De lont in het kruidvat – terug naar de vooravond van de Eerste Wereldoorlog in een eigenzinnige, theatrale reconstructie

Gavrilo Princip

Wereldpremière

De Warme Winkel

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Theatergroep De Warme Winkel neemt ons mee terug naar een keerpunt in de moderne geschiedenis: 28 juni 1914. Gavrilo Princip heeft met vijf vrienden een aanslag beraamd op de Habsburgse troonopvolger Franz Ferdinand tijdens diens bezoek aan Sarajevo. Maar de pistolen haperen, de granaten ontploffen niet óf te laat; en de aanslag mislukt. Door een reeks van stomtoevallige omstandigheden komt Gavrilo even later alsnog oog in oog te staan met Franz Ferdinand. Het laatste wat Ferdinand ziet, is een klein mannetje met smalle schouders en een dun snorretje.
Met zijn eigenzinnige humor brengt De Warme Winkel een maniakale, orgastische, theatrale reconstructie die uiteindelijk alleen nog doet denken aan een slagveld.
Programma Icoon

NACHTVOORSTELLING MET FEEST OP 27/28 JUNI

Op de jubileumdag – precies 100 jaar na de aanslag - speelt De Warme Winkel een nachtvoorstelling (00.00 uur in de nacht van 27 op 28 juni). Van tevoren geven ze samen met Club Interbellum een feest in Habsburgse stijl: Last Waltz. Vanaf 22.00 uur kunt u op vertoon van uw voorstellingskaartje leren schieten, walsen en tintype portretten maken. 

Een gedurfe, groteske kijk op dé aanslag

Trouw ****

...beeldend en hallucinerend...

Het Parool ****

Achtergrondinformatie

Gavrilo Princip was afkomstig uit een arme boerenfamilie uit de Grahovo vallei in het noord-westen van Bosnië. Hij was pas kort voor de aanslag betrokken geraakt bij de groep onderschatte Servische nationalisten die de moord op Franz Ferdinand voorbereidde. Die aanslag mislukte aanvankelijk faliekant, de pistolen van drie medeschutters weigerden dienst en er werden twee handgranaten naar de auto van Franz Ferdinand gegooid die pas onder de volgwagen ontplofte. De aartshertog wilde perse zijn tocht door Sarajevo voortzetten, maar uit veiligheidsoverwegingen werd besloten een andere route te nemen. Gavrilo Princip, die de aanslag als mislukt beschouwde, had honger en ging een eindje van de geplande route af een bakker binnen. Wat hij bestelde is niet overgeleverd, maar toen hij naar buiten kwam stond hij plots oog in oog met Franz Ferdinand en schoot hem dood. Het banale van dit toeval en de povere achtergrond van Princip tegenover de enorme impact van zijn daad, is het uitgangspunt voor deze jubileumvoorstelling. Het verlangen van sommige individuen om onsterfelijk te worden door één snelle destructieve daad, is beangstigend actueel en kan de maatschappij op z’n grondvesten doen schudden. 

Biografie

Theatergroep De Warme Winkel is een acteurscollectief opgericht in 2002. De artistieke kern bestaat uit Mara van Vlijmen, Jeroen De Man, Vincent Rietveld en Ward Weemhoff, veelal worden ook gastacteurs, musici een eindregisseur of andere kunstenaars betrokken. De Warme Winkel wil de wereld in zijn complexiteit en in zijn onbegrijpelijkheid laten zien en vertaalt dat in heldere, voor brede groepen toegankelijke voorstellingen. Het is een theatergroep met een liefde voor geschiedenis en een grote fascinatie voor de eigen onoverzichtelijke en veelvormige tijd. Haar voorstellingen zijn gebeurtenissen waarin gespeeld wordt met stijlen, vormen, verwachtingen, clichés en iconen. Ze nemen het publiek mee op een zoektocht door het onderwerp. In een speelse, geestige en soms zware strijd probeert De Warme Winkel de essentie en schoonheid ervan over het voetlicht te brengen. De stijl van De Warme Winkel is energiek, performatief en beeldend. Vanuit een sterke inhoudelijke basis worden in een strak georkestreerd tumult werkelijk alle theatrale middelen ingezet; om een paradox te vieren, een dilemma aan te scherpen of een ode te brengen aan de schoonheid van het gekozen onderwerp. De Warme Winkel bedient zich van alle mogelijke speelstijlen en invloeden; van Stanislavski tot Artaud en van ballet tot slapstick.

 

In 2006 speelde De Warme Winkel de voorstelling Totaal Thomas, waarmee de aftrap werd gegeven voor een reeks ‘oeuvrestukken’ over Oostenrijkse kunstenaars (Rainer Maria (2007), Villa Europa (2009), Alma (2009) en Kokoschka Live! (2010)) die onder de noemer Weense Herfst gepresenteerd werd. In 2010 maakte het gezelschap op uitnodiging van de Internationale Keuze van de Rotterdamse Schouwburg de voorstelling Poëten en Bandieten over de dichter Boris Ryzhy. Dit stuk is de aanzet geweest voor een serie over Russen, waar ook Jandergrouwnd (2012) en Stroganoff (2014) toe behoren. Naast de oeuvrestukken kwam een aantal producties rechtstreeks voort uit de betrokkenheid bij de maatschappelijke actualiteit. Hiertoe behoren Viva la naturisteraçion! (2011), Luitenantenduetten (2011), San Francisco (2012) en We are your friends (2013).

CREDITS

concept en spel
Jeroen De Man, Maria Kraakman, Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen, Ward Weemhoff, Mark Kraan (understudy)
eindregie
Marien Jongewaard
geluidscompositie
Remco de Jong, Florentijn Boddendijk
lichtontwerp
Prem Scholte Albers
scenografie
Juul Dekker, Sarah Nixon (assistent)
videotechniek
Emo Weemhoff
technische productie
HP Hulscher
productiecoördinatie
Carry Hendriks
productie
Sophie van Hoorn, Renske Ebbers (stage)
kostuums
Bernadette Corstens
coproductie
Holland Festival, Kaaitheater
techniek
Jez Cox
Ivo Pas
Research
Czeslaw de Wijs
boventiteling
Elly Scheele
Engelse vertaling
Renske Ebbers

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR