‘A work of furious ambition that feels deeply in tune with our present moment’ – The New York Times

Real Enemies

Darcy James Argue, Isaac Butler, Peter Nigrini, Darcy James Argue’s Secret Society

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De Canadese, in Brooklyn woonachtige componist en bandleider Darcy James Argue heeft bigbandjazz weer cool gemaakt. Na Brooklyn Babylon, een van de festivalsuccessen van 2013, brengt hij nu Real Enemies. In dit multimediaconcert duiken Argue en zijn 18-koppige big band Secret Society in de hedendaagse folklore van de samenzweringstheorie. Op een podiumbrede doemsdagklok leidt Argue zijn band door een wervelende compositie: wild, bruut, exact als een klok en van een doordringende schoonheid. De spetterende partituur - met elementen van filmmuziek, hiphop, Zuid-Amerikaanse muziek en minimalisme - wordt gekoppeld aan een beeldenstorm van projecties. Filmmaker Peter Nigrini en schrijver en regisseur Isaac Butler putten voor de teksten en beelden uit literatuur, films, computerspellen en de media. Real Enemies geeft een griezelig inkijkje in de schaduwgeschiedenis van de wereld.

Programma

 

Achtergrondinformatie

Complottheorieën zijn iets voor paranoïde zwevers en fantasten, maar eens in de zoveel tijd duikt er nieuws op dat inderdaad de vraag oproept of onze overheden het wel zo goed met ons voorhebben. Klokkenluiders als Edward Snowden en Julian Assange maken het aannemelijk dat er achter de schermen een hoop gebeurt dat het daglicht niet kan verdragen. Wat moeten we wel en niet geloven en hoe komen complottheorieën tot stand? Over deze vragen gaat de multimediale muziektheatervoorstelling Real Enemies.

De muziek in Real Enemies wordt uitgevoerd door bigbandcollectief Secret Society, dat in 2013 indruk maakte tijdens het Holland Festival met de voorstelling Brooklyn Babylon. Net als in die productie wordt een spetterende partituur van bandleider Darcy James Argue gekoppeld aan een beeldenstorm van projecties, ditmaal ontworpen door Peter Nigrini. Het scenario en de regie die beide media met elkaar verbindt, wordt verzorgd door Isaac Butler. 

Butlers scenario bevat twaalf hoofdstukken en behandelt verschillende complottheorieën uit de naoorlogse Amerikaanse geschiedenis: van de moord op JFK tot de gedachte dat Clinton, Bush en Obama in werkelijkheid aliens zijn. De projecties van Nigrini vormen een virtuoze ‘polyfonie’ van bestaand beeld- en geluidsmateriaal en worden op vijftien schermen weergegeven. Gezamenlijk spinnen ze een web van paranoia en wantrouwen. Midden op het toneel bevindt zich een zogenaamde ‘doomsday clock’, die aftelt tot twaalf uur. Naarmate de tijd verstrijkt, wordt de toeschouwer langzaam meegezogen in steeds meer bizarre, maar desondanks meeslepende complottheorieën. 

De muziek van Darcy James Argue speelt een belangrijke rol in dit proces. Geïnspireerd door de twaalf cijfers van de klok creëerde Argue een twaalftoonsreeks, die hij gebruikt als in een horrorfilm. Naast de filmmuziekachtige klanken passeren elementen uit verschillende stijlen de revue, van bigbandjazz en Zuid-Amerikaanse muziek tot hiphop en minimalisme. Kenmerkend voor de muziek is het hypnotiserende, dreigende effect van de pulserende herhalingen. De muziek wordt gaandeweg de voorstelling steeds dwingender en intenser. Dat sluit perfect aan op de beelden en prikkelt de bezoeker om mee te gaan in de steeds merkwaardigere complottheorieën. 

De makers van Real Enemies zijn stuk voor stuk rationele, ietwat sceptische individuen. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde bezoeker van de Brooklyn Academy of Music - waar het stuk in 2015 in première ging – of het Holland Festival-publiek. In een blog benadrukt Butler echter dat hij en de andere makers complotdenkers allesbehalve als lachwekkende freaks willen neerzetten, maar juist de psychologie achter het complotdenken proberen te tonen. Tijdens het ontstaansproces merkten de makers dat ze zelf ook ontvankelijker werden voor complottheorieën. Bovendien is in het verleden soms gebleken dat bepaalde samenzweringstheorieën achteraf daadwerkelijk klopten. Door middel van deze multimediale voorstelling hopen Butler, Argue en Nigrini ook de bezoekers aan het denken te zetten over de vraag wat wel en niet waar is. Dit kan alleen wanneer complotdenkers niet bij voorbaat als achterlijk worden weggezet. 

Alles bij elkaar biedt Real Enemies niet alleen enkele uiterst actuele politieke en psychologische bespiegelingen, maar vooral ook een innovatief multimediaal experiment, uitgevoerd door een van de beste en meest avontuurlijke big bands ter wereld.

Meer

Biographies

Darcy James Argue (1975) is een Canadese jazzcomponist en bandleider. Hij studeerde in Boston onder de legendarische componist en arrangeur Bob Brookmeyer. In 2003 verhuisde hij naar New York. Met zijn bigband Secret Society zorgde hij in 2009 voor een sensatie in de jazzwereld met zijn debuutalbum Infernal Machines, waarop hij ‘ouderwetse’ bigbandmuziek met nieuwe instrumenten, effecten en technologieën van na het klassieke bigband-tijdperk vermengt. 

Time Out New York stelde dat Argue 'big band opnieuw cool heeft gemaakt.' Met Infernal Machines werd hij genomineerd voor een Grammy en won hij talloze andere prijzen. Darcy won onder meer de Charlie Parker Composition Prize van de BMI (de Amerikaanse Buma/Stemra) en de SOCAN/CAJE Phil Nimmons Emerging Composer Award. Hij was als componist en dirigent betrokken bij het project Brooklyn Babylon op het Brooklyn Academy of Music Next Wave Festival. In 2013 was deze voorstelling tijdens het Holland Festival te zien. 

Isaac Butler is een New Yorkse theaterregisseur en schrijver. Butler regisseerde recentelijk de voorstellingen Reunion en Notes on a Disappearance aan het Playwrights Center, Minneapolis. Zijn voorstelling MilkMilkLemonade in theater 45 Below werd door de NY Press uitgeroepen tot Best Off-Off Broadway Show. Hij was regie-adviseur bij de multimediale voorstelling Brooklyn Babylon op het Brooklyn Academy of Music Next Wave Festival. Met dezelfde voorstelling trad hij in 2013 op tijdens het Holland Festival. Naast zijn regiewerk is Butler actief als schrijver. Hij schreef voor toonaangevende kranten en tijdschriften, zoals The New York Times, The Wall Street Journal, Time Out New York, Time Out Chicago, The Guardian, American Theater, Columbia: A Journal of Literature and Art, The Fiddleback en The Hooded Utilitarian. Ook werkt Butler als voordrachtskunstenaar. Momenteel werkt hij aan zijn debuutroman The Thousand Natural Shocks: A Father, A Family, A Crisis of Faith.

Projectie-ontwerper Peter Nigrini (1971) werd geboren in Toronto en woont tegenwoordig in New York, waar hij het merendeel van zijn oeuvre ontwikkeld heeft. Hij begon zijn carrière met voorstellingen in kleine theaters, waarin hij voor het eerst experimenteerde met projectiekunst. Sindsdien is hij in verschillende (muziek)theatervormen actief, van Broadway Musicals, dans en opera’s tot experimenteel theater. Hij maakte projectie-ontwerpen voor de voorstellingen The Elaborate Entrance of Chad Deity van Kris Diaz en Wings van Arthur Kopit in het Second Stage Theater New York. Met Robert Woodruffs bewerking van Dostojevski’s Notes from Underground toerde hij langs verschillende Amerikaanse theaters. Op muziektheatergebied maakte Nigrini projecties voor Elsewhere van Robert Woodruff en celliste Maya Beiser en Peter Eötvös’ opera Angels in America bij Fort Worth Opera. Ook maakte hij projecties voor de Grace Jones Hurricane Tour. Zijn werk was eerder te zien in het Holland Festival 2011, toen hij de projecties voor de musical Fela! verzorgde.

Meer

CREDITS

cocreatie van:
muziek
Darcy James Argue
tekst, regie
Isaac Butler
film
Peter Nigrini
met medewerking van:
toneelbeeld, licht
Maruti Evans
kostuums
Sydney Maresca
in opdracht van
The Brooklyn Academy of Music (BAM), The Fromm Music Foundation en Beth Morrison Projects
Beth Morrison Projects
productie