Virtuoos bewegingstheater voor iedereen.

Hans was Heiri

Zimmermann & de Perrot

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Je houdt je adem in als je zeven performers ziet tuimelen, dansen en klimmen in een 360 graden draaiend huis. In een mix van acrobatiek, dans en muziek zet het Zwitserse gezelschap Zimmermann & de Perrot alledaagse situaties in een ander perspectief, vergroot ze uit, zet ze op hun kop en drijft ze op de spits. In Hans was Heiri, wat zoveel betekent als ‘lood om oud ijzer’, gaat het om de mens die altijd anders wil zijn, maar in essentie niet zo veel van anderen verschilt. Met een uitgekiend gevoel voor humor en timing verbeeldt het gezelschap op luchtige wijze hun wonderbaarlijke universum. Virtuoos fysiek theater voor iedereen vanaf 10 jaar.

Programma

CREDITS

concept, regie en toneelbeeld
Zimmermann en de Perrot
compositie
Dimitri de Perrot
choreografie
Martin Zimmermann
dramaturgie
Sabine Geistlich
gecreëerd met
Tarek Halaby
Dimitri Jourde
Dimitri de Perrot
Gaël Santisteva
Mélissa Von Vépy
Methinee Wongtrakoon
Martin Zimmermann
constructie decor
Ingo Groher
Christiane Voth
Théâtre Vidy-Lausanne
kostuums
Franziska Born
licht
Ursula Degen
geluid
Andy Neresheimer
oeil extérieur
Eugénie Rebetez
zangcoach
Marcel Fässler
yogaleraar
Dominique Müller
lichtregie
Catherine Rutishauser
geluidsregie
Andy Neresheimer
stage manager
Roger Studer
stage regie
Jan Olieslagers
technische productie
Ursula Degen
communicatie
Franziska Martin
administration, boeking
Alain Vuignier
internationaal producent
Claire Béjanin
productie
Verein Zimmermann en de Perrot
coproductie
Athens en Epidaurus Festival
Düsseldorf Festival
ECT/SCT Scène Catalane Transfrontalière – Théâtre de l’Archipel (Perpignan) en El Canal
Centre d’Arts Scéniques (Salt)
Equinoxe, scène nationale de Châteauroux
Espace Jean Legendre
Théâtre de Compiègne
International Istanbul Theater Festival
La Filature, scène nationale de Mulhouse
Le Lieu Unique, scène nationale de Nantes
Le – Maillon, Théâtre de Strasbourg – scène européenne
Le Volcan – scène nationale du Havre
Les Théâtres de la Ville de Luxembourg
Migros culture percentage
Movimentos Festwochen der Autostadt in Wolfsburg
Théâtre de la Ville, Paris
Fondazione Campania dei Festival – Napoli Teatro Festival Italia
Théâtre Vidy-Lausanne
Zürcher Theater Spektakel
met steun van
Ernst Göhner Stiftung
SSA – Swiss society of authors
met dank aan
Theater Neumarkt, Zurich

'Een betoverende combinatie van circus en theater, met veel fantasie en humor.'

VPRO

Ein wundersames Stück, schwebend zwischen Poesie, Tragik und Humor.

Vogue (Duitsland)

Achtergrondinformatie

Het Zwitserse duo Zimmermann & de Perrot maakt al sinds eind jaren negentig virtuoos fysiek theater waarin ze hun verwondering over de mens en zijn wereld verbeelden. Zimmermann is de acrobaat en de danser; De Perrot de muzikant, de meester van de draaitafels. Beiden zijn samen verantwoordelijk voor de choreografie van hun stukken. Ze noemen het theater, omdat ze er geen beter woord voor kunnen verzinnen, maar conventioneel theater is het geenszins. Hun stukken zijn gebaseerd op precieze observaties, grappige herhalingen en alledaagse situaties die – vaak letterlijk – in een heel ander perspectief worden gezet. Hierbij zijn rekwisieten en acteurs vaak verrassend uitwisselbaar. De mens met al zijn kwetsbaarheden en tegenstrijdigheden staat centraal in hun voorstellingen. De karakters die ze ten tonele voeren worden telkens weer in de meest onmogelijke situaties gedwongen.

 

Hoe fysiek hun theater ook is, en hoe luchtig en humorvol hun benadering, aan elke voorstelling ligt behalve vele uren noeste arbeid ook altijd een dieper filosofisch vraagstuk ten grondslag. In Hans was Heiri gaat het over de mens en zijn drang om anders dan de ander te willen zijn, niet te willen opgaan in de massa. Tegelijkertijd heeft die mens daardoor niet het vermogen om z’n gevoelens te delen met andere mensen, waardoor we met z’n allen samen eenzaam blijven.

 

Hans was Heiri, wat zoveel betekent als ‘lood om oud ijzer’ of ‘veel van hetzelfde’, begint met een sequentie waarin poppen van de spelers langzaam, bijna magisch tot leven komen en veranderen in de spelers zelf. Dan verschijnt het pièce de résistance van de rekwisieten op het toneel: een huis dat 360 graden in de rondte draait als een gigantisch rad van fortuin, dat is ingedeeld in vier kamertjes. De zes performers moeten in hun kamertjes letterlijk en figuurlijk op de been zien te blijven, terwijl het reuzenrad maar ronddraait als een wereld die met deze sterfelijke zielen geen enkele rekening wenst te houden. De stuk voor stuk virtuoze acrobaten botsen tegen wanden en meubels, lopen over muren en plafonds of moeten zich vasthouden in de meest precaire balansoefeningen om niet naar beneden te storten. Al snel vallen ze – alweer letterlijk en figuurlijk - bij elkaar binnen en ontstaan er komische, hilarische, pijnlijke en zelfs zeer aangrijpende situaties, waarin de zes performers adembenemend kunst- en vliegwerk koppelen aan moderne dans, slapstick en een uitgekiend gevoel voor humor en timing.

 

Soms ook staat het rad even stil, zoals in een scène waarin een yogi een stoomcursus bikram yoga geeft en de performers er alles aan doen om zo snel mogelijk in harmonie met zichzelf te komen, tot het rad onverwacht weer draaien gaat en er weinig meer overblijft van de innerlijke rust die ze nastreefden. Het is een van de vele geestige en aangrijpende scenes in dit adembenemende spektakelstuk dat ons er telkens weer aan herinnert dat wij slechts een paar kleine stipjes zijn op deze enorme aarde. Dat de wereld gewoon door blijft draaien en dat wij er maar het beste van moeten zien te maken. En dat we daarin gelukkig niet alleen staan. We zitten immers allemaal in hetzelfde schuitje – correctie: reuzenrad.

Biografieën

Zimmermann & de Perrot is een onafhankelijk Zwitsers theatercollectief dat wordt geleid door Martin Zimmermann en Dimitri de Perrot, bijgestaan door een team van zo’n veertig acrobaten, dansers, acteurs, technici en andere medewerkers. Het gezelschap maakt zeer fysiek en onconventioneel theater, waarin humor en acrobatiek hand in hand gaan. Centraal in hun voorstellingen staat steeds de individuele mens met al zijn kwetsbaarheden en tegenstrijdigheden. Martin Zimmermann en Dimitri de Perrot werken al sinds 1999 samen in het theater, toen ze onder de naam MzdP hun eerste voorstelling Gopf op het toneel brachten. Daarna volgden Hoi, Janei en Anatomie Anomalie – de laatste voorstelling onder de naam Compagnie Anomalie. Sinds 2006 heet hun collectief Zimmermann & de Perrot en creëerden ze Gaff Aff, Öper Öpis, Chouf Ouchouf en Hans was Heiri, wat in 2011 in première ging. Zimmermann & de Perrot werden in 2009 onderscheiden met de Zwitserse Prijs voor Choreografie. Daarnaast wonnen ze onder meer de Culturele Aanmoedigingsprijs van het kanton Zürich in 2010, de Zwitserse Prijs voor Design in 2008, 2010 en 2011 (in de categorie decorontwerp) en de Zwitserse Innovatieprijs in 2008.

 

Dimitri de Perrot werd in 1976 geboren in Neuchatel in Zwitserland. Na het Kunstgymnasium in Zürich te hebben doorlopen ontwikkelde hij zich als autodidactisch muzikant en componist. In 1998 ging hij zich op het theater richten.

 

Martin Zimmermann werd in 1970 geboren in Winterthur in Zwitserland. Hij studeerde decorontwerp aan het Centre National des Arts du Cirque (C.N.A.C) in Frankrijk. In 1998 keerde hij terug naar Zürich en werkt sinds die tijd als choreograaf en regisseur in het theater.

Clifford Chance

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR