Nieuw werk van Liam Gillick op Museumplein

All-Imitate-Act

Liam Gillick

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

30 MEI - 23 JUNI

Op het Museumplein staat een reeks gigantische panelen. In elk paneel zit een gat. Steek je hoofd erdoor en je wordt onderdeel van een figuur gemaakt door Oskar Schlemmer of Kazimir Malevitsj – je kunt je zo laten ver­eeuwigen als een Bauhaus-danser of een personage uit Overwinning op de Zon. Kunstenaar Liam Gillick (NY) creëert kunst in de publieke ruimte die door het gebruik en de sociale interactie die daarmee gepaard gaat voortdurend nieuwe betekenis krijgt. In zijn werk reflecteert hij structureel op de tentoonstelling als vorm. Op uitnodiging van Holland Festival en Stedelijk Museum plaatst Gillick op het Museumplein een installatie onder de titel All-Imitate-Act. Het toont grafische abstracties die verwijzen naar kostuums en ontwerpen van kunstenaars uit de periode 1910-1940, en verbindt zo de podiumkunsten van het festival met de collectie van het museum.

 

Bezoek ook de site van All-Imitate-Act: http://all-imitate-act.tumblr.com/ 

BIOGRAFIE

Liam Gillick (1964) is een Britse kunstenaar die zijn opleiding volgde aan Goldsmiths College in Londen. Hij behoort tot de generatie kunstenaars die de Britse kunst-scene nieuwe energie gaf in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw. Gillick woont en werkt in New York. Liam Gillick gebruikt verschillende vormen om de nieuwe systemen van ideologische controle aan het licht te brengen die in de beginjaren ’90 opkwamen. Hij heeft een aantal centrale narratieven ontwikkeld die vaak de motor vormt voor een reeks werken. McNamara (vanaf 1992) Erasmus is Late & Ibuka! (vanaf 1995) Discussion Island/Big Conference Center (vanaf 1997) en Construction of One (vanaf 2005).

Gillick legt de disfunctionele aspecten van een modernistische erfenis bloot in termen van abstractie en architectuur binnen het raamwerk van een geglobaliseerde, neo-liberale consensus. In zijn werk reflecteert hij structureel op de tentoonstelling als vorm. Daarnaast heeft hij sinds het einde van de jaren 2000 een aantal korte films gemaakt waarin de constructie van de creatieve persoon in het licht van de constante verandering van de eigentijdse kunstenaar als cultureel figuur wordt belicht. Margin Time (2012), The Heavenly Lagoon (2013) en Hamilton: A Film by Liam Gillick (2014). Gillick legt momenteel de laatste hand aan een boek voor Columbia University Press over de genealogie van de hedendaagse kunstenaar, getiteld Industry and Intelligence: Contemporary Art Since 1820.

All Imitate Act Gillick 3

In 1989 had Gillick zijn eerste solo-expositie in galerie Karsten Schubert in Londen. Gillicks werk heeft vervolgens op verschillende belangrijke tentoonstellingen gestaan, waaronder Documenta en de Biënnales van Venetië en van Berlijn – waar hij in 2009 Duitsland vertegenwoordigde. Gillick had solotentoonstellingen in verschillende musea, waaronder het Museum of Contemporary Art in Chicago, het Museum of Modern Art in New York en de Tate in Londen. Verschillende werken van Gillick maken deel uit van belangrijke openbare collecties, waaronder het Centre Pompidou in Parijs, het Guggenheim Museum in New York en Bilbao en het Museum of Modern Art in New York.

In de afgelopen vijfentwintig jaar heeft Gillick zich ook gemanifesteerd als een productief schrijver en criticus van eigentijdse kunst. Hij heeft bijdragen geleverd aan Artforum, October, Frieze en e-flux Journal. Verder heeft hij een aantal boeken geschreven, waaronder een verzamelbundel met een selectie van zijn kritische beschouwingen. Belangrijke openbare gebouwen waarvoor Gillick werk heeft gemaakt zijn onder meer het gebouw van het Britse Ministerie van Binnenlandse Zaken in Londen en het hoofdkantoor van Lufthansa in Frankfurt. In de loop van zijn carrière heeft Gillick zijn praktijk uitgebreid naar experimentele plekken en samenwerkingsprojecten met kunstenaars als Philippe Parreno, Lawrence Weiner en Louise Lawler.

CREDITS

concept
Liam Gillick
uitvoering
Decoratelier van Nationale Opera & Ballet
coproductie
Holland Festival, Stedelijk Museum
Liam Gillick, All-Imitate-Act, 2015 (Courtesy Esther Schipper, Berlin)

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR