McBurney komt terug met meeslepende solo

The Encounter

Geïnspireerd op de roman Amazon Beaming van Petru Popescu

Complicite / Simon McBurney

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Complicite is terug op het Holland Festival met een meeslepende solo, gespeeld en geregisseerd door Simon McBurney. In The Encounter toont hij magie en verwondering – zachtjes fluisterend in de oren van zijn toeschouwers. De Britse regisseur, schrijver en acteur baseert zijn verhaal op het non-fictie boek Amazon Beaming van Petru Popescu, over de Amerikaanse fotograaf Loren McIntyre, die in het Amazonegebied op zoek gaat naar de mysterieuze Mayoruna-stam. Na Complicite’s sensationele, multimediale regie van The Master and Margarita in 2012, heeft McBurney wederom een nieuwe vertelvorm gevonden. Met innovatieve geluidstechnologie en koptelefoons voor het publiek maakt hij van de wonderbaarlijke ontmoeting tussen twee werelden episch en intiem theater.

Programma

'Funny, profound, moving and visionary'
The Daily Mail ★★★★★

'...mesmerising theatrical trickery... spellbinding'
The Daily Telegraph ★★★★★

The Encounter is a tour de force'
Financial Times ★★★★★

A five-star hallucinogenic trip with Complicite … who are incapable of remaining within known theatrical boundaries. A must-see – or perhaps I should say, a must-hear'
Independent ★★★★★

Voor de voorstelling van 9 juni zijn uitsluitend nog kaarten voor HF Youngleden beschikbaar.
Deze kaarten zijn te bestellen m.b.v. de HF Young-actiecode.
meer informatie

blinden en slechthorenden

Deze voorstelling is ook geschikt voor blinden en slechthorenden.
Neem contact op met de kassa voor meer informatie:
t. 020-52 37 787

Achtergrondinformatie

Ruim twintig jaar geleden kreeg de Engelse regisseur, acteur en schrijver Simon McBurney een boek in handen: Amazon Beaming (1991), geschreven door Petru Popescu. Een boek over de Amerikaanse National Geographic-fotograaf Loren McIntyre die een reis ondernam naar de Javari Vallei, diep in het regenwoud van Zuid-Amerika, op zoek naar de bron van de Amazone-rivier. 

Hij belandde bij een klein meer in de Apurímac-regio van Peru, dat later de naam Laguna McIntyre zou krijgen. Maar belangrijker: hij ontmoette de Mayoruna, de lokale inheemse bevolking. Een ontmoeting die zijn kijk op het leven én de mogelijkheden van het menselijke bewustzijn voorgoed zou veranderen.

 

McBurney wist meteen dat hij ooit, op de een of andere manier, iets met dit boek zou ondernemen. Nu, na een lange periode van onderzoek, vormen deze reis en ontmoeting de inspiratie voor The Encounter, een voorstelling bij zijn theatergezelschap Complicite. Met slechts zijn lichaam en stem, een handjevol attributen, lichtprojecties, een geluidsontwerp van Gareth Fry en bijzonder innovatieve geluidstechnologie neemt McBurney de toeschouwer mee op een fantasierijke reis door de jungle. De geluidtechnologie bestaat uit ultragevoelige microfoons, binaurale opnameapparatuur (dat een immersief, 3D stereo-effect mogelijk maakt), samplers, stemvervorming en een schat aan audio- en muziekfragmenten, deels verzameld op reportage in het Zuid-Amerikaanse regenwoud. McBurney schept een dynamische wereld van geluid die het publiek ervaart door middel van koptelefoons. Het resultaat is The Encounter: hoorspel, soloperformance en geluidstheater ineen.

 

McBurney is sinds hij Mnemonic (1999) - over de werking van het geheugen - maakte, geïnteresseerd gebleven in de manier waarop het menselijke brein werkt als neurologische machine. Zo vertelt hij in een interview voor het Edinburgh International Festival: ‘Het onderzoek dat ik verrichtte voor Mnemonic riep allerlei vragen op over de aard van ons bewustzijn. The Encounter draait niet alleen om ons bewustzijn, maar het is wel een van de sleutelgedachtes die de basis vormen van het stuk.’

 

McBurney noemt zijn werk nadrukkelijk een compositie, net als een muziekstuk. ‘Soms weet ik zelf ook niet precies waarom ik het ene fragment met het andere combineer. Ik vind het gewoon goed klinken en er goed uit zien. Vaak wordt de betekenis pas achteraf duidelijk. Als mensen me vragen wat ze kunnen verwachten bij The Encounter, raak ik zelf een beetje in paniek, omdat ik het zelf ook niet precies weet. Het wordt een heel intieme, directe manier van een verhaal vertellen, met mij alleen. En wellicht leert de toeschouwer ook een nieuwe manier van luisteren.’

 

The Encounter is de vierde bijdrage van McBurney aan het Holland Festival. Hij was eerder te zien met de voorstellingen A Disappearing Number (2007), de opera A Dog’s Heart (2010) en The Master and Margarita (2012). The Encounter ging vorig jaar in première op het Edinburgh International Festival en werd daar door pers en publiek bijzonder enthousiast ontvangen.

Meer

Biografie

De Britse acteur, regisseur en schrijver Simon McBurney (1957) richtte in 1983 samen met Annabel Arden en Marcello Magni het theatergezelschap Complicite op. ‘Een nomadische familie’, noemt McBurney zijn gezelschap. Het werk van Complicite is sterk beïnvloed door de ideeën van Jacques Lecoq (1921-1999), een van de pioniers van de mime en het fysieke theater.

 De voorstellingen van Complicite zijn bijzonder visueel, waarbij tastbare, poëtische en surrealistische beelden de tekst ondersteunen. Daarbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van complexe technologie, zoals film- en videoprojectie. Door tekst, beeld, muziek en actie te integreren streeft het gezelschap ernaar om een verrassende en ontregelende theaterervaring te scheppen. 

In 1985 won Complicite de Perrier Comedy Award op het Edinburgh Fringe Festival voor A Minute Too Late. Sindsdien sleepte het gezelschap onder McBurney’s artistieke leiding meer dan vijftig prestigieuze theaterprijzen in de wacht. Daarnaast was McBurney betrokken bij uiteenlopende projecten als The Vertical Line (1999) van schrijver en kunsthistoricus John Berger, French and Saunders Live en The Resistible Rise of Arturo Ui met Al Pacino in de titelrol. Als acteur was hij te zien in bijna vijftig films, waaronder The Last King of ScotlandThe Theory of Everything en Tinker, Tailor, Soldier, Spy en televisieseries als Rev., The Borgias en Utopia. McBurney maakte zijn debuut op het Holland Festival met de voorstelling A Disappearing Number (2007), over de zoektocht naar oneindigheid door de belangrijkste wiskundigen van de 20ste eeuw: Srinivasa Ramanujan en G.H. Hardy. Met A Dog’s Heart (2010) en The Master and Margarita (2012) leverde hij een bijdrage aan het festival.

Meer

CREDITS

regie en spel
Simon McBurney
co-regie
Kirsty Housley
toneelbeeld, kostuums
Michael Levine
geluid
Gareth Fry metPete Malkin
licht
Paul Anderson
projectie
Will Duke
co-regie
Kirsty Housley
regie-assistent
Jemima James
assistent ontwerp
Lauren Tate
met stemmen van
Romeo Corisepa Dreve
Claudia Hammond
David Farmer
Chris Frith
George Marshall
Noma McBurney
Iain McGilchrist
Petru Popescu and Iris Friedman
Steven Rose
Marcus du Sautoy
Rebecca Spooner
Jess Worth
Nixiqaka Yawanawa
productie
Complicite
artistieke medewerking
David Annen
Simon Dormandy
Naomi Frederick
Victoria Gould
Richard Katz
Tim McMullan
Tom Morris
Saskia Reeves

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR