Een aangrijpende passie voor onze eigen donkere tijden.

Het evangelie volgens John Adams

John Adams, Radio Filharmonisch Orkest, Groot Omroepkoor

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

John Adams heeft in zijn werk al vaker bewezen grote thema’s niet te schuwen. Hij is de componist die de minimal music van Steve Reich en Philip Glass meer dramatische diepgang gaf door romantische gebaren en modernere technieken toe te laten. Eerder sneed hij onderwerpen aan als terrorisme, 9/11, de atoombom en rellen in Los Angeles. Nu waagt hij zich aan het grootste verhaal in de westerse geschiedenis. Adams creëerde een moderne passie, waarin niet Jezus centraal staat, maar de figuur van Maria Magdalena. Door haar ogen zijn we getuige van het lijden van de wereld en de compassie van de mens. Een aangrijpend en meeslepend evangelie voor onze eigen, donkere tijden.

Laatste tickets

De laatste kaarten voor dit concert zijn verkrijgbaar via
Het Concertgebouw.

CREDITS

muziek
John Adams
libretto
Peter Sellars
dirigent
Markus Stenz
koordirigent
Edward Caswell
mezzosopraan
Kelley O’Connor
Tamara Mumford
tenor
Zach Borichevsky
countertenor
Dan Bubeck
Brian Cummings
Nathan Medley
uitvoering
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
coproductie
NTR
Holland Festival
NTR ZaterdagMatinee

John Adams ... may be the most vital and eloquent composer in America.

The New Yorker

Achtergrondinformatie

De ZaterdagMatinee kan bogen op een goede relatie met de Amerikaanse componist John Adams. Veel van zijn belangrijkste werken klonken in Het Concertgebouw. Daarbij heeft John Adams al vaker bewezen grootse thema’s niet te schuwen. De componist die de minimal music van Steve Reich en Philip Glass meer diepgang gaf door romantische gebaren en meer moderne technieken toe te laten, waagde zich bijvoorbeeld met de opera The Death of Klinghoffer aan de veelbesproken kaping van de Achille Lauro, en met On the Transmigration of Souls voor koor en orkest aan 9/11.

 

Het is dus niet zo gek om juist John Adams te vragen een nieuwe passie te schrijven. The Gospel According to the Other Mary wordt geen gewone passie. John Adams is nu eenmaal een componist die heel associatief actuele hedendaagse thema’s een werk binnen trekt. Voeg dat bij zijn compositorische vaardigheid en zijn gewoonte om de luisteraar werkelijk bij de strot te grijpen, en alle voorwaarden voor een meeslepende ‘evangelie van de toekomst’ liggen klaar.

Biografieën

De Amerikaanse componist John Adams (1947) groeide op in de bruisende muziekcultuur van verschillende staten in New England. Van zijn vader leerde hij klarinet spelen; hij maakte deel uit van verschillende locale orkestjes en studeerde later verder bij Felix Viscuglia, de klarinettist van het Boston Symphony Orchestra. Op tienjarige leeftijd begon hij bovendien te componeren. Vanaf 1965 studeerde hij compositie aan Harvard University, bij Leon Kirchner, Roger Sessions, Earl Kim en David Del Tredici, en behaalde in 1971 zijn bachelor en in 1972 zijn master. Tijdens zijn studietijd dirigeerde hij het Bach Society Orchestra en was hij reserve-klarinettist voor zowel het Boston Symphony Orchestra als de Boston Opera Company. Van 1972 tot 1984 doceerde hij aan het San Francisco Conservatory of Music, waar hij tevens in de elektronische studio werkte en dirigent was van het New Music Ensemble.

 

Met het werk Shaker Loops (1978) vond Adams zijn eigen muzikale taal, sterk geworteld in het Amerikaanse minimalisme. Tot zijn bekendste werken behoren de opera’s Nixon in China (1985-1987) en The Death of Klinghoffer (1991), die hij maakte in samenwerking met dichteres Alice Goodman en regisseur Peter Sellars. Hij ontving vele onderscheidingen voor zijn werk, zoals de Royal Philharmonic Society Award voor Chamber Symphony in 1994, en in 2003 de Pulitzer Prize for Music voor On the transmigration of souls, geschreven voor de herdenking van de 11-september-aanslagen op de WTC-torens. In datzelfde jaar volgde Adams Pierre Boulez op als ‘composer in residence’ van Carnegie Hall. Als essayist draagt Adams regelmatig bij aan de New York Times Book Review; in 2008 verscheen zijn enthousiast onthaalde boek over het Amerikaanse muziekleven Hallelujah Junction, dat de Northern California Book Award won. In mei 2013 verzorgt het Los Angeles Philharmonic Orchestra de geënsceneerde première van Adams’ oratorium The Gospel According to the Other Mary (2011).

 

Het Radio Filharmonisch Orkest (RFO) werd in 1945 opgericht door Albert van Raalte. In de loop der jaren werd het orkest geleid door onder anderen Bernard Haitink, Jean Fournet, Willem van Otterloo, Hans Vonk, Edo de Waart en Jaap van Zweden. Van Zweden is in het seizoen 2012-2013 opgevolgd door Markus Stenz. Het Radio Filharmonisch Orkest werkte samen met tal van befaamde gastdirigenten, onder wie Stokowski, Kondrasjin, Dorati, Muti, Masur, Jansons en Gergiev. Tot medio 2015 is James Gaffigan vaste gastdirigent. Het orkest speelde de (Nederlandse) premières van werken van onder anderen Adès, Berio, Boulez, Adams, Franssens, Koolmees, Padding, Francesconi, Janácek, De Raaff, Oestvolskaja en Rijnvos. Het RFO treedt bij gelegenheid ook op in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens het Festival Musica in Straatsburg in 2008, het Sun Festival in Singapore in 2009, en in 2010 met concertreizen naar Groot-Brittannië, Duitsland en Oostenrijk. In 2011 maakte het RFO o.l.v. Jaap van Zweden een succesvol debuut bij de BBC Proms.

 

Het RFO staat in dienst van de publieke omroep en is prominent aanwezig in de series de ZaterdagMatinee en Het Zondagochtend Concert in het Amsterdamse Concertgebouw, en in De Vrijdag van Vredenburg in Utrecht; deze concerten zijn rechtstreeks te beluisteren op Radio 4. Het RFO heeft een indrukwekkende discografie opgebouwd, met onder veel meer de complete symfonieën van Mahler onder leiding van Edo de Waart, een unieke Wagnerbox, een Bruckner-cyclus onder leiding van Jaap van Zweden en de complete orkestwerken van Rachmaninoff. Ook met hedendaagse muziek trekt het orkest regelmatig de aandacht: cd's met werken van onder anderen Jonathan Harvey, Klas Torstensson en Jan van Vlijmen werden onderscheiden.

 

Het Groot Omroepkoor is het grootste professionele koor van Nederland. Vanaf de oprichting in 1946 manifesteert het zich in een breed repertoire, uiteenlopend van de vroege barok tot en met eigentijdse muziek. Het koor werkt in wisselende bezettingen, afhankelijk van het uit te voeren werk en de wens van de dirigent, en is doorgaans te horen in de NTR ZaterdagMatinee, de Vrijdag van Vredenburg, Het Zondagochtend Concert en concerten van de NTR in het Muziekgebouw aan ’t IJ. De Braziliaan Celso Antunes was chef van het Groot Omroepkoor sinds het seizoen 2008-2009. Met ingang van seizoen 2012-2013 is Gijs Leenaars chef-dirgent. Vaste gastdirigent is Michael Gläser. Het koor treedt geregeld op in combinatie met het Radio Filharmonisch Orkest of de Radio Kamer Filharmonie, maar ook a capella en op uitnodiging bij andere ensembles, zoals het Koninklijk Concertgebouworkest en de Berliner Philharmoniker. Het Groot Omroepkoor geniet een internationale reputatie en is nauw betrokken bij de coaching van jonge koordirigenten en zangers, onder meer tijdens de tweejaarlijkse, mede door het koor geïnitieerde Eric Ericson Masterclass.

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR