Nieuwe opera over de slopende zelftwijfel van één van de grootste idolen uit de filmgeschiedenis.

Waiting for Miss Monroe

Robin de Raaff, Janine Brogt, Lotte de Beer, De Nederlandse Opera

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Marilyn Monroe was hét filmidool van de jaren vijftig en vroege jaren zestig. Naar aanleiding van haar vijftigste sterfdag later dit jaar schreef componist Robin de Raaff samen met librettist Janine Brogt zijn tweede opera, Waiting for Miss Monroe. Onder regie van de jonge regisseur Lotte de Beer wordt in drie fictieve scènes een karakterschets gemaakt van een door angsten gekwelde actrice, die zich afsluit van de buitenwereld. We zien hoe Monroe haar diepste gedachten liever aan een opnameapparaat toevertrouwt dan aan haar psychiater. Haar grillige gedrag op de filmset en haar verwarde optreden tijdens het verjaardagsfeest van John F. Kennedy krijgen betekenis in het licht van haar slopende zelftwijfel. Uiteindelijk sterft zij die door miljoenen geadoreerd werd eenzaam en alleen, 36 jaar jong.

Achtergrondinformatie

Synopsis

I Werkdag
Een complete filmploeg zit al dagen te wachten op Marilyn Monroe. Paula, haar coach, denkt dat ze wel gauw zal komen. Inmiddels is Marilyn aan het poseren voor een vriendin, de jonge fotografe Eve. Daarbij drinkt ze grote hoeveelheden champagne; de sfeer is ontspannen. Maar de filmproducent Fox belt herhaaldelijk. Marilyn wordt nerveus, spreekt in een bandrecorder, die voor haar een andere, veilige realiteit vertegenwoordigt. Fox draagt de cameraploeg op met het filmen te beginnen, met behulp van een stand-in. Paula laat Marilyn door de telefoon horen hoe de stand-in haar tekst spreekt. Marilyn reageert onmiddellijk: ze haast zich naar de set en levert een geweldige acteerprestatie.

II Verjaardag
President Kennedy viert zijn 45ste verjaardag. Achter de schermen heerst koortsachtige activiteit. Marilyn moet optreden, maar is verward en geheel gevloerd door drank en pillen. Als Kennedy haar niet komt opzoeken voordat ze opgaat, is ze woedend. Ze verliest het zicht op de werkelijkheid en roept om 'Daddy'. Twee 'Daddies' verschijnen: Clark Gable en Joe DiMaggio. Zij stellen haar gerust; ze komt op en zingt 'Happy Birthday'. De 'Daddies' verdwijnen en hun plaatsen worden ingenomen door John en Robert Kennedy. Aanvankelijk adoreren zij haar, later vernederen zij haar, alvorens te verdwijnen. Paula en de grimeuse Whitey voegen zich bij Marilyn. Zij heeft een voorgevoel van haar dood en vraagt Paula om toe te zien op de uitvoering van haar testament; Whitey moet voor haar lichaam zorgen.

III Sterfdag
Fox is in onderhandeling met Marilyn over een nieuwe film Something 's got to give. Hij moet Marilyn in alles haar zin geven. Thuis voelt Marilyn zich eenzaam en zoekt weer haar toevlucht tot het spreken in haar bandrecorder. Haar vorige ego, Norma Jean, voegt zich bij haar. Norma Jean verlangt alleen naar roem en beseft niet wat de nadelen ervan zijn. Marilyns gezondheid gaat zienderogen achteruit. Ze kan niemand bereiken. Nadat Marilyn de balans van haar leven heeft opgemaakt, sterft ze. Was het zelfmoord, moord of een ongeluk?

CREDITS

muziek
Robin de Raaff
libretto
Janine Brogt
muzikale leiding
Steven Sloane
regie
Lotte de Beer
scenografie
Clement & Sanôu
orkest
Nederlands Kamerorkest

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR