HF Young Academy #2

in samenwerking met Felix in de Steigers

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Wil jij goed beslagen ten ijs komen voor de voorstellingen van
HF Young? Duik dan in een poel van kunstkennis, boeiende achtergrondverhalen en onderzoek. In samenwerking met Felix in
de Steigers vinden twee levendige kunstcolleges plaats, waarin kunstenaars en kenners handvatten bieden voor het kijken naar de festivalvoorstellingen, zodat je straks nog meer geniet.

En HF Young houdt van korting. Daarom is je entreeticket voor de HF Young Academy's op deze avonden een tegoedbon van € 5, een eenmalige extra korting bovenop op het HF Young-tarief van de zeven voorstellingen.

PROGRAMMA

Academy #2: THE MAN AND THE MACHINE

Ontdek de techniek achter digitaal popfenomeen Hatsune Miku, het nieuwe digitale en interactieve genre dat componist Michel van der Aa heeft uitgevonden met de liedcyclus The Book of Sand, wat kersvers artistiek directeur Ruth MacKenzie van haar eerste en volgende Holland Festivals verwacht, en waar het volgens Lucas van der Velden van Sonic Acts naartoe gaat met het gebruik van digitale media als nieuwe kunstvorm.

Dat plus de nodige drinks en beats om onder leiding van presentator Lucas De Man het nuttige met het aangename te verenigen in deze tweede HF Young Academy.

BIOGRAFIEËN

Hatsune Miku is een virtueel Japans popidool dat vooral in Japan een ongekende populariteit geniet. Dat is des te opmerkelijker omdat Hatsune geen zangeres van vlees en bloed is; zij is een computerprogramma, zangsynthesizer-software met daaraan gekoppeld de getekende beeltenis van een zangeres die bij haar optredens tot leven komt als een geanimeerde 3D-projectie. Voor Miku's stemgeluid zijn samples gebruikt van de Japanse stemactrice Saki Fujita, die door de makers Crypton Future Media vervolgens zijn geprogrammeerd in het synthesizer-programma Vocaloid 2 van Yamaha. Hiermee kunnen gebruikers zelf songs creëren – met het stemgeluid van Miku – door tekst en melodie in te voeren. De naam Hatsune Miku betekent overigens 'eerste geluid van de toekomst'. 


De beeltenis van Miku is gecreëerd door de Japanse illustrator KEI. Op basis van Cryptons omschrijving van Miku als 'een android diva uit de nabije toekomst' creëerde hij een Manga-achtige verschijning met lange groene haren in vlechten en een outfit in blauw en grijs– het kleurenpalet is gebaseerd op Yamaha synthesizers. Toen Hatsune Mike voor de Vocaloid 2 in 2007 op de markt kwam in Japan, was het een instant hit. Vanwege dit succes werd het pakket voor Miku verder uitgebreid met software – ontwikkeld door haar fans - waarmee men Miku’s stemgeluid verschillende stemmingen kan meegeven. Haar fans ontwikkelden de animatie-software om haar te laten dansen. Vooral dankzij populaire video upload sites als Niconico groeide het repertoire van Miku exponentieel en staat de teller inmiddels op ruim over de 100 000 songs, vele met bijbehorende muziekvideo's.

Het eerste live concert van Miku was in 2009 op het Animelo Summer Live festival. Haar concerten in Japan zijn inmiddels  gigantische volksevenementen, waarbij complete stadions vol fans haar toewuiven met lichtgevende toverstokjes. Hatsune's eerste buitenlandse concert – Mikunopolis ­-  was in 2011 in Los Angeles. Eind 2013 ging haar eerste popopera, The End, in première in Parijs.

Lucas van der Velden (1976) studeerde van 1996 tot 2000 aan de Interfaculteit Beeld en Geluid van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij is medeoprichter van het Rotterdamse kunst collectief Telcosystems, en sinds 2003 directeur van het Sonic Acts festival in Amsterdam. Hij was lid van de adviescommissie van het Fonds voor de Beeldende Kunsten in Amsterdam (2003-2007) en co-curator van het mediakunst programma van het 5 Days Off festival Amsterdam (2004 - 2008). Hij was gast-curator voor het Holland Festival (2006), De Kabinetten van De Vleeshal (2007) en Woodstreet Galleries Pittsburgh (2009). Daarnaast was hij lid van de selectiecommissie van het Stedelijk Museum Amsterdam in 2008 voor de expositie Deep Screen.

In 2007 was hij mede-oprichter van Baltan Laboratories in Eindhoven en tot 2011 lid van Baltan's artistic board. Sinds 2011 is Lucas, met het Sonic Acts team, curator van het Kontraste festival in Krems. Zijn werk met Telcosystems is vertoond in musea, galerieën en festivals zoals Ars Electronica (Linz), IFFR (Rotterdam), Holland Festival (Amsterdam), Transmediale (Berlin), Elektra (Montreal), Wood Street Galleries (Pittsburgh) en Boijmans van Beuningen (Rotterdam).

Ruth Mackenzie (1957) is sinds september 2014 de nieuwe artistiek directeur van het Holland Festival. Ze was onder andere directeur van het Londen 2012 Festival (het officiële culturele programma voor de Olympische Spelen van Londen in 2012), algemeen directeur van de Schotse Opera en het Manchester International Festival, artistiek directeur van het Chichester Festival Theatre, adviserend dramaturg bij de Wiener Festwochen, speciaal adviseur van de Britse minister van Cultuur, Media en Sport, adviseur bij onder andere Barbican Centre, London Symphony Orchestra, BBC en de Tate. In 2012 ontving zij de Peter Brook Empty Space Special Achievement en werd door H.M. Koningin Elizabeth II onderscheiden met een CBE (Commmander of the Most Excellent Order of the British Empire) voor haar verdiensten voor het Londen 2012 Festival.

 

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR