Baanbrekend bigband-muziektheater uit het hart van Brooklyn, New York.

Brooklyn Babylon

Danijel Zezelj, Darcy James Argue

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Brooklyn ligt aan het begin van de 20e-eeuw onder vuur van projectontwikkelaars die er de hoogste toren ter wereld willen bouwen. Wanneer meestertimmerman Lev wordt gevraagd een carrousel te maken die als pronkstuk bovenop het dak van een wolkenkrabber zal worden geplaatst, staat hij voor een dilemma. Hij raakt verscheurd tussen zijn ambitie en zijn trouw aan de omwonenden. Brooklyn Babylon is een moderne fabel die zonder woorden wordt verteld. De voorstelling combineert de grimmige animaties en live-painting van schilder en striptekenaar Danijel Zezelj met de spannende, kosmopolitische polyfonie van de 18-koppige bigband Secret Society, geleid door Darcy James Argue – in de V.S. beschouwd als een van de grote jazzbeloftes.

Programma

CREDITS

muziek
Darcy James Argue’s Secret Society
verhaal, animatie, live painting
Danijel Zezelj
video design
Jim Findlay
regie-advies
Isaac Butler
kostuums
Paloma Young
lichtontwerp
Scott Bolmanregie
creative producer
Beth Morrison Projects
in opdracht van
Brooklyn Academy of Music for the Next Wave Festival
met steun van
The MAP Fund, een programma van Creative Capital gesteund door de Doris Duke Charitable Foundation en The Andrew W. Mellon Foundation

A new work of originality, power, and beauty that left an audience slackjawed.

Studio 360 (Verenigde Staten)

Achtergrondinformatie

Brooklyn Babylon is een multimediale voorstelling waarin muziek wordt gecombineerd met geprojecteerde animaties en live-painting. Met deze elementen – en zonder tekst – wordt een hecht geconstrueerd verhaal verteld over een stad die ten prooi valt aan de waan van zijn burgemeester en de hebzucht van projectontwikkelaars.

 

De muziek voor Brooklyn Babylon werd gecomponeerd door Darcy James Argue, en wordt door hem uitgevoerd met zijn 18-koppige bigband Secret Society. Geïnspireerd door steampunk (een genre dat fantasy en science fiction verbindt met historische settings, voornamelijk het Victoriaanse stoomtijdperk – vandaar de benaming ‘steam’) maakt Argue muziek die laat horen dat de bigbands sinds de hoogtijdagen in de jaren twintig van de vorige eeuw nooit zijn weggeweest en zich in de tussenliggende jaren constant vernieuwd hebben. Het resultaat is een verfrissende vorm van bigbandjazz, die deze muziekvom een eigentijds geluid geeft. Argues muziek is geworteld in de tijdloze muziek van de legendarische pianist, componist en orkestleider Duke Ellington, maar is tegelijk ook beïnvloed door minimalistische muziek, Sonic Youth en balkan brass. Met zijn eerste album Infernal Machines (2009) werd de band genomineerd voor een Grammy.

 

Het verhaal voor Brooklyn Babylon werd geschreven door striptekenaar Danijel Zezelj, die ook de geprojecteerde animaties maakte en ‘live painting’ voor zijn rekening neemt. De uit Kroatië afkomstige kunstenaar levert voor de voorstelling grimmige beelden van een stad in verval, die op een groot scherm boven de bigband geprojecteerd worden. Zezelj maakt gebruik van scherpe contrasten en donkere schaduwen, een stijl die de sfeer ademt van de stomme films van de jaren twintig van de vorige eeuw, de Russische avant-garde uit die tijd en het Duitse expressionisme.

 

Zowel de uit Vancouver afkomstige Canadees Darcy James Argue als de midden jaren negentig uit Zagreb overgekomen Zezelj voelen zich thuis in de melting pot van Brooklyn. Met Brooklyn Babylon wilden ze een verhaal vertellen over het belang van een sociale gemeenschap in het leven van mensen.

 

Het verhaal gaat over een meestertimmerman, Lev, die, net als de makers, een immigrant in Brooklyn is, maar er al jaren woont en werkt. Zijn specialiteit is het vervaardigen van uit hout gesneden figuren zoals paarden, draken, olifanten en waterspuwers. Op een dag wordt Lev door de burgemeester van Brooklyn gevraagd om een draaimolen te bouwen die als pronkstuk op het dak van een gigantische wolkenkrabber geplaatst zal worden. De wolkenkrabber moet de hoogste in de wereld worden. Het is een megalomaan project dat de burgemeester met een aantal projectontwikkelaars voor de stad heeft bedacht. Voor Lev is dit de grootste en belangrijkste opdracht uit zijn carrière. Te laat beseft hij echter dat voor de bouw van de wolkenkrabber de buurt waar deze komt te staan tegen de vlakte gaat. Tot zijn ontzetting heeft hij zo zelf meegewerkt aan een project dat dit deel van zijn geliefde Brooklyn kapot heeft gemaakt. Toch werkt hij stug door. Op de dag van de onthulling blijkt Lev echter een magische verrassing in petto te hebben...

Biografieën

Darcy James Argue (1975) is een Canadese jazzcomponist en bandleider. Met zijn achttien musici sterke bigband Secret Society zorgde hij in 2009 voor een sensatie in de jazzwereld met zijn debuutalbum Infernal Machines. Hierop mengt Argue ‘ouderwetse’ bigbandmuziek met nieuwe instrumenten, effecten en technologieën van na het klassieke bigband-tijdperk. Dit genre is door hemzelf aangeduid als ‘steampunk-jazz’.

 

Met het album werd hij genomineerd voor een Grammy, was hij ‘meest veelbelovende nieuwe componist’ in de DownBeat Critics-lijst, winnaar van de Jazz Journalists Association Awards voor groot ensemble en ‘Veelbelovend Nieuw Talent van het jaar’. Hij kwam dat jaar in totaal op meer dan honderd ‘best-of’-lijstjes voor.

 

Argue groeide op in Vancouver en was al op jonge leeftijd een bekend gezicht in de jazz-scene van Montreal. Hij haalde zijn Masters in Boston onder de legendarische componist en arrangeur Bob Brookmeyer. In 2003 verhuisde hij naar New York. Darcy won onder meer de Charlie Parker Composition Prize van de BMI (de Amerikaanse Buma/Stemra) en de SOCAN/CAJE Phil Nimmons Emerging Composer Award.

 

Danijel Zezelj (1966) is een van origine Kroatische beeldend kunstenaar, maker van filmanimaties en striptekenaar, die meer dan 20 graphic novels op zijn naam heeft staan. Zijn strips en illustraties zijn gepubliceerd in tal van magazines in Europa en de VS. Zijn werk is onder meer gepubliceerd door DC Comics/Vertigo, Marvel Comics, The New York Times Book Review, Harper's Magazine, Grifo Edizione, Dargaud en Hazard.

 

Sinds 1997 maakt Zezelj samen met zijn vrouw, saxofoniste en componiste Jessica Lurie, multimediavoorstellingen waarin beeldende kunst en live muziek met elkaar gecombineerd worden.

 

Zezelj heeft sinds 2001 in zijn geboortestad Zagreb zijn eigen uitgeverij en workshop Petikat. Zezelj woont en werkt in Brooklyn, New York.