Bent u nationalist of xenofoob?

Chauvinism Scanner

God’s Entertainment

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Laat u testen op chauvinisme. Heeft u wel eens last van een aanval van nationale trots of twijfelt u over uw nationaliteitsgevoel? Doe dan deze eenvoudige en pijnloze test, bedacht en uitgevoerd door de kunstenaars van God’s Entertainment. Dit Weense, anarchistische theatercollectief stond op vele internationale festivals met confronterende, politieke performances.

In Amsterdam strijken ze neer in een tentje op het Leidseplein, bij de Stadsschouwburg, als daar Die Stunde da wir nichts voneinander wußten te zien is. Voorafgaand aan deze voorstelling is het mogelijk om u te laten doorlichten op uw chauvinisme. Bent u zonder het te weten een nationalist of zelfs een rabiate xenofoob? De Chauvinism Scanner komt erachter.

Festivalfocus: Edges of Europe

De eerste helft van dit jaar is Nederland voorzitter van de Europese Unie. Maar wat is er eigenlijk nog over van de Europese droom van eenheid? Een aantal kunstenaars in het Holland Festival onderzoekt actuele Europese kwesties in een reeks voorstellingen over het veranderende continent.

De openingsvoorstelling van het festival, Die Stunde da wir nichts voneinander wußten van het Estse regie-duo Ene-Liis Semper en Tiit Ojasoo, toont onder meer de diversiteit van en spanningen in het Europa van nu. In hun film As en Geld richten zij zich op politiek populisme. Regisseurs Milo Rau (The Dark Ages), Joël Pommerat (Ça ira (1) Fin de Louis), Wael Shawky (Cabaret Crusades: The Secrets of Karbala) en de Oekraïense band DakhaBrakha duiken in het verleden en traceren de lijnen van de soms duistere geschiedenis van het continent. Uit het hart van Europa komt het collectief God’s Entertainment met een chauvinismecheck. Het Nederlandse Wunderbaum reageert in hun project The New Forest ook op actuele Europese problemen. Gedenkwaardig wordt de reünie van een groot Syrisch orkest voor Arabische muziek in Africa Express Presents… The Orchestra of Syrian Musicians with Damon Albarn and Guests. Kunstenaars kunnen de wereld misschien niet veranderen, maar wel de manier waarop we naar die wereld kijken en erover denken.

Meer

Achtergrondinformatie

Altijd al willen weten hoe chauvinistisch u eigenlijk bent? Vermoedt u wellicht enige xenofobie? Het Weense performancecollectief God’s Entertainment biedt uitkomst. Op de openingsdag van het Holland Festival presenteert dit collectief, midden op het Leidseplein, de installatie Chauvinism Scanner.

Een onderzoekstent, waarin voorbijgangers aan de hand van een aantal experimenten kunnen testen hoeveel vreemdelingenangst ze precies hebben. Ook al baseren de aanhangers van de ‘eigen volk eerst’-ideologie en het extreme patriotisme zich vaak op de heiligheid van ‘bloed en bodem’, er worden in de tent geen bloedproeven afgenomen. Met de hulp van een aantal elektronische apparaten, zoals de Vreemdelingenscanner en de Persoonlijke Indicator, kunnen de leden van God’s Entertainment zelfs het kleinste spoortje nationalisme in de toeschouwer ontdekken. Diverse clichés worden opgevoerd en onderzocht op hun waarheidsgehalte. Zo wordt een persoonlijk chauvinismeprofiel samengesteld. Chauvinism Scanner dient als lachspiegel die de bezoeker inzicht geeft in de eigen diepgewortelde, irrationele vooroordelen en vreemdelingangst. 


Chauvinism Scanner ging in 2015 première op het Spielart Festival in München en was ook te zien in Rijeka (Kroatië), waar de inhoud werd aangepast aan de Joegoslavische geschiedenis van extreem nationalisme en bloederige burgeroorlogen. Op het Holland Festival wordt de installatie in de Nederlandse context geplaatst. Met deze performance is God’s Entertainment voor het eerst op het festival te zien.

Meer

Biografie

God’s Entertainment is een van de weinige Oostenrijkse experimentele theaterensembles dat bewust probeert te breken met de geldende podiumconventies. Hun producties houden het midden tussen toneelvoorstelling, happening, beeldende kunst, performance en concert. Daarbij wordt uitgebreid geciteerd uit de populaire cultuur en massamedia.

In de voorstellingen spelen alle theatrale elementen (decor, spelers, publiek, muziek, tekst en lichaam) een gelijkwaardige rol van betekenis. Het collectief wordt gedreven door sociale, culturele en politieke misstanden en probeert de toeschouwers te activeren en discussies los te maken. Maar het richt zich ook, niet in de laatste plaats, op het amusement. Nadine Jessen van het productiehuis Kampnagel (Hamburg) schrijft over het gezelschap: 'Via een radicale benadering zoeken ze naar nieuwe krachtige spanningsvelden in verschillende sociale en culturele ruimtes, onderwerpen, bestaande structuren en vormen die voorbijgaan aan de theatrale conventies. Op basis van deze artistieke en sociale verweving schept God’s Entertainment scherpe sociale bouwwerken met een grote rol voor het publiek'. 

Meer

CREDITS

productie
God’s Entertainment