De Keersmaeker brengt met Jérôme Bel de verstilling uit Mahlers Der Abschied op het toneel.

3Abschied

Anne Teresa De Keersmaeker, Jérôme Bel, Rosas, Ictus

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Voor 3Abschied zoekt Anne Teresa De Keersmaeker de samenwerking met Jérôme Bel, de Franse choreograaf die in 2007 met Pichet Klunchun & Myself in het Holland Festival stond. Uitgangspunt in 3Abschied is Het Afscheid, het hartverscheurende slot uit Mahlers Lied von der Erde, dat ook in Keeping Still een prominente rol speelt. Met alles wat ze in zich hebben trachten De Keersmaeker en Bel om in dans de wijsheid en de verstilling op het toneel te brengen die in Het Afscheid van Mahler zo meesterlijk worden uitgedrukt. De muziek wordt live uitgevoerd door de muzikanten van Ictus en mezzosopraan Ursula Hesse von den Steinen.

Biografieën

Tijdens haar studie aan Mudra in Brussel creëerde Anne Teresa De Keersmaeker haar eerste choreografie, Asch, in 1980. Twee jaar later ging Fase, four movements to the music of Steve Reich in première, waarmee zij internationaal doorbrak. In 1983 richtte De Keersmaeker haar gezelschap Rosas op en creëert Rosas danst Rosas. In haar werk staat enerzijds de relatie tussen muziek en dans centraal. Ze gebruikt muziek van componisten uit verschillende historische periodes: Monteverdi, Bach, Beethoven, Mozart, Bartók, Webern, Ligeti, maar ook Miles Davis, John Coltrane en traditionele Indische muziek. Daarnaast werkt ze samen met hedendaagse componisten zoals Steve Reich, George Benjamin, Toshio Hosokawa en Thierry De Mey. Anderzijds is het onderzoek naar de relatie tussen dans, taal en tekst een constante (Just Before, Quartett, In real time, I said I). Rosas was huisgezelschap van de Munt/La Monnaie van 1992 tot 2007. Hier maakte De Keersmaeker haar eerste opera (Hertog Blauwbaards burcht). In 1995 richtte ze haar eigen dansschool P.A.R.T.S., de Performing Arts Research and Training Studios, op in Brussel.

 

Jérôme Bel werd opgeleid bij het Centre National de Danse Contemporaine in Angers (Frankrijk). Tussen 1985 en 1991 werkte hij voornamelijk in Frankrijk en Italië. In 1992 assisteerde hij choreograaf Philippe Découflé voor de manifestaties bij de 16e Olympische Winterspelen. In zijn eigen stukken werkt hij sterk vanuit het besef dat theater een frame biedt aan mensen om andere mensen te bekijken. Al zijn chore¬ografieën spelen met deze notie. Het werk van Bel nodigt de toeschouwer uit zichzelf opnieuw uit te vinden en te reflecteren op de positie van performer en publiek. Enkele stukken zijn: Nom donné par l’auteur (1994), Shirtology (1997), The Last Performance (1998) en The show must go on (2001). In 2004 maakte Bel een werk bij het Ballet van de Parijse Opera: Véronique Doisneau. In 2005 ontving Jérôme Bel voor zijn voorstelling The show must go on in New York een Bessie Award.

 

Rosas is het Brusselse dansersensemble rond de Vlaamse choreografe en danseres Anne Teresa De Keersmaeker. Met Fase, four movements to the music of Steve Reich uit 1982, brak zij internationaal door. De afgelopen 28 jaar heeft ze samen met haar gezelschap een indrukwekkende reeks choreografieën gecreëerd. Rosas staat voor een danskunst van het pure schrijven met bewegingen in ruimte en tijd. De relatie tussen beweging en muziek staat centraal. Daarnaast wordt in verschillende producties de verhouding tussen dans en tekst onderzocht. Rosas is één van de weinige gezelschappen met een vaste danserskern. Parallel met het maken van nieuwe voorstellingen blijft Rosas het opgebouwde repertoire presenteren. Zo wordt het eigen artistiek verleden doorgegeven aan nieuwe generaties toeschouwers en dansers. Rosas is internationaal sterk verankerd en bespeelt de toonaangevende podia voor hedendaagse dans in Europa en ver daarbuiten. Tegelijkertijd blijft de aanwezigheid in eigen land een prioriteit. Naast jarenlange partnerschappen met de grote nationale cultuurhuizen wordt nadrukkelijk samengewerkt met een circuit van kleinere zalen. Rosas stelt zich een expliciete kunsteducatieve opdracht en besteedde de afgelopen jaren veel aandacht en energie aan educatieve en participatieve projecten. Deze inspanningen zullen de volgende jaren intensief voortgezet worden. Rosas is een open huis en deelt zijn infrastructuur niet alleen met de dansschool P.A.R.T.S., maar ook met het hedendaags muziekensemble Ictus, Workspace Brussels en talrijke gezelschappen die in de studio’s repeteren. De aanwezige know-how inzake management, communicatie en administratie wordt ook ingezet voor gastprojecten die in de slipstream van het artistiek parcours van De Keersmaeker ontwikkeld worden.

CREDITS

concept
Anne Teresa De Keersmaeker
concept
Jérôme Bel
muziek
Gustav Mahler, Das Lied von der Erde (Der Abschied)
bewerking Der Abschied / Das Lied von der Erde
Arnold Schönberg
muzikale leiding
Georges-Elie Octors
dans
Anne Teresa De Keersmaeker
mezzosopraan
Ursula Hesse von den Steinen
piano
Jean-Luc Fafchamps
productie
Rosas
muzikale uitvoering
Ictus
1e viool
George Van Dam
2e viool
Igor Semenoff
altviool
Aurélie Entringer
cello
François Deppe
contrabas
Géry Cambier
fluit
Michael Schmid
hobo
Piet VanBockstal
klarinet
Dirk Descheemaeker
fagot
Dirk Noyen
hoorn
Kristina Mascher-Turner
pauken en slagwerk
Gerrit Nulens
harmonium, cello, kanklės
Nico Declerck
assistent
Anne Van Aerschot
stagiaire
Maxime Kurvers
productiemanagement
Johan Penson
assistent productie
Tom Van Aken
techniek
Davy Deschepper
techniek
Bardia Mohammad
met dank aan
Lucy Grauman
met dank aan
David Hernandez
met dank aan
Eugénie De Mey
met dank aan
Anne-Catherine Kunz
met dank aan
Rita Poelvoorde
met dank aan
Herman Sorgeloos
met dank aan
Christophe Wavelet
met dank aan
Piano’s Maene
coproductie
De Munt/La Monnaie
coproductie
Opéra de Lille
coproductie
Sadler’s Wells (Londen)
coproductie
Theater an der Wien
coproductie
Théâtre de la Ville (Paris)
coproductie
Festival d’Automne (Paris)
coproductie
Hellerau European Center for the Arts Dresden
in samenwerking met
Ictus
in samenwerking met
R.B. Jérôme Bel (Paris)
met steun van
Vlaamse Overheid