Performance van dansende derwisjen in het Stedelijk Museum

A Possibility of An Abstraction: Square Dance

Germaine Kruip

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Dansende derwisjen zijn verbonden met de cultuur van de soefimoslims. Met hun rituele, cirkelvormige dans trachten zij een staat van religieuze transcendentie te bereiken. De Nederlandse kunstenaar Germaine Kruip, die installaties en performances maakt waarin zij de uiteenlopende betekenissen onderzoekt die aan geometrische vormen worden toegekend, presenteert in het Stedelijk Museum de door derwisjen uitgevoerde performance A Possibility of an Abstraction: Square Dance. Zij vroeg de derwisjen de cirkelvorm te doorbreken en vierkante patronen in het dansritueel te introduceren. Zo daagt ze hen uit om de dans die ze door jarenlange repetities zonder nadenken dansen opnieuw aan te leren en verlegt ze de aandacht van het religieuze aspect naar de concentratie van de beweging.

De performance wordt tijdens openingsuren doorlopend uitgevoerd.

‘The abstraction of the repetitive circular movement mirrors nicely the sense of ritualized ecstasy of the art world.’

Art Agenda over Circle Dance

Biografie

Germaine Kruip (1970, Castricum) woont en werkt in Amsterdam en Brussel. In haar werk als beeldend kunstenaar is haar achtergrond in het theater vaak sluimerend aanwezig. Met haar performances en installaties verkent ze fysieke manifestaties van dat wat efemeer is. Zoals het steeds veranderende daglicht en het verstrijken van de tijd, maar ook het gebruik van geometrie als een schakel tussen de werkelijkheid en abstractie. De taal van simpele geometrische vormen, zoals cirkels of vierkanten, is diep geworteld in de geschiedenis van ideeën, religie en kunst. In de serie A Possibility of an Abstraction legt ze de nadruk op de handeling en de fysieke oorsprong van abstracties en stelt zo de vraag of een absolute abstractie überhaupt ooit mogelijk kan zijn. 


Een aantal recente solo-tentoonstellingen van Kruip zijn: Geometric Exercises, Parra & Romero, Madrid, Spanje (2013); A possibility of an abstraction, The Approach, Londen (2013); Eye Trap/Metropole Orkest/IFFR, eendaagse performance op 3 februari, Rotterdam (2012); A Room, 24 Hours II, Pilar Parra en Romero, Madrid, Spanje en the Approach, Londen (2010); Only the title remains, Museum De Paviljoens, Almere (2009-2010); Aesthetics as a way of survival, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, Duitsland (2009).
Recente Groepstentoonstellingen: Love Illumination, Upstream Gallery, Amsterdam (2013); Things from before beside things from after around things of the moment, Para & Romero, Ibiza, Spanje (2013); Geestverwanten-de ideeen van 24 Kunstenaars, Rabo Art Zone, Utrecht (2013); Cimetière d'Ixelles, An Art in General New Commission, gecureerd door Lisa Oppenheim & Lisa Tan, New York, VS (2013); The Peacock, Grazer Kunstverein, Graz, Oostenrijk (2013); Chambres des Canaux: The Tolerant Home - 400 jaar liberale cultuur in Amsterdam, Amsterdam (2013) Man in the Holocene, List Visual Arts Center at MIT, Boston, VS (2012);about: blank, Kunsthalle Münster, Duitsland (2012); IN THE BELLY OF THE WHALE (ACT III), Centro Cultural Montehermoso, Spanje (2012); SPECIFIC COLLISIONS, gecureerd door Melissa Gordon, COSAR HMT, Düsseldorf, Duitsland (2011);Haus/House, Altona Museum, Duitsland (2011); Quantos Queres, MARZ Galeria, Lissabon, Portugal (2010); SILENCE (A composition), Hiroshima Museum voor Hedendaagse Kunst, Tokyo, Japan (2009); Faux Jumeaux, gecureerd door Michel François, SMAK, Gent, België (2008-2009).

CREDITS

concept
Germaine Kruip
dans
o.a. Muaviye Kara, Huseyin Kara
productie
Stedelijk Museum
met dank aan
Mondriaan Fonds

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR