Frans-Algerijnse choreograaf onderzoekt de spanning tussen lichaam en de oosterse cultuur.

El Djoudour (the Roots)

Abou Lagraa, Compagnie La Baraka, Ballet Contemporain D’Alger

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Na het overweldigende succes van Nya (Holland Festival 2011) keert de Frans-Algerijnse choreograaf Abou Lagraa terug met zijn nieuwste werk El Djoudour. Lagraa toont hierin zijn visie op de essentie van de islamitische cultuur, hoe de tradities, gebruiken en rituelen zijn geworteld in kernwaarden van de islam: vrijgevigheid en broederschap. Hij laat zich inspireren door oosterse rituelen rond de drie elementen zuiverheid, afkomst en spiritualiteit. Met dans onderzoekt hij wat de vrijheid is van het individuele lichaam binnen cultureel diverse samenlevingen. Veertien mannelijke en vrouwelijke performers dansen op de live uitgevoerde zang van Houria Aïchi en de subtiele arrangementen van componist Olivier Innocenti.
Programmaboek

CREDITS

choreografie, toneelbeeld en artistieke leiding
Abou Lagraa
artistiek assistent, instructie
Nawal Ait Benalla-Lagraa
dans
Nawal Ait Benalla-Lagraa
Ali Brainis
Sarah Cerneaux
Nassim Feddal
Jocelyn Laurent
Oussama Kouadria
Bilel Madaci
Marion Renoux
Fanny Sage
Féroz Sahoulamide
Tanné Uddén
Angela Vano
Bernard Wayack Pambe
Zoubir Yahiaoui
tekst, zang
Houria Aïchi
muziek
Olivier Innocenti
lichtontwerp
Nicolas Faucheux
productie
Compagnie La Baraka
Abou Lagraa is in residentie bij Les Gémeaux in Sceaux / Scène Nationale van 2009-2014
coproductie
Grand Théâtre de Provence– Marseille Provence 2013 / Capitale Européenne de la Culture
Les Gémeaux / Sceaux / Scène Nationale
Théâtre National de Chaillot
Holland Festival
La Coursive / Scène nationale de La Rochelle
Le Théâtre* / Scène Nationale de Narbonne
met steun van
SPEDIDAM
Ministère de la Culture français
Ministère de la Culture algérien
Fondation BNP Paribas
Ministère de la Culture – la DRAC Rhône-Alpes
Conseil Régional Rhône-Alpes
Ville de Lyon

El Djoudour ... mengt hiphop, klassiek, eigentijds op een manier die alleen bij Lagraa hoort ...

Le Figaro

Achtergrondinformatie

De Frans-Algerijnse choreograaf Abou Lagraa keert terug op het Holland Festival. In zijn nieuwe voorstelling El Djoudour gaat hij op zoek naar zijn eigen culturele wortels als Fransman en Algerijn, Europeaan en Afrikaan, danser, choreograaf en vrijzinnige moslim.

 

In 2011 maakte Lagraa tijdens het Holland Festival een grote indruk met zijn voorstelling Nya. Het was de eerste stap in een langdurig project, Pont Culturel Méditerranéen Franco-Algérien, gericht op de artistieke en culturele uitwisseling tussen Europa en Afrika. Dans is voor Lagraa een wapen om de muren tussen de verschillende bevolkingsgroepen en religies te doorbreken. Met zijn choreografieën wil hij nieuwe mogelijkheden van fysieke expressie laten zien, vooral in samenlevingen waar het lichaam nog wordt onderdrukt en weggestopt.

Dat ideaal krijgt nu met El Djoudour (de wortels) een vervolg. In deze nieuwe voorstelling onderzoekt Lagraa de vrijheid van individuele mannen- en vrouwenlichamen binnen de hedendaagse, cultureel veelzijdige samenlevingen. In deze choreografie liet Lagraa zich inspireren door de rituelen rond drie basiselementen uit de oosterse cultuur: de rituelen rond zuiverheid (het element water), afkomst (het element aarde) en spiritualiteit (het element lucht).

 

Lagraa: “Ik wil blootleggen hoe deze elementen een rol spelen in de non-verbale en sensuele communicatie tussen mannen en vrouwen. De relatie tot het lichaam van een ander, in het bijzonder tussen man en vrouw, wordt gekenmerkt door schaamte en respect voor intimiteit. In de Islamitische cultuur leidt dit vaak tot een sterke ruimtelijke verwijdering tussen mannen en vrouwen. Maar bestaat die scheiding wel? Op welke manier kunnen mannen en vrouwen in deze cultuur nog samenkomen? En welke rol speelt de lichaamstaal hierin?”

 

Het prille idee voor El Djoudour ontstond toen Lagraa nog werkte aan Nya. Tijdens het repetitieproces voelde hij zich sterk verwant aan zijn Algerijnse dansers, maar was tegelijkertijd een vreemdeling in een vreemd land. Een land dat nog steeds zucht onder de gevolgen van de burgeroorlog (1991-2001) en grote sociale uitzichtloosheid, zelfs na de Arabische Lente. Dat gevoel deed Lagraa sterk denken aan de problemen die in westerse samenlevingen ontstaan bij het interpreteren van Islamitische symboliek, en bij de verwarring van culturele en religieuze denkbeelden. Die vervreemding werkte inspirerend. In El Djoudour toont Lagraa zijn persoonlijke visie op de essentie van de Islamitische cultuur; hoe deze tradities, gebruiken en rituelen zijn geworteld in de universele waarden van vrijgevigheid en broederschap.

 

Abou Lagraa werd in 1970 in Frankrijk geboren als kind van Algerijnse ouders. Als internationaal geroemde danser en choreograaf reisde hij de wereld over. In 2008 keerde hij terug naar het vaderland van zijn ouders om zijn wortels te zoeken en een nieuwe voorstelling te maken. Met steun van het Algerijnse Ministerie van Cultuur, het Algerijnse Nationale Ballet en de Franse overheid selecteerde hij tien getalenteerde mannelijke dansers uit een groep van vierhonderd fanatieke hiphoppers en breakdancers. Zijn vrouw Nawal, tevens danser en artistiek assistent, trainde de autodidactische b-boys tot geroutineerde, professionele dansers. Nu maken zij deel uit van een nieuw ensemble voor moderne dans binnen het Algerijnse Nationale Ballet.

 

Het resultaat van dit eerste experiment was Nya (vertrouwen in het leven). Een sprankelend en spectaculair samenvloeien van hiphopbravoure, capoeira, de opzwepende Boléro van Maurice Ravel, hedendaagse dans van hoog niveau, een soundscape van stadsgeluiden, liederen uit de soefi-traditie en de onverwachte, ontwapenende kwetsbaarheid van de dansers. De stoere losheid van hun hiphopbewegingen ging op een verassende manier samen met hoogstaande moderne danstechniek, subtiele esthetiek en volledige lichaamsbeheersing. Nya won de Franse Grand Prix de la Critique voor beste choreografie van het seizoen 2011-2012 en toerde uitvoerig door Europa.

 

Een aantal performers uit de cast van Nya keert nu terug in El Djoudour. Deze nieuwe productie heeft een gemengd ensemble. Veertien mannen en vrouwen – waaronder Nawal Ait Benalla-Lagraa – bewegen samen over het podium in een intense, oprecht emotioneel geladen dans. In El Djoudour wordt live gezongen door de Algerijnse zangeres Houria Aïchi, ondersteund door de subtiele muzikale arrangementen van Olivier Innocenti. Aïchi – inmiddels woonachtig in Parijs – staat bekend als culturele ambassadeur van de Chaoui, een berbervolk uit de Aurès-regio in het Oostelijke Atlasgebergte. In haar werk combineert ze de rauwe liederen van de vrouwelijke troubadours uit haar geboortestreek met de mystieke, sacrale lofzangen uit de soefi-traditie.

 

Lagraa startte het repetitieproces in Tunis, in nauwe samenwerking met de Tunesische choreografe Syhem Belkhodjia. Het werk werd voortgezet in Frankrijk. El Djoudour ging op 16 januari in première in het Grand Théâtre de Provence in Aix-en-Provence in het kader van Marseille Provence 2013 / Capitale européenne de la culture.

Biografieën

De Frans-Algerijnse choreograaf en artistiek directeur Abou Lagraa (1970) werd geboren in het Franse stadje Annonay. Op 16-jarige leeftijd besloot hij danser te worden en studeerde aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse van Lyon. Hij begon zijn carrière als danser bij Rui Horta in Frankfurt en werkte later als diens assistent voor een project bij het Gulbenkian Ballet te Lissabon. In 1997 richtte Lagraa zijn eigen gezelschap Compagnie La Baraka op. Een jaar later won hij de tweede prijs in de categorie eigentijdse dans van het Concours International de Danse Contemporaine in Parijs. In 2009 ontving hij de prijs voor Beste Mannelijke Danser van het Duitse festival Movimentos. Vanaf zijn eerste choreografie werd zijn werk uitgevoerd op de dansbiënnale van Lyon en als internationaal geroemde danser en choreograaf reisde hij de wereld over. Met steun van het Algerijnse Ministerie van Cultuur, het Algerijnse Nationale Ballet en de Franse overheid begon hij een langdurig project, Pont Culturel Méditerranéen Franco-Algérien, gericht op de artistieke en culturele uitwisseling tussen Europa en Afrika. In 2010 selecteerde hij tien getalenteerde mannelijke dansers uit een groep van vierhonderd Algerijnse hiphoppers en breakdansers om een productie mee te maken. Het resultaat, de voorstelling Nya, was in 2011 te zien op het Holland Festival. Nya won de Franse Grand Prix de la Critique voor beste choreografie van het seizoen 2011-2012 en toerde uitvoerig door Europa.

 

Zijn vrouw Nawal, tevens danser en artistiek assistent, trainde daarna de dansers tot geroutineerde, professionele dansers. Nu maken zij deel uit van een nieuw ensemble voor moderne dans binnen het Algerijnse Nationale Ballet.

 

Choreograaf, danser en assistent artistiek directeur Nawal Ait Benalla-Lagraa (1978) werd geboren in het Marokkaanse stadje Safi. Haar vader was een Imazighen, haar moeder een Française. Op haar achtste verhuisde ze naar Frankrijk. Van 1989 tot 1999 volgde Ait Benalla-Lagraa een opleiding tot ballerina bij Sylva Ricard in Millau en bekwaamde zich in het klassieke balletrepertoire. In 1999 ontdekte ze het jazzballet, en ze werd aangenomen bij het Armstrong Jazz Ballet. Daar danste ze in choreografieën van Georges Momboye, Wayne Barbaste en Matt Matox. Ook werkte ze als danser in diverse videoclips en theatervoorstellingen met Blanca Li, Jacques Weber en Yannis Kokhos. In 2005 behaalde ze haar masterdiploma aan de Centre National de la Danse en een jaar later voegde ze zich bij Compagnie La Baraka van Abou Lagraa, in eerste instantie voor een gelegenheidsproject met het Memphis Ballet. Binnen La Baraka ontwikkelde ze zich tot assistent choreograaf en dansinstructeur, en raakte nauw betrokken bij het culturele uitwisselingsproject Pont Culturel Méditerranéen Franco-Algérien. Ze is hierbij onder andere verantwoordelijk voor de training van talentvolle Algerijnse dansers binnen het Algerijnse Nationale Ballet. Als assistent choreograaf drukte ze haar stempel op de voorstellingen Nya en El Djoudour, en geeft ze wereldwijd masterclasses en cursussen.

Clifford Chance

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR