Lezing in de geest van Cage.

The Need for a Poetic Life

Micha Hamel

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Ook als schrijver, dichter en spreker liet John Cage zich niet onbetuigd. Hij gaf tijdens zijn loopbaan vele lezingen, waarvan de beroemdste misschien wel de Lecture on Nothing uit 1959 is. Cages voordrachten kenmerken zich door een combinatie van humor, intelligentie, anekdotiek en een soms absurdistische lichtvoetigheid waarachter grote filosofische vergezichten kunnen schuilen. Vaak structureerde hij zijn teksten als muzikale composities, met een strenge tijdsindeling, tempoverschillen, stiltes en herhalingen. Het Holland Festival vroeg componist en dichter Micha Hamel, wiens muziek dit jaar ook in de schijnwerpers staat tijdens het festival, om een lezing te geven in deze traditie. Geen musicologisch exposé, maar een eigentijdse, persoonlijke verhandeling in de geest van Cage.

Achtergrondinformatie

Honderd jaar na de geboorte van de Amerikaanse componist John Cage (1912-1992) organiseert het Holland Festival een weekend om deze grote muziekpionier te eren. Cage, beroemd om zijn introductie van de stilte (of nooit-echt-stilte) en het toeval in de hedendaagse compositiepraktijk, is de schepper van een groot en divers oeuvre, waaruit gedurende dit weekend in het Muziekgebouw aan ’t IJ onder de noemer The Theatre of John Cage enkele hoogtepunten en verborgen pareltjes zullen worden uitgevoerd.

Aan het eind van de middag houdt componist en dichter Micha Hamel op foyerdeck 1 een lezing onder de titel The Need for a Poetic Life. Behalve componist was Cage ook een invloedrijk schrijver en spreker; tijdens zijn loopbaan gaf hij talloze lezingen, waarvan de beroemdste ongetwijfeld de Lecture on Nothing uit 1959 is. Cages voordrachten kenmerkten zich door een combinatie van humor, intelligentie, anekdotiek en een soms absurdistische lichtvoetigheid waarachter niet zelden grote filosofische vergezichten schuilgingen. Vaak structureerde hij zijn teksten als muzikale composities, met een strenge tijdsindeling, tempoverschillen, stiltes en herhalingen. Hamel, wiens muziek dit jaar ook in de schijnwerpers staat tijdens het Holland Festival, geeft een lezing in deze traditie: geen musicologisch exposé, maar een eigentijdse, persoonlijke verhandeling in de geest van Cage.

Biografie

Micha Hamel (1970) is freelance componist, dirigent, en dichter. In 1994 studeerde hij met compositie en orkestdirectie als hoofdvakken af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Vervolgens nam hij deel aan de compositieklas van het Tanglewood Music Center in de Verenigde Staten, waar hij studeerde bij Mario Davidovsky en Louis Andriessen. Zijn muziek wordt uitgevoerd door de belangrijkste Nederlandse orkesten en ensembles. Ook componeerde hij muziek voor dans en theater, onder meer voor Theatergroep Maccus, Artemis, het Nationale Toneel, Het Toneel Speelt en Orkater. In 2008 bracht de Nationale Reisopera zijn tragische operette Snow White in première, die door pers en publiek enthousiast werd onthaald. Zijn loopbaan als dirigent begon Hamel op het vlak van de hedendaagse muziek, maar inmiddels heeft hij eveneens een repertoire aan klassieke en romantische muziek opgebouwd, waarmee hij met name in Italië furore maakt. In Nederland stond hij voor vrijwel alle grote orkesten. In het Holland Festival 2004 dirigeerde hij de wereldpremière van Wet Snow van Jan van der Putte in een productie van de Reisopera. In oktober 2004 debuteerde hij als dichter met de bundel Alle enen opgeteld, die werd met de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs. Zijn tweede dichtbundel, Luchtwortels (2006), werd genomineerd voor de J. C. Bloemprijs en de Jo Peters Poëzieprijs. In 2010 verscheen zijn derde bundel, Nu je het vraagt. In 1994 ontving hij van het Amsterdams Fonds voor de Kunst de Aanmoedigingsprijs voor Compositie en in 1998 kreeg hij de Elisabeth Everts Prijs, een tweejaarlijkse prijs voor talentvolle jonge musici. Van 2008 tot 2009 was hij de artistieke leider van de Nederlandse Muziekdagen. Met musicoloog Sander van Maas initieerde hij in 2010 de debatreeks ‘De oplossing van de hedendaagse muziek’

CREDITS

lezing
Micha Hamel