De held van Cervantes belandt in een nieuw avontuur in deze luchtige barokopera van Conti.

Don Chisciotte in Sierra Morena

Francesco Bartolomeo Conti, De Nederlandse Opera

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De Nederlandse Opera presenteert in een coproductie met het Holland Festival de komische carnavalsopera Don Chisciotte in Sierra Morena van de Italiaanse componist Francesco Conti, waarin de liefdesverwikkelingen van twee paren geraffineerd worden verweven met het meesterwerk van Cervantes. Don Chisciotte raakt verzeild in een plot dat veel weg heeft van de ridderromans waar hij zo verzot op is. Als het verhaal zijn hoogtepunt bereikt en de liefde zegeviert, wordt de Heer van La Mancha bijkans waanzinnig. Hij moet naar huis en mag een jaar lang geen ridderromans meer lezen. Met René Jacobs treedt opnieuw een grootmeester van de historische uitvoeringspraktijk in het voetlicht van het Holland Festival.

Achtergrondinformatie

Het verhaal

I
In de woeste Sierra Morena ontmoeten Don Chisciotte en zijn knecht Sancio Pansa de kluizenaar Cardenio. Deze heeft zich verbitterd teruggetrokken uit de wereld nadat prins Fernando, ooit zijn vriend, hem zijn verloofde Lucinda heeft ontfutseld. De ridder Quichotte is gek geworden door het lezen van te veel ridderromans en wil deze alleen nog maar navolgen.

II
Lope, een vriend van Don Chisciotte, spant samen met Sancio om de dolende ridder naar huis te lokken: de door Don Chisciotte aanbeden 'Dulcinea' – in werkelijkheid de boerin Aldonza – wil hem zogenaamd graag zien. Dorotea, de door Fernando verstoten bruid, houdt nog steeds van hem. Zij sluit een verbond met Cardenio om Lucinda te bevrijden en Lope te helpen met zijn plan. Verkleed als koningin roept Dorotea Don Chisciottes hulp in tegen snoodaards die haar van de troon beroofd hebben. De weg naar haar rijk loopt 'toevallig' over zijn thuisgrond.

III
In de herberg van Mendo rusten de reizenden uit. Ook Ferrando en de zwaar bewaakte Lucinda bevinden zich daar. Don Chisciotte ziet overal booswichten; hij gaat een paar wijnzakken en een aantal marionetten te lijf.

IV
Cardenio helpt Lucinda te ontsnappen, maar wordt door Fernando en zijn wachters tegengehouden. De prins is woedend.

V
Dorotea smeekt Fernando haar te doden. Fernando beseft dat haar liefde oprecht is en zij verzoenen zich met elkaar. De schildknaap van Lope – Ordogno, als reus verkleed – daagt Don Chisciotte uit tot een duel. Ordogno wint en legt de ridder zijn wil op: hij moet naar huis terugkeren en mag een jaar lang geen ridderromans meer lezen!

Biografie

René Jacobs zette zijn eerste stappen in de muziek als koorzanger in de kathedraal van zijn geboortestad Gent. Aan de Universiteit van Gent studeerde hij klassieke filologie. De broers Kuijken, Alfred Deller en Gustav Leonhardt spoorden hem aan om zich te specialiseren als countertenor. Als zanger behaalde hij grote successen en werd zijn werk vastgelegd op 150 cd’s. In 1977 stichtte hij het barokensemble Concerto Vocale. Zijn activiteiten als orkestdirigent voerden hem naar de belangrijkste Europese podia en Japan, Hong Kong, Nieuw Zeeland en de Verenigde Staten, met opera’s en oratoria van Monteverdi tot Rossini, en, in de laatste jaren, ook symfonische muziek van de Weense klassieken. Hij was van 1997 tot 2009 artistiek directeur van de Innsbrucker Festwochen der Alten Musik. René Jacobs ontving voor zijn cd-opnamen bijna alle onderscheidingen die bestaan meerdere malen, met als hoogtepunt een Grammy Award voor zijn Nozze di Figaro, onderdeel van een Mozart-operacyclus voor Harmonia Mundi, die dit jaar met een nieuwe Zauberflöte wordt verrijkt. Zijn loopbaan werd met een Deutscher Schallplattenpreis beloond. De Gentse universiteit verleende hem een eredoctoraat. Zijn plannen voor de komende drie jaren zijn: Mozarts La finta Giardiniera, Die Zauberflöte, Die Entführung aus dem Serail, Glucks Telemaco en Händels Radamisto (Theater an der Wien), Traetta’s Antigona (Staatsoper Berlin), Rameau’s Platée (DNO) en cd-opnamen van Händels Agrippina, Bachs Matthaeuspassion en de voortzetting van de Mozart-operacyclus.                            

CREDITS

muziek
Francesco Bartolomeo Conti
muzikale leiding
René Jacobs
regie
Stephen Lawless
decor
Benoit Dugardyn
kostuums
Lionel Lesire
choreografie
Lynne Hockney
cast
Stéphane Degout
cast
Inga Kalna
cast
Gillian Keith
cast
Christophe Dumaux
cast
Bejun Mehta
cast
Mark Tucker
cast
Johannette Zomer
cast
Marcos Fink
cast
Judith van Wanroij
cast
Dominique Visse
cast
Geoffrey Dolton
orkest
Akademie für Alte Musik Berlin
productie
De Nederlandse Opera
originele productie
Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, 2005