U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

List, bedrog, manipulatie en mystiek in Michel van der Aa's nieuwste multimediale opera

Sunken Garden

Michel van der Aa, David Mitchell

Wat verbindt de verdwijningen van een software-ontwikkelaar en een glamour girl met een neurotische filmmaker en een vrouwelijke mecenas? Welke misdaad komt er aan het licht en wie is de misdadiger? Zijn hun gemeenschappelijke dromen over een ommuurde tuin tussen leven en dood – een plaats waar schuld en verdriet niet binnen kunnen komen – alleen maar dromen of zou zo’n tuin echt kunnen bestaan? En zo ja, wat is dan de toegangsprijs die je moet betalen? Voor zijn vierde muziektheaterwerk ging componist en regisseur Michel van der Aa de samenwerking aan met de gevierde Engelse romanschrijver David Mitchell, bekend van onder meer Cloud Atlas en The Thousand Autumns of Jacob de Zoet. In deze multimediale opera met 3D-film vertellen zij een verhaal dat zich beweegt tussen listig bedrog en occulte waarheid, tussen virtualiteit en realiteit, het leven en de dood.
Programmaboek

TICKETS

Voor de generale repetitie op zondag 2 juni zijn tegen gereduceerd tarief kaarten verkrijgbaar. Voor de overige voorstellingen zijn geen kaarten meer beschikbaar. 

One of the most distinctive of the younger composers in Europe today. His ability to fuse music, text and visual images into a totally organic whole sets him apart from nearly all his contemporaries.
Andrew Clements, The Guardian
'Van der Aa ... pushes the boundaries of all of his media. This is the Gesamtkunst of the future.'
Financial Times

Achtergrondinformatie

Een van de meest betekenisvolle jonge componisten die Europa momenteel kent. Met zijn vermogen om muziek, tekst en beelden te integreren tot een volkomen organisch geheel, onderscheidt hij zich van bijna al zijn tijdgenoten.
The Guardian

 

Op 3 juni 2013 komt het nieuwe muziektheaterwerk van Michel van der Aa, Sunken Garden, naar het Holland Festival. Het is tekenend voor het internationale succes van Van der Aa, die onlangs nog de prestigieuze Grawemeyer Award for Music Composition ontving, dat Sunken Garden in april dit jaar bij de English National Opera zijn wereldpremière beleefde in het Londense Barbican Theatre. Van der Aas tweede opera After Life was in 2006 de opening van het Holland Festival en is sindsdien in meer dan tien landen herhaald.

 

“Een van de meest betekenisvolle jonge componisten die Europa momenteel kent,” schreef de Engelse krant The Guardian over Van der Aa. “Met zijn vermogen om muziek, tekst en beelden te integreren tot een volkomen organisch geheel, onderscheidt hij zich van bijna al zijn tijdgenoten.” Van der Aa is de antithese van het romantische cliché van de componist op zijn zolderkamer: om zo rijk mogelijk werk te creëren combineert hij zijn noten regelmatig met visuele kunst of zoekt hij de samenwerking met kunstenaars uit andere disciplines.

 

Voor zijn vierde muziektheaterwerk ging Van der Aa de samenwerking aan met de gevierde Engelse romanschrijver David Mitchell, bekend van onder meer The Thousand Autumns of Jacob de Zoet (2010) en het vorig jaar verfilmde epos Cloud Atlas (2004). De multimediale opera met 3D-film Sunken Garden gaat over mystificaties en duistere waarheden, bescherming en manipulatie, het virtuele en reële, de isolatie van het internettijdperk, en de menselijke oerdrift om tot elke prijs aan de dood te willen ontsnappen.

 

Net als bij After Life zal Van der Aa zelf de regie voeren en de filmbeelden verzorgen. De muzikale leiding ligt in handen van de jonge Duitse dirigent André de Ridder, een graag geziene gast in het Holland Festival, die vorig jaar onder andere de succesvolle vertoning van 2001: A Space Odyssey met live muziek dirigeerde. De cast, die deels alleen op video zal verschijnen, bestaat uit de sopranen Katherine Manley (Zenna Law), Claron McFadden (Iris Marinus) en Kate Miller-Heidke (Amber Jacquemain), en baritons Roderick Williams (Toby Kramer) en Jonathan McGovern (Simon Vines).

 

In het libretto verbindt David Mitchell op voor hem kenmerkende wijze een keur aan levens en verhalen in een dwingende compositie. Wat hebben de verdwijningen van een software-ontwikkelaar (Simon Vines) en een glamour girl (Amber Jacquemain) te maken met een neurotische filmmaker (Toby Kramer) en een vrouwelijke mecenas (Zenna Law)? Welke misdaad komt er aan het licht en wie is de misdadiger? Zijn hun gemeenschappelijke dromen over een ommuurde tuin tussen leven en dood – een plaats waar schuld en verdriet niet binnen kunnen komen – alleen maar dromen of zou zo'n tuin echt kunnen bestaan? En zo ja, wat is dan de toegangsprijs die je moet betalen?

Biografieën

Michel van der Aa (1970) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag muziekregistratie en vervolgens compositie bij Diderik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen. In 2002 studeerde hij filmregie aan de New York Film Academy en in 2007 nam hij deel aan het Lincoln Center Theater Director’s Lab, een intensieve cursus toneelregie. Zijn werk kenmerkt zich door interdisciplinariteit en nauwe samenwerking met andere musici, zoals Sol Gabetta, Barbara Hannigan, Janine Jansen en Christianne Stotijn, maar ook met acteurs als Klaus Maria Brandauer en schrijvers als David Mitchell. De muziek van Van der Aa wordt wereldwijd gespeeld door gerenommeerde ensembles en orkesten, en in festivals als de Berliner Festspiele, de Donaueschinger Musiktage, het Huddersfield Festival, de Herfst van Warschau en de Biënnale van Venetië. Van der Aa’s muziektheaterwerken zijn in meer dan tien landen uitgevoerd, en After life (2006/2009) en The book of disquiet (2008) werden verschillende keren hernomen. Ook zijn composities voor het concertpodium zijn vaak multimediaal, zoals de liedcyclus voor mezzo-sopraan, orkest en tape Spaces of blank (2007) en Up-Close voor cello, strijkensemble en video (2010). In 1999 won Van der Aa de Gaudeamusprijs. Zijn werk werd voorts bekroond met de Matthijs Vermeulenprijs (2004) voor de kameropera One, de Ernst von Siemens Muziekprijs (2005), de Charlotte Köhler Prijs (2005) en de Paul Hindemith Prijs (2006). In 2013 ontving hij de prestigieuze Grawemeyer Award for Music Composition voor Up-Close en in april krijgt hij de Mauricio Kagel Musikpreis 2013 uitgereikt. Sinds 2011 is Van der Aa huiscomponist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Daarnaast heeft hij hechte banden met het Barbican Centre in Londen. 

 

David Mitchell (1969) is een Britse schrijver. Hij publiceerde vijf romans, waarvan Cloud Atlas (2004) en The thousand autumns of Jacob de Zoet (2010) de bekendste zijn. Hij woonde lange tijd in Japan en is getrouwd met een Japanse vrouw; veel van zijn boeken hebben al dan niet zijdelings iets met Japan te maken. Tegenwoordig woont hij in Ierland. Zijn werk kenmerkt zich door een grote verscheidenheid aan stijlen en vormen waarmee hij verschillende verhaallijnen in elkaar vlecht. Dat was al zo in zijn debuut Ghostwritten uit 1999, dat werd bekroond met de John Llewellyn Rhys Prize en genomineerd voor de Guardian First Book Award. Zijn volgende twee romans number9dream (2001) en Cloud Atlas stonden beide op de shortlist voor de Man Booker Prize. Cloud Atlas werd in 2012 verfilmd door Tom Tykwer, met in de hoofdrollen Tom Hanks en Halle Berry. Een uitzondering op deze mozaïekstijl is Black Swan Green (vertaald als Dertien) uit 2006, een semi-autobiografische roman over een stotterende dertienjarige jongen. The thousand autumns of Jacob de Zoet (vertaald als De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet) betekende in 2010 Mitchells doorbraak bij het Nederlandse publiek. De roman vertelt het verhaal van het kunstmatige eiland Deshima, de Hollandse vrijhaven bij Nagasaki, in de periode dat het Japanse keizerrijk hermetisch van de buitenwereld was afgegrendeld. In 2003 werd Mitchell opgenomen op de lijst met Best of Young British Novelists van het tijdschrift Granta en in 2007 stond hij op de lijst met de honderd meest invloedrijke mensen ter wereld van Time. Mitchell schreef het libretto voor de opera Wake van Klaas de Vries over de vuurwerkramp in Enschede, die in 2010 in première ging door de Nationale Reisopera.

Clifford Chance

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR

Credits

muziek
Michel van der Aa
libretto
David Mitchell
muzikale leiding
André de Ridder
toneelbeeld en lichtontwerp
Theun Mosk
cast
Roderick Williams (Toby Kramer)
Katherine Manley (Zenna Law)
Claron McFadden (Iris Marinus)
cast film
Kate Miller-Heidke (Amber Jacquemain)
Jonathan McGovern (Simon Vines)
orkest
Amsterdam Sinfonietta
coproductie
English National Opera
Toronto Luminato Festival
Opera de Lyon
Holland Festival
Barbican Centre
mede mogelijk gemaakt door
Fonds voor Podiumkunsten
AMMODO
uitgever
Boosey & Hawkes Music Publishers Limited

Misschien vindt u deze voorstellingen ook interessant