Komische, energieke satire over utopie, revolutie, politiek en kunst.

Tratando de hacer una obra que cambie el mundo

La Re-sentida

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Tratando de hacer una obra que cambie el mundo (Een poging een stuk te maken dat de wereld zal veranderen) is een komische voorstelling die zich vastbijt in ‘het ultieme delirium van de laatste romantici’. De absurde situaties maken deze voorstelling tot een grappige en scherpe satire over utopie, revolutie en politiek. Een groep politiek bewogen acteurs duikt onder om het ultieme toneelstuk te schrijven dat de wereld zal veranderen. Na vier jaar opsluiting blijkt echter dat een nieuwe regering erin geslaagd is armoede en onrechtvaardigheid radicaal uit te bannen. Met meedogenloze zelfspot en tomeloze energie schetsen de Chilenen van La Re-sentida een aangrijpend beeld van het belang van de kunst in dit moderne, ideologieloze tijdperk.

Programmaboek

CREDITS

regie
Marco Layera Navarro
dramaturgie
La Re-sentida
scenografie
Pablo de la Fuente
kostuums
Carolina Sandoval
uitvoering
Carolina Palacios
Benjamín Westfall
Nicolás Herrera
Pedro Muñoz
Guilherme Sepúlveda
productie
La Re-sentida
hoofd techniek
Karl Heinz Sateler
technische manager
Pablo de la Fuente
assistent techniek
Matias Gonzalez Ulibarry
regieassistent
Carolina de la Maza
met steun van
Fundación Teatro a Mil (Chili)

Een zeer afwisselende voorstelling met van begin tot eind een waanzinnig tempo.

Cartelera Cultural La Marga

Achtergrondinformatie

Op het Holland Festival presenteren de Chileense theatermakers van La Re-sentida, onder leiding van regisseur Marco Layera Navarro (1977), hun zwartkomische theatervoorstelling Tratando de hacer una obra que cambie el mundo... el delirio final de los últimos románticos – vrij vertaald: Een poging een voorstelling te maken die de wereld gaat veranderen...het allerlaatste delirium van de laatste romantici. Deze absurdistische voorstelling over de plek van kunst in de samenleving is een reflectie op de hang naar utopieën, revoluties en de mogelijkheid voor culturele en politieke verandering. Vol zelfspot.

 

Teleurgesteld door de uitzichtloze politieke situatie in hun land, besluit een groepje van vijf radicale acteurs onder te duiken in een bunker, volgestouwd met duizenden documenten en wetenschappelijke geschriften. Hier willen ze, afgesloten van de buitenwereld, het ultieme toneelstuk schrijven dat voor eens en voor altijd de wereld écht, fundamenteel ten goede zal veranderen. Na vier jaar discussie over wat voor theater ze willen maken krijgen ze bericht dat er een nieuwe regering aan de macht is gekomen, die erin is geslaagd alle armoede en sociale onrechtvaardigheid uit te bannen. Het nieuwe politieke model wordt overal ter wereld ingevoerd. Is hun zelfopgelegde isolatie voor niets geweest? Waarom zouden ze nu nog theater maken?

Regisseur Layera Navarro studeerde rechten, specialiseerde zich in criminologie en werkte als assistent-docent filosofie. In 2007 richtte hij met een stel geestverwanten de theatergroep La Re-sentida op. Tijdens het Holland Festival is zijn werk voor het eerst in Nederland te zien.

 

De voorstelling Tratando de hacer una obra… is onderdeel van een grotere lijn en visie in het werk van La Re-sentida, zoals ze begonnen met hun debuut Simulacro (2008). In deze voorstelling, gemaakt in het kader van de 200-jarige onafhankelijkheid van Chili, gingen Layera Navarro en consorten op zoek naar de ware Chileense identiteit. Het werd een ironische, wrede en zwartkomische reflectie op het leven in een land met een dictatoriale geschiedenis, een land dat haar inwoners nog steeds pijn doet en beangstigt. Maar theatermakers moeten het lef hebben om taboes te doorbreken, heilige huisjes omver te trappen, en te zorgen voor reflectie door provocatie, aldus La Re-sentida. Theater is voor dit collectief een sociaal instrument om te reflecteren op culturele identiteit.

 

In Tratando de hacer una obra… slepen de energieke spelers de toeschouwers mee in een absurdistische maalstroom van herkenbare menselijke conflicten die ontstaan door jaren van opsluiting. Ze zingen, dansen, brullen, huilen, hallucineren en schetsen een aangrijpend beeld van de belangrijke rol die kunst vervult in onze hedendaagse, postideologische samenleving.

 

De voorstelling ging in 2011 in première en speelde op het Festival Iberoamericano de Teatro de Cádiz en het Festival Internacional de Artes Escénicas de Sevilla. Na een succesvolle internationale tournee door Spanje, Argentinië en Brazilië kreeg Tratando de hacer una obra… een aangepaste, nieuwe enscenering. Eind 2012 regisseerde Layera Navarro op het Midwinter Night’s Dream Festival in Estland het stuk met Estse acteurs. Het Holland Festival presenteert Tratando de hacer una obra… met de originele Chileense cast.

Biografieën

De Chileense regisseur en theatermaker Marco Layera Navarro (1977) studeerde rechten en specialiseerde zich in criminologie en werkte als assistent docent filosofie. In 2003 startte hij zijn theateropleiding aan de Chileense El Teatro Escuela La Matriz en de Escuela Teatro Imagen. In 2007 richtte hij met een stel vrienden de theatergroep La Re-sentida op. Een jaar later maakte hij zijn regiedebuut met de voorstelling Simulacro, gevolgd door Tratando de hacer una obra que cambie el mundo... el delirio final de los últimos románticos (2011) en recentelijk Sketch 15.252. In relatief korte tijd ontwikkelde La Re-sentida zich tot een van de meest interessante theatergroepen van Zuid-Amerika. Voor zijn werk ontving Layera Navarro de Eugenio Guzman-prijs van de Universiteit van Chili en werd genomineerd voor de Chileense kunstprijs de Premio Altazor a Las Artes Nacionales. In 2012 regisseerde hij een nieuwe versie van Tratando de hacer una obra… op het Midwinter Night’s Dream Festival in Estland, met een voltallig Estse cast.

La Re-sentida werd in 2008 opgericht door een groep jonge Chileense theatermakers. Zij zijn constant op zoek naar een theatertaal die de gevoelens, visies en ideeën van hun generatie kan uitdragen. Theatermakers moeten het lef hebben om taboes te doorbreken, heilige huisjes omver te schoppen en mensen tot reflectie aan te zetten door nu en dan te provoceren, aldus het collectief. La Re-sentida staat voor een ontwrichtende benadering van theater, waarbij theater wordt ingezet als instrument voor kritiek en reflectie. De groep neemt zijn politieke verantwoordelijkheid door voortdurend ideologische vraagtekens te plaatsen bij de hedendaagse maatschappij en de crisis waarin zij verkeert. Voor elke voorstelling verrichten de leden gezamenlijk een grondig theoretisch onderzoek. Hun eerst productie Simulacro (2008), gemaakt in het kader van de tweehonderdjarige onafhankelijkheid van Chili, was een ironische, wrede en zwartkomische reflectie op het leven in een land met een dictatoriale geschiedenis. In 2011 volgde Tratando de hacer una obra que cambie el mundo... el delirio final de los últimos románticos, recent gevolgd door Sketch 15.252. La Re-sentida toerde al door Brazilië, Spanje, België, Polen, Italië en Estland. Met de voorstelling in het Holland Festival debuteert het collectief in Nederland.

 

 

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR