Engelse singer-songwriter geeft eenmalig concert in het Concertgebouw.

Antony and the Johnsons & Metropole Orkest

Cut the World

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Met zijn onmiskenbare, emotioneel geladen stemgeluid en zijn persoonlijke teksten heeft Antony in Nederland een grote schare trouwe fans verworven. Na drie jaar komen Antony and the Johnsons nu voor het eerst weer naar ons land, voor een eenmalig optreden met het Metropole Orkest. Ze zullen putten uit repertoire van de vier bestaande albums, en ook enkele nieuwe ‘verrassingen’ spelen, waaronder het titelnummer van het concert: Cut the World. Antony schreef het voor Robert Wilsons voorstelling The Life and Death of Marina Abramović, een productie waarin hij later in het festival optreedt in Koninklijk Theater Carré. Antony’s symfonische concert mét spectaculaire lasershow vindt plaats in het Concertgebouw.

Achtergrondinformatie

Antony and the Johnsons stonden voor het laatst in Nederland in 2009, ook toen in het Holland Festival. De groep met frontman Antony trad op in Koninklijk Theater Carré met een concert rond de in 2008 uitgebrachte cd The Crying Light. Dit jaar staan ze in Het Concertgebouw, een plek waar Antony, die als kind een jaar in Amsterdam heeft gewoond, altijd al van droomde om op te kunnen treden.
Het concert zal bestaan uit een selectie van nummers van de vier cd’s van Antony and the Johnsons plus een aantal verrassingen, materiaal dat Antony schreef voor The Life and Death of Marina Abramović, waaronder de dit voorjaar uitgebrachte single Cut the World. Antony staat overigens met dit materiaal op 21, 22 en 23 juni in het Holland Festival zelf in dit stuk van Robert Wilson over het leven van Abramović.
In Het Concertgebouw brengt Antony ook nummers van de eind 2010 uitgebrachte cd Swanlights, songs die niet eerder live in Nederland te horen zijn geweest. Net als zijn voorganger The Crying Light werd Swanlights zeer goed ontvangen. Over het algemeen werd het album betiteld als diverser en positiever dan het melancholieke, contemplatieve en sombere The Crying Light. Bekende thema's als dood, verlies, vervreemding en de ondergang van de wereld worden aangevuld met songs over familie, relaties en de schoonheid van de liefde.
Zelf ziet Antony Swanlights als een logisch vervolg op The Crying Light. Beide beschrijft hij als 'een botsing tussen blijdschap en een gevoel van hopeloosheid.' Die hopeloosheid komt voort uit het idee dat hij deel uitmaakt van een maatschappij die een kwaadaardige invloed op de aarde heeft. De onderwerping van de aarde door de mens is volgens hem gedeeltelijk het resultaat van de onderdrukking van vrouwen en op de natuur gebaseerde spirituele systemen. Swanlights noemt hij in dit kader ‘een emotionele persoonlijke oproep voor wereldwijde, collectieve verandering’.
Antony and the Johnsons braken in 2005 definitief door met hun album I am a Bird Now, waarvoor ze in Engeland de presitigieuze Mercury Prize wonnen en waaraan grote namen als Lou Reed, Rufus Thomas, Boy George en Devendra Banhart meewerkten. Met zijn fragiele stemgeluid, zijn androgyne verschijning en zijn gevoelige teksten over transformatie en verlangen groeide Antony in no time uit tot een van de meest spraakmakende popmuzikanten van deze eeuw en drong hij ook door als veelgevraagd artiest in de mode- en de danswereld. Die cross-over naar de serieuze kunstwereld werd nog eens bevestigd met het eerste optreden van de band in het Holland Festival in 2009.
Voor het optreden in Het Concertgebouw dit jaar werkt Antony and the Johnsons wederom samen met het Metropole Orkest, onder leiding van Antony Weeden. Behalve de bezetting wordt ook de productie van deze show groot aangepakt, met onder meer een spectaculaire lasershow.

Biografieën

Hij is ongelooflijk. Als je het hem ziet doen, weet je niet waar het vandaan komt … dit sublieme wezen. Zijn stemgeluid is zo origineel, zijn voorkomen zo magnetisch.’
- Leonard Cohen

Antony werd geboren in het graafschap West Sussex, in het zuiden van Engeland. Hij woonde als kind een tijd in Amsterdam en in het stedelijk gebied rond San Francisco. Op 19-jarige leeftijd verhuisde hij naar New York City, waar hij in 1992 in de Pyramid-club het performance-collectief Blacklips oprichtte. De jaren daarna ontwikkelde hij zijn stem en ideeën op de nachtpodia van New York.
In 1998 begon hij op te treden met zijn muziekensemble Antony and the Johnsons. In 2005 won Antony and the Johnsons de prestigieuze Britse Mercury Prize voor het album I am a Bird Now. Datzelfde jaar kwam Antony and the Johnsons voor het eerst naar Nederland voor een concert in een uitverkocht Koninklijk Theater Carré.
In 2009 kwam het derde album The Crying Light uit. Ann Powers van de LA Times noemde het ‘het meest persoonlijke milieu-statement mogelijk, waarin een onvermoede parallel wordt getrokken tussen de identiteitspolitiek van de homocultuur en de milieu-beweging. Als muziek is het simpelweg van een volmaakte schoonheid.’ In 2009 stond Antony voor het eerst ook in het Holland Festival met een concert samen met het Metropole Orkest in Koninklijk Theater Carré. In 2010 gaf The Sun Swanlights vijf sterren en noemde Antony ‘een van de grootste levende zangers.’
In 2006 werkte Antony samen met filmmaker Charles Atlas aan TURNING, een concert en live video-installatie. Sinds 2008 treedt Antony overal ter wereld samen met symfonie-orkesten op, waaronder The London Symphony Orchestra in de Barbican, The Chamber Orchestra of Sydney in Sydney Opera House, The Orchestra of St. Luke’s in het Lincoln Center en de Brooklyn Philharmonic in BAM.
Antony heeft de muzikale leiding en speelt mee in het door de kritiek veelgeprezen stuk The Life and Death of Marina Abramović van Robert Wilson, dat dit jaar met Antony ook in het Holland Festival staat.
Antony's nieuwe voorstelling Swanlights, dat hij in opdracht schreef voor het Museum of Modern Art (MoMA), ontwikkelde hij speciaal voor het in januari van dit jaar uitverkochte concert in Radio City Music Hall in New York.
Antony heeft samengewerkt met een reeks van verschillende artiesten en muzikanten, waaronder Björk, Boy George, Yoko Ono, Laurie Anderson, CocoRosie en Lou Reed. Reed zei: ‘Toen ik hem voor het eerst hoorde wist ik dat ik me in de aanwezigheid van een engel bevond.’ Anderson voegde daaraan toe: ‘Een paar woorden en hij heeft je hart gebroken. Zijn zang is het prachtigste wat je in je leven kunt horen.’
Antony is ook een voortreffelijk beeldend kunstenaar. Zijn tekeningen hingen in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel, de Isis-galerie in Londen, de Accademia Albertina in Turijn en op de Triennale in Milaan. In 2009 was hij curator van een groepsexpositie onder de titel Six Eyes in de Agnès B. Galerie Du Jour in Parijs, met werk van Peter Hujar, Kiki Smith en William Basinski. In 2010 bracht Antony een boek uit met collages en tekeningen, onder de titel Swanlights, gepubliceerd door Abrams Image.

Het Metropole Orkest is het grootste professionele pop- en jazzorkest ter wereld, met een volledige bigband en een symfonische strijkerssectie. Sinds 2005 is vijfvoudig Grammy-winnaar Vince Mendoza chef-dirigent van het orkest; Jules Buckley is sinds het seizoen 2008-2009 vaste gastdirigent. Het muzikale spectrum van het orkest reikt van pop en jazz tot chansons, cabaret en wereldmuziek. Het Metropole Orkest verzorgt tevens veel muziek voor Nederlandse en andere speelfilms, en begeleidt vaak nationale en internationale pop- en jazzartiesten. Het Metropole Orkest werd in 1945 opgericht met als doel om jazz en pop op hoog niveau uit te voeren; daarvoor werden musici uit geheel Europa gerekruteerd. Het Metropole Orkest werd geleid door achtereenvolgens Dolf van der Linden, Rogier van Otterloo en Dick Bakker en won onder meer een Gouden Harp en een Zilveren Reiss Microfoon. In de afgelopen 65 jaar produceerde het Metropole Orkest meer dan 150 albums en werkte het mee aan duizenden radio- en tv-uitzendingen. Het orkest speelde met grootheden uit jazz, wereldmuziek en pop, onder wie Vicente Amigo, Brian Eno, Ella Fitzgerald, Stan Getz, Astrud Gilberto, Dizzy Gillespie, Pat Metheny, Steve Vai, Antony and the Johnsons, Sezen Aksu, C-mon & Kypski en Moke. Afgelopen seizoenen werkte het orkest samen met onder anderen Elvis Costello, Herbie Hancock, The Brecker Brothers, John Scofield en Paquito d'Rivera. Het Metropole Orkest is vaste gast op het Holland Festival en festivals als North Sea Jazz en The Hague Jazz.
Door het aangaan van avontuurlijke samenwerkingsverbanden en het inschakelen van nieuwe arrangeurs en componisten is het Metropole Orkest veelzijdiger dan ooit. De recente optredens op Pinkpop, Lowlands, Noorderslag, de 3FM Awards en de Week van het Metropole, met onder anderen Ed Kowalczyk, Jacqueline Govaert, Moke, Dio en dance-duo Basement Jaxx hebben het orkest inmiddels ook bij een jong publiek bekend en geliefd gemaakt.

CREDITS

muziek
Antony
symfonische arrangementen
Nico Muhly
symfonische arrangementen
Rob Moose
symfonische arrangementen
Maxim Mosto
lichtkunst
Chris Levine
lichtontwerp
Paul Normandale
toneelbeeld
Carl Robertshaw
dirigent
Anthony Weeden
uitvoering
Antony
piano
Gael Rakotondrabe
uitvoering
Metropole Orkest
productie
Holland Festival