Een bizar-komische confrontatie met de duistere kanten van ons bewustzijn.

Angoloscuro

William Forsythe, The Forsythe Company

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

William Forsythe en zijn fascinerende performers komen weer. Of men nu wel of niet de choreograaf uit Frankfurt tot in alle donkere hoeken en gaten van zijn werk wil volgen, elke intensieve minuut maakt duidelijk: hier wordt niet enkel gewerkt aan de toekomst van de dans, maar aan het fenomeen performance in het algemeen. Angoloscuro voert de toeschouwer mee in een microkosmos van verval, in een zwarte komedie over de corruptie van het lichaam. In een ruimte gedomineerd door uitingen die de allerbinnenste werking van het lichaam tot uitdrukking brengen, creëert een onstuitbare bende van vreemde, morbide personages een absurdistische wereld en sleurt de kijker mee in een onheilspellende, nachtmerrie-achtige vertelling.

Achtergrondinformatie

De Amerikaanse choreograaf William Forsythe en zijn The Forsythe Company komen naar het Holland Festival met een geheel vernieuwde choreografie van hun uit 2007 stammende voorstelling Angoloscuro wat in het Italiaans zoveel betekent als donkere hoek. Het is de voortzetting van wat Forsythe zelf beschrijft als een zoektocht naar een alternatieve esthetiek die de kijker confronteert met een dwingend, nachtmerrie-achtig scenario over het andere dat in onszelf huist.Angoloscuro voert de toeschouwer letterlijk mee tot in de donkere hoeken van ons onderbewustzijn, waar primitieve emoties regeren. We komen terecht in een microkosmos van verval, en worden er geconfronteerd met de tragikomische corruptie van het lichaam. Vreemde, morbide wezens die het midden houden tussen mensen en monsters wringen zich in allerlei bochten en kirren, snurken, sissen, proesten, hijgen en kuchen, of stoten onverstaanbare woorden en andere bizar-komische oergeluiden uit. We zien onder andere een verknipte Zorro, een wezen dat doet denken aan Magere Hein en een fantasiefiguur geheel in strak zwart kostuum met een grotesk opgevulde buik, waaruit een lange, zwarte, stoffen slang hangt, die zowel darm, penis als navelstreng zou kunnen zijn. Op de achtergrond creëert Forsythes vaste componist Thom Willems een soundscape van oergeluiden met live bespeelde waterflessen en een mix van dierengeluiden en – effecten uit griezelfilms; op de wanden worden beelden geprojecteerd van fysieke en mentale inspanning en beelden die verwijzen naar films uit de fantasy. De verschillende scènes in Angoloscuro sluiten naadloos op elkaar aan, de choreografie is met mathematische precisie opgezet en wordt tegelijkertijd toch zeer beeldend en zinnelijk uitgevoerd door zijn dansers. En hoe zwartgallig de nachtmerrie ook is die ons wordt voorgeschoteld, Forsythe weet er zoals altijd de nodige voor hem zo typische humor in te verwerken.

Biografie

Choreograaf William Forsythe wordt beschouwd als één van de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van de hedendaagse dans. Zijn werken hebben een nieuwe inhoud gegeven aan het klassiek ballet en het getransformeerd tot een dynamische 21e-eeuwse artistieke uitdrukkingsvorm. Forsythes visie op choreografie heeft zich altijd ontwikkeld in respons op de onomkeerbare eigentijdse innovaties in de podiumkunsten en de beeldende kunsten, in architectuur en multimediakunst, terwijl hij tegelijkertijd op internationaal niveau aan de ontwikkeling van deze nieuwe vormen een belangrijke bijdrage heeft geleverd. William Forsythe begon zijn dansopleiding in Florida onder Nolan Dingman en Christa Long. Na een vervolgopleiding in New York danste hij bij het Joffrey Ballet, alvorens te verhuizen naar Stuttgart waar hij in 1976 werd aangesteld als choreograaf bij het Stuttgart Ballet. In 1984 werd hij directeur van het Ballett Frankfurt, waar hij een aantal van zijn meest memorable stukken choreografeerde, waaronder Artifact, Decreation en Kammer/Kammer, De laatste twee waren op het Holland Festival te zien in 2008. William Forsythe heeft met de oprichting van The Forsythe Company in 2004 een nieuwe en flexibele setting gecreëerd waarin hij het rijk geschakeerde creatieve werk kan voortzetten dat hij met het Ballett Frankfurt was begonnen. Met zijn constante en betrokken gedrevenheid bij het ontwikkelen van alternatieve ontmoetingen met het publiek, maakt hij voorstellingen en installaties die hun weg reeds vonden naar theaters, publieke ruimtes, musea en cultuurhuizen over de hele wereld. Forsythe heeft met zijn inzicht in de flexibiliteit en de mogelijkheden die inherent zijn aan de taal van de dans, alsook beeldende kunst, architectuur en digitale media, een grote invloed gehad op de wijze waarop er tegenwoordig over dans wordt nagedacht. In 1994 zorgde Forsythe voor een revolutie in het dansonderwijs met zijn computer-applicatie Improvisation Technologies. In 2009 kwam hij met een tweede software-gerelateerd dansprogramma Synchronous Objects for One Flat Thing, reproduced, een instrument dat inzicht geeft in de complexe structuren van choreografieën.

CREDITS

een werk van
William Forsythe
muziek
Thom Willems
software, sound design
Andeas Breitscheid
software, sound design
Dirk Haubrich
software, sound design
Niels Lanz
toneelbeeld / licht
William Forsythe
assistent toneelbeeld
Susanne Brenner
kostuums
William Forsythe
kostuums
Dorothee Merg
kostuums
Issey Miyake
dramaturgie
Freya Vass-Rhee
assistent productie
Thierry Guiderdoni
assistent productie
Marthe Krummenacher
dans
Yoko Ando
dans
Cyril Baldy
dans
Esther Balfe
dans
Dana Caspersen
dans
Amancio Gonzalez
dans
David Kern
dans
Fabrice Mazliah
dans
Roberta Mosca
dans
Tilman O’Donnell
dans
Christopher Roman
dans
Jone San Martin
dans
Nicole Peisl
dans
Parvaneh Scharafali
dans
Yasutake Shimaji
dans
Elizabeth Waterhouse
dans
Ander Zabala
productie
The Forsythe Company
ondersteuning
City of Dresden
ondersteuning
state of Saxony
ondersteuning
city of Frankfurt am Main
ondersteuning
state of Hesse
met dank aan
Ms. Susanne Klatten
ondersteuning
Ernst & Young