorstellingen maakt over actuele onderwerpen, zowel op locatie als in het theater. Doorgaans schrijft het collectief zijn eigen teksten op basis van research; nu en dan geeft het opdrachten aan auteurs. Wunderbaum speelde voorstellingen in binnen- en buitenland, waaronder de Verenigde Staten, Iran, Scandinavië en Brazilië. 

De groep ontving de Mary Dresselhuysprijs en de VSCD Prosceniumprijs voor zijn gehele oeuvre en de Total Theatre Award tijdens het Edinburgh Fringe Festival 2014. Sinds 2013 bouwt Wunderbaum aan The New Forest, een vierjarig samenwerkingsverband met talrijke partners, vrijwilligers en toeschouwers waarin het collectief de transitie verbeeldt naar de samenleving van morgen. Met Detroit Dealers stond Wunderbaum in 2012 voor het eerst in het Holland Festival. 

Arnon Grunberg is een van de bekendste en meest productieve Nederlandse schrijvers van dit moment. Behalve zijn vele romans (waaronder Blauwe maandagenFantoompijnDe asielzoeker en Tirza) schrijft hij columns voor diverse bladen, essays, de dagelijkse voetnoot en de wekelijkse column Seksrabbijn des Vaderlands in De Volkskrant en toneel. Wunderbaum speelde eerder zijn toneelstuk Onze Paus (2007). Grunberg ontving onder meer de Ako Literatuurprijs, de Libris Literatuurprijs en de Constantijn Huygensprijs voor zijn gehele oeuvre.


Johan Simons is regisseur, operaregisseur, artistiek leider van NTGent en de Ruhrtriennale, vanaf 2017 artistiek leider van Theater Rotterdam en vanaf 2018 ook intendant van Schauspielhaus Bochum. Voorheen was hij onder meer intendant van de Münchener Kammerspiele en oprichter/artistiek leider van Theatergroep Hollandia. Veel van zijn voorstellingen speelden in het Holland Festival, zoals Sentimenti (2006), Hiob (2009) en Macbeth (2012). Simons regisseert in binnen- en buitenland en ontving onder andere de Prijs van de Kritiek en de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs. Theater Heute riep hem uit tot ‘Regisseur des Jahres’.

Meer

CREDITS

van en met
Walter Bart, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten, Arnon Grunberg
tekst
Arnon Grunberg
componist/muzikant
Simon Lenski
koor
Theaterkoor Dario Fo
eindregie
Johan Simons
toneelbeeld
Maarten van Otterdijk
dramaturgie
Tobias Kokkelmans
productie
Wunderbaum
coproductie
Holland Festival,
Rotterdamse Schouwburg

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR