Twee wereldpremières van twee topchoreografen

Sacre du Printemps | Overture

Het Nationale Ballet

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Nationale Ballet presenteert twee wereldpremières van choreografen die tot de belangrijkste van hun generatie worden gerekend. De van oorsprong Chinese choreograaf Shen Wei wordt wereldwijd geroemd om zijn originele bewegingsidioom en onvoorstelbaar mooie beelden waarin hij de esthetiek van Chinese kalligrafie met moderne dans verbindt. Speciaal voor deze gelegenheid maakt hij honderd jaar na de originele opvoering een nieuwe versie van Le Sacre du Printemps, uitgevoerd met live orkest. Voormalig huischoreograaf David Dawson werkte de afgelopen jaren freelance voor diverse Europese gezelschappen en keert na timelapse en day4 terug in Amsterdam met een nieuwe choreografie op speciaal gecomponeerde muziek.

CREDITS

choreografie
Shen Wei
muziek
Igor Stravinsky
choreografie
David Dawson
muziek
nnb
muzikale begeleiding
Het Orkest van Het Nationale Ballet
muzikale leiding
Otto Tausk
uitvoering
dansers van Het Nationale Ballet
productie
Het Nationale Ballet

Over Shen Wei: 'One of the great artists of our time ... infinitely adsorbing.

The Washington Post

Achtergrondinformatie

De bijdrage van Het Nationale Ballet aan het Holland Festival 2013 bestaat uit wereldpremières van twee hedendaagse choreografen Shen Wei en David Dawson.

Shen Wei en David Dawson worden beiden gerekend tot de belangrijkste choreografen van hun generatie. De van oorsprong Chinese Shen Wei – bekend van de openingsceremonie van de Olympische Spelen 2008 in Beijing – maakt voor het eerst een creatie voor een Nederlands gezelschap. Met Engelsman David Dawson, die de afgelopen jaren werk maakte voor diverse topgezelschappen, luidt Het Nationale Ballet een vernieuwde en intensieve samenwerking in.

De producties van de in New York gevestigde Shen Wei worden in de internationale pers steevast geroemd vanwege het originele bewegingsidioom én de onvoorstelbaar mooie beelden die de Chinese choreograaf weet te creëren. “Shen Wei combineert Chinese kalligrafie met moderne dans en heeft daarmee een volstrekt eigen beeldtaal ontwikkeld, waarmee hij niettemin een groot publiek weet aan te spreken,” aldus Ted Brandsen, artistiek directeur van Het Nationale Ballet. Shen Wei maakt speciaal voor het gezelschap een nieuwe versie van Le Sacre du Printemps, de compositie van Igor Stravinsky die honderd jaar geleden voor het eerst werd uitgevoerd.

Ook voormalig huischoreograaf David Dawson gaat de komende jaren werken voor Het Nationale Ballet creëren. Dawson, die tegenwoordig als freelance choreograaf vanuit Berlijn opereert, maakte recent opvallende werken voor onder meer het English National Ballet, het Koninklijk Zweeds Ballet en het Marijinski (voorheen Kirov) Ballet. Voor Het Nationale Ballet creëerde hij het afgelopen jaar het overrompelende timelapse/(Mnemosyne) en day4 (in Present/s). Dawson vertrekt vanuit de klassieke ballettechniek, maar de Britse choreograaf geeft daaraan een heel eigen, modern-poëtische interpretatie. Voor dit programma maakt de Poolse componist Szymon Brzóska een nieuwe compositie.

 

‘One of the great artists of our time … infinitely absorbing’

- The Washington Post over Shen Wei

 

‘Beautiful in every department (..) A driven, classically pitched movement vocabulary of fluid, stretched angularity. Little wonder that Dawson is in demand by dance companies around the world’

- The Times

Biografieën

 

David Dawson (Londen, 1972) ging na zijn afstuderen in 1991 aan de Royal Ballet School onder meer dansen bij het Birmingham Royal Ballet (1991), het English National Ballet (1994), Het Nationale Ballet (1995) en William Forsythes Ballett Frankfurt (2000). Vanaf 2002 richt hij zich geheel op het choreograferen. Zijn eerste grote choreografie maakte hij op uitnodiging van Wayne Eagling bij Het Nationale Ballet: A Million Kisses to my Skin (2000). Voor zijn choreografie The Grey Area (2002), eveneens bij Het Nationale Ballet, werd hij onderscheiden met de Benois de la Danse. In 2004 maakte hij bij Het Nationale Ballet 00:00, dat tot beste nieuwe ballet werd uitgeroepen door Dance Europe Magazine. In 2005 maakte hij op zeldzame uitnodiging van Marijinski (Kirov) Ballet Reverence. Tussen 2004 en 2009 was Dawson vaste gastchoreograaf bij Het Nationale Ballet en Semperoper Ballet (Dresden). Sinds 2010 is hij vaste gastchoreograaf bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen en is hij werkzaam als freelance choreograaf, met Berlijn als vaste standplaats. Andere werken van hem zijn onder meer Morning Ground, Das Verschwundene | The Disappeared, A Sweet Spell of Oblivion, On the Nature of Daylight en The World According to Us. Voor The Gentle Chapters, een werk voor Het Nationale Ballet, werd hij genomineerd voor een Gouden Zwaan, de hoogst denkbare dansprijs in Nederland. Dawsons recente werken zijn The Third Light en dancingmadlybackwards. Voor zijn bewerking van Faun(e), gemaakt voor het Diaghilev Festival van het English National Ballet (Londen). Hij maakt in het voorjaar van 2012 een nieuw werk voor het programma Present/s bij Het Nationale Ballet.

Dawson maakte tot nu bijna twintig balletten. Werk van zijn hand staat op het repertoire van vrijwel alle toonaangevende gezelschappen.

 

Shen Wei werd wereldwijd bekend als choreograaf van de openingsceremonie voor de Olympische Spelen in Beijing (2008). Maar hij wordt ook geprezen voor zijn toonaangevende visie en werk als lichtontwerper, (minimalistisch) kostuumontwerper, beeldend kunstenaar en, sinds kort, ook als filmmaker. Kunstbeschouwers prijzen hem vanwege de ontvankelijkheid voor zijn mix van Aziatische met Westerse invloeden, alsook voor de wijze waarop hij uiteenlopende kunstvormen weet te versmelten op het podium. Shen Wei ontving talloze (internationale) onderscheidingen, waaronder de MacArthur Fellowship, U. S. Artists Fellow Award (VS), de John Simon Guggenheim Fellowship (VS), de Nijinsky Award (Monaco), de Helpmann Award for Best Ballet or Dance Work (Australië) en tweemaal een blijk van erkenning van The New York Times als maker van de beste dansvoorstelling: “If there is something to write home about in the dance world, it is the startlingly imaginative work of the
Chinese-born choreographer Shen Wei.”

De in Hunan, China, geboren Shen Wei bestudeerde Chinese opera en dans vanaf zijn negende levensjaar. In 1991 werd hij als danser, choreograaf en oprichter de grondlegger van de Guangdong Modern Dance Company, het eerste gezelschap voor moderne dans in China. In 1995 kreeg hij een beurs van de Nikolais/Louis Dance Lab (New York City, VS) en verhuisde daarop naar New York City. Daar formeerde hij in juli 2000 zijn dansgroep Shen Wei Dance Arts. Na premièrevoorstellingen van Near the Terrace op het American Dance Festival was Shen Wei’s werk weldra te zien in Taiwan, het Verenigd Koninkrijk (The Space, Londen; het Arts Festival, Brighton en het Festival Theatre in Edinburgh), Zweden (Stockholm Dansend Hus) en het Millennium Moves Festival in Duitsland. Sedert de oprichting van zijn gezelschap kreeg Wei opdrachten van onder meer het American Dance Festival (Durham, VS), New York City Opera (VS), het Lincoln Center Festival (New York City, VS), Park Avenue Armory (New York City, VS), het John F. Kennedy Center for the Performing Arts (Washington, VS), Edinburgh International Festival (VK), Les Grands Ballets Canadiens de Montréal (Canada), Les Ballets de Monte-Carlo (Monaco) en Teatro Dell’Opera di Roma (Rome, Italië). Shen Wei kreeg als eerste choreograaf een opdracht van het Metropolitan Museum of Art (New York City, VS). Shen Wei was ook geregeld te gast in Het Muziektheater Amsterdam. In 2009 was Wild Cursive er te zien, in 2007 Second Visit to The Empress, in 2005 de voorstelling Connect Transfer en in 2003 Rite of Spring en Folding.

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR