Geniet op groot scherm in Oosterpark van Tsjaikovski’s lyrische opera Jevgeni Onjegin.

Opera in het park: Jevgeni Onjegin

Live registratie vanuit het Muziektheater Amsterdam

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, De Nederlandse Opera

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Traditiegetrouw presenteert het Holland Festival één van zijn voorstellingen in het Amsterdamse Oosterpark. Dit jaar kunt u samen met vele anderen meegenieten van Tsjaikovski’s lyrische opera Jevgeni Onjegin, naar Alexander Poesjkins versroman over een loszinnige jonge aristocraat die in zijn onverschilligheid kort na elkaar twee beslissingen neemt die hem zijn leven lang zullen achtervolgen. De opera wordt live vanuit Het Muziektheater Amsterdam op het grote scherm in het park uitgezonden. Laat u meevoeren door het drama en de passie in deze productie van De Nederlandse Opera, met het Koninklijk Concertgebouworkest, het Koor van de Nederlandse Opera en een grotendeels Russische cast onder muzikale leiding van Mariss Jansons. En geniet van uw zelf meegenomen picknick.

Achtergrondtekst

I
In de tuin van het langoed Larin
Madame Larina zit buiten: haar twee dochters, Tatjana en jongere zus Olga, zijn te horen in het huis. Een groep boeren zingt een komisch lied over de serenade aan een molenaarsdochter. Tatjana leest een roman en gaat er volledig in op, maar haar moeder vertelt haar dat het echte leven heel anders is dan in zulke verhalen. Er komt bezoek: Olga's verloofde Lensky, een jonge dichter, en zijn vriend Jevgeni Onjegin, een Sint-Petersburgse 'salon automaton' (Nabokov). Lensky stelt aan Onegin de Larin familie voor. Onjegin is in eerste instantie verbaasd dat Lensky heeft de extraverte Olga verkiest boven haar romantische zuster. Tatjana is onmiddellijk zeer onder de indruk van Onjegin.

In Tatjana's kamer
Tatjana bekent haar verzorgster dat ze verliefd is. Wanneer ze alleen is, schrijft ze een brief aan Onjegin, gedreven door het besef dat ze fataal en onherroepelijk verliefd is. Wanneer de oude vrouw terugkeert, vraagt Tatjana om te zorgen dat de brief wordt bezorgd bij Onjegin.

Elders op het landgoed
Onjegin heeft afgesproken met Tatjana om haar zijn antwoord op de brief te geven. Hij legt uit, niet onvriendelijk, dat hij geen makkelijke man is, en ongeschikt voor het huwelijk. Tatjana is ontzet en niet in staat om te antwoorden.

II
De balzaal van het landhuis.
Tatjana's naamdag. Onjegin ergert zich aan de plattelandsmensen die roddelen over hem en Tatjana, en aan Lensky die hem overgehaald heeft om te komen. Hij besluit om wraak te nemen door te dansen en flirten met Olga. Lensky wordt erg jaloers. Olga is ongevoelig voor haar verloofde en blijkbaar aangetrokken tot Onjegin. Er is een intermezzo, waarin een Franse buurman, Monsieur Triquet, een aantal coupletten zingt ter ere van Tatjana. Daarna wordt de ruzie intenser. Lensky zegt zijn vriendschap met Onjegin op ten overstaan van alle gasten, en daagt Onjegin uit tot een duel. Onjegin voelt zich gedwongen, met veel twijfels, te aanvaarden.

‘s Ochtends bij de rivier
Lensky wacht op Onjegin, en zingt van zijn onzekere lot en zijn liefde voor Olga. Onjegin arriveert. Beiden willen eigenlijk niet duelleren, maar zijn niet bij machte om het te stoppen. Onjegin schiet Lensky dood.

III
Op een bal in het huis van een rijke edelman in Sint-Petersburg
Enkele jaren later. Onjegin reflecteert over de leegte van zijn leven en zijn wroeging over de dood van Lensky. Prins Gremin komt met zijn vrouw, Tatjana, nu getransformeerd tot een voorname aristocratische schoonheid. Gremin zingt van zijn grote geluk met Tatjana, en stelt Onjegin aan haar voor. Onjegin is diep onder de indruk van Tatjana, en wordt overvallen door een wanhopig verlangen om haar liefde te herwinnen.

Ontvangstkamer in het huis van Prins Gremin
Tatjana heeft een brief ontvangen van Onjegin. Onjegin komt binnen en smeekt om haar liefde en haar medelijden. Tatjana vraagt zich af waarom hij nu aangetrokken is tot haar. Is het vanwege haar maatschappelijke positie? Onjegin bezweert haar dat zijn passie echt is en absoluut. Tatjana, tot tranen geroerd, denkt terug aan hoe dicht ze ooit waren bij het geluk, maar toch vraagt ze hem om te vertrekken. Ze geeft toe dat ze nog steeds van hem houdt, maar dat zij nooit samen kunnen zijn, aangezien ze nu getrouwd is. Ondanks haar onvrede over haar huwelijk en het gebrek aan passie voor haar man zal ze trouw blijven aan hem. Onjegin smeekt haar, maar ze laat hem uiteindelijk alleen in zijn wanhoop.

CREDITS

muziek
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
muzikale leiding
Mariss Jansons
regie
Stefan Herheim
orkest
Koninklijk Concertgebouworkest
koor
Koor van De Nederlandse Opera
productie
De Nederlandse Opera