Muzikale en theatrale confrontatie tussen bierstrijkers en kunstblazers.

The Inquisitive Musician

Cindy Bernard

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Stedelijk Museum wordt tijdens het Holland Festival opgeluisterd met een muzikale en theatrale confrontatie tussen ‘bierstrijkers’ en ‘kunstblazers’. De Amerikaanse kunstenaar Cindy Bernard vertaalde, in samenwerking met David Watson, musicus uit New York/Nieuw Zeeland, de 17e-eeuwse Duitse satire Musicus Curiosus van Johann Kuhnau voor een 21e-eeuws publiek. Centraal staat de eeuwige strijd tussen de geschoolde kunstenaar en de autodidact. De vraag is wie de betere muzikant is: de van overheidswege betaalde ‘Kunstpfeifer’ die van blad speelt of de improviserende ‘Biergeiger’ die in de café’s optreedt. Het is een strijd tussen twee culturen die ook vandaag de dag nog woedt en die in het Stedelijk Museum vrolijk wordt voortgezet met deze performance met live muziek, gesproken woord en video.

CREDITS

een project van
Cindy Bernard
vertaling, bewerking
Cindy Bernard
David Hatcher
muzikale leiding
David Watson
cast
Prologus
Steve Heather, slagwerk
Paulus Harmonicus, Kunstpfeifer
Thijs van Leer, fluit
Enantius, Kunstpfeifer
Alison Isadora, viool
Pechmann, Beerfiddler
G.W. Sok, stem
Bocks-Märten, Beerfiddler
David Watson, doedelzak
Snortel Hansel, Beerfiddler
Felicity Provan, trompet
Schiefer Barthel, Beerfiddler
Seamus Cater, concertina
Bona, de herbergier
Hilary Jeffrey, trombone
Count Musophilus, rechter
Frans de Ruiter, clavichord of klavecimbel (ntb)

It's a scandal that these warblers enjoy such freedom.

Paulus Harmonicus, Kunstpfeifer

Biografie

Cindy Bernard is een Amerikaanse kunstenares die zich actief bezighoudt met het instigeren van sociale verandering. In de laatste jaren heeft haar werk zich ontwikkeld van fotografie en projecties op het gebied van cinema, geheugen en landschap (waaronder de in vele musea en galeries tentoongestelde serie Ask the Dust) naar projecten die zich richten op geluid en muziek als onderdeel van de visuele praktijk. Bernard ontvangt toelages en beurzen van onder meer de Paul Getty Trust Fund for the Visual Arts, de California Community Foundation, Anonymous was a Woman, Creative Capital, de Harpo Foundation en de John Simon Guggenheim Memorial Foundation. Haar werk is tentoongesteld in musea en galeries in de VS, Canada, Mexico, Europa en Japan, en was te zien op de biënnales van Whitney en Lyon. Ask the Dust was meest recentelijk nog te zien in Collection: The First 30 Years in het Museum of Contemporary Art in Los Angeles. In 1999 begon Bernard de experimentele muziek-serie sound., wat later een non-profit organisatie werd: de Society for the Activation of Social Space through Art and Sound (SASSAS). Voor SASSAS heeft Bernard inmiddels meer dan 50 concerten geproduceerd, veelal in het historische Schindler House in West Hollywood. De unieke combinatie van architectuur, publiek en performer in het Schindler-huis heeft geleid tot haar huidige verkenning van geluid en muziek, niet als medium – ze pretendeert niet een geluidskunstenaar te zijn – maar als facilitator voor werk dat zich bezighoudt met gemeenschap, sociale achtergrond, economie en politiek. Voor het laatste project dat Bernard voor SASSAS heeft opgezet, Welcome Inn Time Machine, werden de kamers van een plaatselijk motel getransformeerd voor een tour door de experimentele muziek van Los Angeles tussen 1949 en 1977. Dit project was opgezet als onderdeel van het Pacific Standard Time Public Art and Performance Festival.

 

Recente solo-projecten van Bernard zijn onder meer: Year Long Loop, een 24 uur durende video waarin een jaar lang een landschap en zijn geluiden worden gevolgd, gezien en gehoord vanaf een klif die over verschillende wijken in het noordoosten van Los Angeles uitkijkt; Silent Key, waarin het vergankelijke karakter van territoriale en politieke grenzen in kaart wordt gebracht met QSL-kaarten van Ham Radio; en The Inquisitive Musician, een adaptatie van een 17e eeuwse Duitse satire waarin reizende 'bierstrijkers' het opnemen tegen de van overheidswege betaalde 'Kunstblazers', met als inzet wie het recht heeft om op te treden. The Inquisitive Musician werd recentelijk opgevoerd als een gelezen performance met video en live muziek in het Los Angeles County Museum of Art.

 

Bernard doceert als universitair hoofddocent beeldende kunst aan het Art Center College of Art and Design.

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR