Vrolijk, vlijmscherp commentaar op de wereld van de kunst

The Returns

Nederlandse première

William Forsythe, The Forsythe Company

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Met een helderziende, Aziatische manicuriste als gids en een bont uitgedost gevolg van extravagante zaakwaarnemers, sjamanen, mecenassen, papegaaien en piraten in haar kielzog neemt The Returns het publiek mee op een vrijmoedige tour door de kunstwereld. Kunst wordt voorgesteld als handelswaar en fetisj, de kunstenaar als doorgeefluik en charlatan, en de kunstmarkt als salon en speelplaats. Met vrolijke spot laat Forsythe een stoet van archetypen voorbij komen waar het publiek geen moment omheen kan.

Naamloos 16   Programma Icoon

‘Eine solche Reverenz aus dem linken Ärmel zu schütteln, nebenbei noch das Ballett zu streifen und schließlich alles mit dem eigenen Idiom zu verbinden, das bringt nur ein unbeirrbarer Spurensucher wie Forsythe zustande.’

Dorion Weickmann, Süddeutsche Zeitung

Achtergrondinformatie

Met zijn voorstelling The Returns levert de baanbrekende Amerikaanse choreograaf William Forsythe (1949) een kritisch en komisch commentaar op de kunstwereld. In 2008 was Forsythe voor het eerst op het Holland Festival te zien met de twee voorstellingen Decreation en Kammer/Kammer. Vorig jaar presenteerde het Holland Festival één van zijn meest bijzondere en zelden uitgevoerde werken, Quintett (1993), in een uitvoering door Benjamin Millepieds gezelschap LA Dance Project. The Returns (2009) is tot nu toe alleen in Dresden en Frankfurt uitgevoerd, vanwege de specifieke eisen die aan de presentatieplek worden gesteld.

In The Returns neemt een helderziende, Aziatische manicuriste (gespeeld door Yoko Ando) het publiek mee op een woeste, zwierige reis door de wereld van de kunst, bevolkt door extravagant geklede zaakwaarnemers, mecenassen, papegaaien en piraten. Dit alles in een wit decor, dat doet denken aan een modeatelier of een galerie. Forsythe toont de kunst als koopwaar en fetisj, de kunstenaar als een doorgeefluik of ordinaire charlatan, de kunstmarkt als een salon waar achteloos gefröbeld en gespeeld wordt met andermans werk. Forsythe toont zich in The Returns met zijn achttien dansers van zijn meedogenloze kant, en zet op een karakteristieke wijze de wetten van het danstheater naar zijn hand.

De muziek is van Dietrich Krüger, Sebastian Rietz en Thom Willems. Naast de choreografie is Forsythe in The Returns tevens verantwoordelijk voor het toneelbeeld en de kostuums (samen met Stephen Galloway en Dorothee Merg). De kostuums die in de afgelopen 30 jaar voor The Forsythe Company zijn ontworpen worden voor deze voorstelling hergebruikt. En voor het decor is een grote selectie bouwmarktobjecten gebruikt.

Biografie

De Amerikaanse danser en choreograaf William Forsythe (1949) wordt beschouwd als één van de invloedrijkste, levende vernieuwers binnen de hedendaagse dans. Hij gaf een nieuwe inhoud aan het klassieke ballet en gebruikte de klassieke danstechnieken om tot een dynamische en 21e-eeuwse kunstvorm te komen. Forsythes diepe interesse in de basisbeginselen van organisatie leidde tot een breed scala aan projecten, waaronder installaties, films en werken die webgebaseerd zijn.

Forsythe volgde zijn dansopleiding aan de Jacksonville University in Florida en de School of merican Ballet in New York en danste bij het Joffrey Ballet in Chicago. In 1976 verhuisde hij naar Stuttgart en werd huischoreograaf bij het Stuttgart Ballet en in 1984 directeur van het Ballett Frankfurt. In 2004 richtte hij hier zijn eigen gezelschap op, The Forsythe Company. Zijn werk – van dans tot installatiekunst – wordt internationaal geroemd en is wereldwijd te zien in theaters, publieke ruimtes, musea en cultuurhuizen. Hij ontving onder andere drie Bessie Awards, twee Laurence Olivier Awards en de Nijinsky Award. In samenwerking met mediaspecialisten en instructeurs ontwikkelde Forsythe nieuwe manieren om dansdocumentatie, onderzoek en opleiding te benaderen.
In 1994 creëerde hij de computerapplicatie Improvisation Technologies: A Tool for the Analytical Dance Eye, ontwikkeld in samenwerking met het Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe. Deze tool wordt gebruikt als een pedagogisch instrument door professionele bedrijven, dansconservatoria, universiteiten, postdoctorale architectuur programma’s en middelbare scholen over de hele wereld. 2009 was de lancering van Synchronous Objects for One Flat Thing, een digitale online partituur die samen met de Universiteit van Ohio State ontwikkeld werd en de organisatorische principes van een choreografie toont. Ook demonstreert ze de mogelijke toepassing binnen andere disciplines. Synchronous Object is het proefproject voor Forsythe’s Motion Bank, een onderzoeksplatform dat zich richt op het creëren en het onderzoek van digitale online partituren in samenwerking met gastchoreografen.
In 2010 werd hij op de prestigieuze Biënnale van Venetië onderscheiden met een Gouden Leeuw, als bekroning voor zijn oeuvre en bijdrage aan de ontwikkeling van de kunstvorm dans.

Het werk van Forsythe is regelmatig uitgevoerd op het Holland Festival. In 2011 was één van zijn choreografieën te zien in Bill & Mr. B en de choreografische installatie City of Abstracts was te zien in Amsterdam Centraal Station en in de Openbare Bibliotheek Amsterdam. In 2012 bracht Benjamin Millepied Forsythe’s Quintett (1993). Dit jaar keert Forsythe terug met zijn eigen gezelschap met de Nederlandse première van The Returns.

CREDITS

een werk van
William Forsythe
muziek
Dietrich Krüger, Sebastian Rietz, Thom Willems
piano
David Morrow
toneelbeeld
William Forsythe
licht
Ulf Naumann, Tanja Rühl
kostuums
William Forsythe, Stephen Galloway, Dorothee Merg
assistent dramaturgie
Dr. Freya Vass-Rhee
productieleiding
Christopher Roman
met
Katja Cheraneva, Frances Chiaverini, Roderick George, Brigel Gjoka, Amancio Gonzalez, Josh Johnson, David Kern, Natalia Rodina, Tilman O’Donnell*, Nicole Peisl, Inma Rubio*, Jone San Martin, Yasutake Shimaji, Ildikó Tóth, Riley Watts, Ander Zabala
*gast
productie
The Forsythe Company

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR