Locatievoorstelling over de troostende werking van kunst in de hel van de Derde Wereld.

Orfeus

Brett Bailey

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De Zuid-Afrikaanse theatermaker Brett Bailey maakt met zijn gezelschap Third World Bunfi ght al veertien jaar licht provocerende voorstellingen over Afrika. Voor Orfeus neemt hij ons, op de grens tussen avond en nacht, mee naar een afgelegen locatie waar de beschaafde wereld ver weg is. Hij betovert ons daar met het oude Orfeusverhaal. Op zijn zoektocht naar Euridyce volgen we hem naar de Afrikaanse onderwereld. Daar belanden we midden in de verschrikkingen van de Derde Wereld: ziekten, kinderarbeid, seksslaven en vluchtelingen. Maar zelfs in deze hel is er de troostende muziek van Orfeus, het vermogen om te komen tot iets beters, iets mooiers.

Locatievoorstelling
Orfeus wordt buiten opgevoerd op ruw terrein. Zorgt u daarom voor passende kleding. Goede wandelschoenen zijn noodzakelijk. Op het terrein is geen horeca aanwezig.

Achtergrondinformatie

De Zuid-Afrikaanse theatermaker Brett Bailey neemt het publiek mee naar een afgelegen locatie om ons op de grens tussen avond en nacht het verhaal te vertellen van Orfeus. De mythe van Orfeus, meer dan drieduizend jaar oud, is de mythe van de kunstenaar, wiens muziek orde brengt in de chaos van de natuur. Vissen, bomen, dieren, stenen, alles en iedereen wordt gedwongen om te luisteren wanneer Orfeus zingt en zijn lier bespeelt. Ook in de mens komt alles tot rust.

Vanuit dit muzikale paradijs neemt Bailey ons mee door het donker naar een tweede locatie, de onderwereld, waar Orfeus' geliefde Eurydice door Hades wordt vastgehouden, te midden van ontelbare zielen die zich bevinden in een toestand van eeuwig lijden. Orfeus daalt af in deze wereld – en wij met hem – om met zijn muziek een kort moment van verlichting te brengen. De onderwereld van de 'global village' waarin we tegenwoordig leven is voor Brett Bailey de Derde Wereld waar Zuid-Afrika zo dicht tegenaan schuurt. We zien hier een post-koloniale wereld waarin kinderen onder erbarmelijke omstandigheden schoenen in elkaar moeten zetten, vrouwen worden verkocht als seksslaaf, zieken en ouderen worden verstoten en vluchtelingen de poorten bestormen van de Eerste Wereld. Hades bestuurt zijn onderwereld vanachter zijn laptop. Om hem heen de treurige overblijfselen die zo typisch zijn voor de Derde Wereld: gebruikte injectienaalden, dozen van de VN-voedselhulp en vier gemaskerde seksslaven, als opblaaspoppen vastgebonden aan een stoel.

Orfeus brengt het publiek vanuit de veilige, welvarende wereld die ze kennen naar een plek waar hun dagelijkse gedachten even tot rust kunnen komen. Ze worden er betoverd door de prachtige muziek, de woorden en de beelden van het oude Orfeusverhaal. Dan ineens is er de schok van de Afrikaanse onderwereld. Maar ook in deze wereld is er de muziek van Orfeus, het vermogen om te komen tot iets beters, iets mooiers. “Want iedere keer verschijnt Orfeus weer en zingt hij zijn bezwerende, klagende refrein: 'Eurydice! Eurydice...!' Een refrein dat nog lang na de voorstelling doorklinkt in onze hoofden.” (Mail & Guardian, Zuid-Afrika)

Biografie

Brett Bailey studeerde Engels en Theater aan de Universiteit van Kaapstad en behaalde in 2004 een M.A. in Performance Studies bij DasArts in Amsterdam. Zijn contacten met Nederland dateerden al van iets eerder: in 2003 ensceneerde hij Oscar van Woensels oorspronkelijk voor Dood Paard geschreven MedEia. Hij deed dat bij zijn eigen theatergroep Third World Bunfight, die hij in 1998 mee oprichtte. Met zijn groep maakt hij Afrikaanse voorstellingen, vaak tegen het provocerende aan, waarmee hij de stereotype denkbeelden over Afrika te lijf gaat. Hij werkt met Afrikaanse performers, vertelt de verhalen van Afrika, gebruikt en mengt Afrikaanse vormen van theater, muziek en vormgeving, en presenteert deze vaak op ongebruikelijke locaties. Gedurende de tien jaar van het bestaan van Third World Bunfight heeft hij gewerkt met honderden zwarte performers, waaronder ook kinderen, in Zuid-Afrika, Oeganda en Zimbabwe. Het bieden van training en werkgelegenheid aan podiumkunstenaars in achtergestelde gemeenschappen is een belangrijk doel van het gezelschap.

CREDITS

regie en tekst
Brett Bailey
muziek
Bebe Lueki
soundscape
James Webb
technische regie
Brett Bailey
voorstellingsleiding
Justin Green
opbouw decor
Iain North
zakelijk leider
Samantha Bendzulla
zakelijk leider
Barbara Mathers
cast
Ace Bonde
cast
Mxolisi Bosvaark
cast
John Cartwright
cast
Bebe Lueki
cast
Jane Rademeyer
cast
Abey Xakwe
cast
Nondumiso Zweni
productie
Third World Bunfight
internationale vertegenwoordiging
UK Arts International