Het dirigeerdebuut van de Britse topcomponist Thomas Adès bij het Koninklijk Concertgebouworkest.

En Route: Thomas Adès

Koninklijk Concertgebouworkest, Matthijs Vermeulen, Thomas Adès

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Holland Festival schenkt dit jaar speciaal aandacht aan Thomas Adès (1971), na Benjamin Britten de tweede ‘boy wonder’ van de Engelse muziek en één van de vooraanstaande componisten en dirigenten van zijn generatie. Op vrijdag 17 juni maakt Adès in het Amsterdamse Concertgebouw zijn debuut als dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest. Naast Proloog uit De vliegende Hollander van de Nederlandse componist Matthijs Vermeulen dirigeert hij drie van zijn eigen composities, waaronder het kolossale Tevot en de Nederlandse première van een opdrachtwerk. 

Programma

Matthijs Vermeulen (1888-1967) 
Proloog uit De vliegende Hollander (1930) 

Thomas Adès (1971) 
Concentric Paths (2005) 
Nederlandse première 

pauze

Thomas Adès (1971) 
Polaris: voyage for orchestra (2010) 
Nederlandse première 
Opdracht van New World Symphony Orchestra, Koninklijk Concertgebouworkest, New York Philharmonic, Calouste Gulbenkian Foundation, The Barbican London, Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony 

Thomas Adès (1971) 
Tevot (2007)

Biografieën

Na Benjamin Britten wordt Thomas Adès (1971) verwelkomd als de tweede ‘boy wonder’ van de Engelse muziek. Thomas Adès heeft zich sinds het begin van zijn carrière al snel ontwikkeld tot één van de vooraanstaande componisten en dirigenten van zijn generatie. Hij studeerde piano en compositie aan de Guildhall School of Music and Drama. Sindsdien is hij een veel gevraagd componist, pianist en dirigent. Zijn composities zijn onder meer uitgevoerd door Ensemble Modern, de New York Philharmonic, de Berliner Philharmoniker en het Hallé Orchestra en zijn muziek heeft centraal gestaan op festivals als Musica Nova in Helsinki, Osterfestspiele Salzburg, Festival Présences van Radio France, Traced Overhead van het Barbican Centre en het New Horizons Festival in Sint-Petersburg. Als dirigent stond hij voor het Philharmonia Orchestra, Los Angeles Philharmonic Orchestra, het orkest van het Mariinski Theater, London Symphony Orchestra en Boston Symphony Orchestra. Thomas Adès maakt als dirigent zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Naast drie eigen composities, waaronder een opdrachtwerk, dirigeert hij de proloog uit de Vliegende Hollander van Matthijs Vermeulen. Het orkest speelde eerder al vier werken van hem. 

Sinds haar debuut in Carnegie Hall in 1994 met de Academy of St. Martin in the Fields onder leiding van Sir Neville Marriner heeft Leila Josefowicz (viool) zich ontwikkeld tot een voorvechtster van hedendaagse muziek. Leila Josefowicz onderhoudt nauwe relaties met vooraanstaande hedendaagse componisten als Oliver Knussen, John Adams, Esa-Pekka Salonen en Thomas Adès, die speciaal voor haar vioolconcerten schreven. Zo verzorgde zij de première van John Adams The Darma at Big Sur, het Vioolconcert van Esa-Pekka Salonen onder leiding van de componist en Beautiful Passing van Steven Mackey. Leila Josefowicz trad op met orkesten als de New York Philharmonic, de Los Angeles Philharmonic, het London Symphony Orchestra en het Gewandhausorchester Leipzig. Zij werkte samen met dirigenten als Oliver Knussen, Esa-Pekka Salonen en Xian Zhang. In 2003 en later in 2005, 2006 en 2007 trad zij op tijdens de beroemde ‘Last Night of the Proms’ in de Royal Albert Hall in Londen. Leila Josefowicz debuteerde in 2004 bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Ze verzorgde toen de Nederlandse première van het Vioolconcert van Oliver Knussen onder leiding van de componist.

Het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) is het internationaal bekendste symfonieorkest van Nederland, dat zijn thuisbasis heeft in Het Concertgebouw in Amsterdam. Het wordt met de Wiener Philharmoniker en de Berliner Philharmoniker tot de beste orkesten ter wereld gerekend. In 2008 werd het KCO door het Britse muziektijdschrift Gramophone na een opiniepeiling onder recensenten uitgeroepen tot het beste orkest ter wereld. Het orkest wordt geroemd om zijn ‘fluwelen’ strijkers, de ‘gouden’ klank van het koper en het bijzondere timbre van de houtblazers. Het Concertgebouworkest werd opgericht in 1888 om te concentreren in het nieuwe Concertgebouw in Amsterdam. In zijn meer dan 120- jarige bestaan heeft het orkest slechts zes chefdirigenten gehad: Willem Kes (1888-1895), Willem Mengelberg (1895-1945), Eduard van Beinum (1945-1959), Bernard Haitink (1959-1988), Riccardo Chailly (1988-2004) en Mariss Jansons (sinds 2004). Daarnaast heeft het KCO samengewerkt met vele wereldberoemde gastdirigenten, onder wie Arthur Nikisch, Karl Muck, Bruno Walter, Otto Klemperer, Rafael Kubelík, Pierre Monteux, Eugen Jochum, Karl Böhm, Herbert von Karajan, Georg Solti, Carlos Kleiber, Leonard Bernstein, Colin Davis, Kurt Sanderling, Kirill Kondrashin, Carlo Maria Giulini, Kurt Masur, Lorin Maazel, Zubin Mehta en honorair gastdirigent Nikolaus Harnoncourt. Tijdens het 50-jarige dirigentschap van Willem Mengelberg dirigeerden bovendien componisten als Richard Strauss, Mahler, Debussy en Stravinsky het orkest en soleerden Rachmaninoff, Bartók en Prokofjev in eigen werk. Deze band met eigentijdse componisten werd voortgezet met onder anderen Maderna, Schat, Berio, Henze en John Adams. Onder Van Beinum maakte in 1954 samen met Rafael Kubelík de eerste Amerikaanse tournee, die veel bijdroeg tot de wereldfaam van het orkest. Tijdens het eeuwfeest in 1988 werd het Concertgebouworkest het predicaat Koninklijk toegekend. De AVRO neemt vrijwel alle concerten op voor uitzending op Radio 4. Sinds 2004 worden concertregistraties van het orkest uitgebracht op het eigen label RCO Live.

CREDITS

muziek
Thomas Adès
Matthijs Vermeulen
viool
Leila Josefowicz
dirigent
Thomas Adès
uitvoering
Koninklijk Concertgebouworkest
productie
Koninklijk Concertgebouworkest

DEZE VOORSTELLING IS MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR