Experiment over privacy en echtheid in theater

Privacy

De Warme Winkel, Wunderbaum

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Twee eigenzinnige acteurscollectieven slaan de handen ineen voor een voorstelling over privacy. Wat is in deze tijden van sharing en liking een begrip als privé nog waard? Hoeveel laat je als acteur van jezelf zien? Acteurs Wine Dierickx (Wunderbaum) en Ward Weemhoff (De Warme Winkel) gaan op zoek naar de grenzen aan onze privacy. Ze laten zich inspireren door bekende performances uit de beeldende kunst, waarin kunstenaars hun eigen leven en sores gebruiken om de grenzen te verkennen tussen wat publiek en wat privé is. Ook Wine en Ward geven zich helemaal bloot in dit onderzoek naar privacy en echtheid in het theater.

Programma

Achtergrondinformatie

Actrice Wine Dierickx en acteur Ward Weemhoff spelen samen Privacy. Dierickx is als actrice verbonden aan het gezelschap Wunderbaum, Weemhoff is acteur bij De Warme Winkel. In het echte leven vormen ze een stel. Dat bracht hen ertoe samen een voorstelling te maken die scheert langs de grens tussen fictie en realiteit, met als centrale vraag: hoeveel intimiteit kunnen we verdragen? 

‘Privacy is een achterhaalde sociale vorm’, zei Facebook-oprichter Mark Zuckerberg. In hun voorstelling Privacy onderzoeken Wine Dierickx en Ward Weemhoff de omwenteling die zich in de afgelopen decennia voordeed met betrekking tot ons idee van privacy. 

Ooit waren onze privébeelden, -gedachten en -ervaringen voorbehouden aan intimi en was privacy in het openbare leven ons heilig. Inmiddels is er een hele industrie aan social media opgekomen die het iedereen mogelijk maakt persoonlijke foto’s, verhalen, filmpjes en meningen met de rest van de wereld te delen. Nooit waren de grenzen tussen privé- en publiek domein vager dan nu. Sommigen is dit een doorn in het oog, anderen halen er een hoop plezier uit. Massa’s mensen geven zich over aan de orgie van non-stop exhibitionistische uitingen. Waar voor de een grenzen worden overschreden, begint voor de ander de vrijheid pas. Digitaal exhibitionisme en voyeurisme lijken in onze huidige maatschappij de populairste vrijetijdsbestedingen. 

Vanuit de kunstwereld zijn tegenstrijdige boodschappen te beluisteren: de Chinese kunstenaar Ai Weiwei gebruikt het naar buiten brengen van privémateriaal om de sociale onderdrukking in China te bekritiseren, terwijl kunstenares Hito Steyerl in zijn video How not to be seen aankaart hoe moeilijk het tegenwoordig is om je nog buiten het blikveld van anderen te begeven. 

Deze strijd tussen liefhebbers en haters van wat Richard Sennett ‘the tyranny of intimacy’ noemt inspireerde het acteurskoppel Dierickx en Weemhoff tot hun voorstelling Privacy. Daarin laten ze zich inspireren door de eerste kunstenaars die de grenzen tussen het publieke en het private opzochten, in een tijd waarin dat nog vernieuwend was: de vuile lakens en vieze peuken van Tracy Emin, de geboorte van het kind van Stan Brakhage, de slapende geliefde van Andy Warhol, de kiekjes van Nan Goldin in beslapen beddengoed, de bed-in van John Lennon en Yoko Ono, de naakte performances van Marina Abramović en Ulay. Terugkijkend zijn al deze beelden eerder sensueel, afkomstig uit een tijd waarin het nog niet banaal was om je persoonlijke leven zomaar op straat te gooien. Dierickx en Weemhoff bekijken wat er sindsdien met onze notie van privacy is gebeurd. In hun rommelige huiskamer vol persoonlijke spullen – een onopgemaakt bed, een open kledingkast, een keukentafel, een volle ijskast, een verdwaalde peuk – schipperen ze tussen fictie en werkelijkheid, tussen Wine en Ward de geliefden en Dierickx en Weemhoff de acteurs. In de historische beelden die ze oproepen heeft het intieme nog iets mysterieus en erotisch. Tegelijk tart het duo met dit intieme theater de grenzen aan het ongemak.

Meer

Biografieën

Theatergroep De Warme Winkel is een acteurscollectief bestaande uit Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen en Ward Weemhoff dat in 2002 werd opgericht. Zij werken veelvuldig samen met gastacteurs, eindregisseurs, kunstenaars en musici. De Warme Winkel heeft een liefde voor geschiedenis en een grote fascinatie voor deze onoverzichtelijke en veelvormige tijd. 

De voorstellingen zijn energetische potpourri’s waarin wordt gespeeld met stijlen, vormen, clichés, iconen en verwachtingen. Ze worden gespeeld op bijzondere locaties, variërend van een kraakpand tot een kringloopwinkel, maar ook in het zalencircuit in binnen- en buitenland. Steeds probeert De Warme Winkel in een speelse, geestige en zware strijd de essentie en schoonheid van haar onderwerpen over het voetlicht te brengen. In 2014 bracht De Warme Winkel op het Holland Festival de première van Gavrilo Princip

Wunderbaum is een Nederlands-Vlaams acteurscollectief dat voorstellingen maakt over actuele onderwerpen, zowel op locatie als in het theater. Doorgaans schrijft het collectief zijn eigen teksten op basis van research; nu en dan geeft het opdrachten aan auteurs. Wunderbaum speelde voorstellingen in binnen- en buitenland, waaronder de Verenigde Staten, Iran, Scandinavië en Brazilië. De groep ontving de Mary Dresselhuysprijs en de VSCD Prosceniumprijs voor zijn gehele oeuvre en de Total Theatre Award tijdens het Edinburgh Fringe Festival 2014. Sinds 2013 bouwt Wunderbaum aan The New Forest, een vierjarig samenwerkingsverband met talrijke partners, vrijwilligers en toeschouwers waarin het collectief de transitie verbeeldt naar de samenleving van morgen. Met Detroit Dealers stond Wunderbaum in 2012 voor het eerst in het Holland Festival. 

Ward Weemhoff is acteur, theatermaker en lid van De Warme Winkel sinds 2010. Na zijn afstuderen in 2006 aan het Conservatorium in Antwerpen (toneelklas Dora van der Groen) werkte hij samen met verschillende regisseurs, zoals Johan Simons (Platform/NTGent), Lotte van den Berg (Braakland en Het Gerucht/Toneelhuis) en Joachim Robbrecht (Rashomon-effect/Toneelgroep Amsterdam) en collectieven als andcompany & co (Die Kommende Aufstand), Touki Delphine (In de lelijkheid), Cie. de Koe (Publikumsbeschimpfung). Naast zijn werk in het theater is hij filmacteur en gastdocent aan de toneelscholen van Antwerpen, Maastricht en Brussel. In 2015 werd Weemhoff genomineerd voor de Arlecchino, de prijs voor beste mannelijke bijrol van het seizoen, voor zijn rol in Gavrilo Princip van De Warme Winkel. 

Wine Dierickx behoort tot de vaste kern van acteursgroep Wunderbaum en speelde daarnaast mee in verschillende producties van Johan Simons bij NTGent, waaronder Platform en Tien Geboden. Voor die laatste ontving ze in 2009 de Colombina voor de meest indrukwekkende vrouwelijke, ondersteunende acteursrol in het seizoen. Ook speelde ze mee in Maeterlinck, in een regie van Christoph Marthaler, Apenverdriet, in regie van Arne Sierens, en in verschillende stukken van Marijke Pinoy, waaronder Yerma vraagt een toefeling. Met TgSTAN maakte ze de internationale voorstelling Nora van Ibsen. Dierickx speelde ook in diverse films. Zo had ze de hoofdrol in Felix van Groeningens Dagen zonder lief en was ze te zien in onder andere Smoorverliefd van Hilde van Mieghem en Storm van de Duitse Hans-Christian Schmid. 

Meer

CREDITS

concept, tekst en spel
Wine Dierickx, Ward Weemhoff
geluid
S.M. Snider
dramaturgie en tekst
Joachim Robbrecht
vertaling tekst
Rob Klinkenberg
scenografie
Theun Mosk
eindregie
Marien Jongewaard
productie
HAU Hebbel am Ufer, De Warme Winkel en Wunderbaum
coproductie
Holland Festival, BIT Teatergarasjen, A House on Fire
mede mogelijk gemaakt door
Ammodo, Haupstadtkulturfonds, The Culture Programme of the European Union
met dank aan
Florian Hellwig

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR