Sasha Waltz nuanceert het beeld van Medea in een choreografische bewerking van Dusapins opera.

Medea

Sasha Waltz & Guests

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Na haar eerste opera-enscenering Dido & Aeneas (Holland Festival 2006) neemt Sasha Waltz voor haar tweede choreografischmuzikale productie de opera Medeamaterial (1991) van de Franse componist Pascal Dusapin als uitgangspunt. Het verhaal op tekst van Heiner Müller is uitgebeend tot op de kern: een vrouw wordt uitgebuit en verstoten en ziet geen andere uitweg dan het doden van haar kinderen. De opera is één grote solo voor coloratuursopraan, bijgestaan door een koor van twintig zangers. Daaromheen drapeert Sasha Waltz haar zestien dansers. Met hen nuanceert zij het beeld van Medea als wrekende furie en kindermoordenaar. ‘Men verlaat de zaal als na een visueel-auditieve kuur.’ (Der Tagesspiegel)

Achtergrondinformatie

Na haar eerste opera-enscenering Dido & Aeneas, in 2006 te zien in het Holland Festival, kiest Sasha Waltz voor haar tweede choreografisch-muzikale productie de mythe van Medea als uitgangspunt. Muzikaal koos ze voor de opera Medeamaterial (1991) van de Franse componist Pascal Dusapin, die zijn libretto weer baseerde op Heiner Müllers bewerking van de Medeamythe. Deze opeenvolgende bewerkingen lieten een steeds verdergaande concentratie zien van het verhaal over een vrouw die wordt uitgebuit en uiteindelijk verlaten, een moeder ook, die geen andere uitweg meer ziet dan haar kinderen te doden. In Dusapins opera is alleen zij nog overgebleven; het werk is één grote solo voor colloratuursopraan (Caroline Stein), gesteund, omvat en becommentarieerd door een koor variërend van vier tot twintig zangers.

 

Daaromheen groepeert Sasha Waltz haar zestien dansers. Zij zijn bijna voortdurend als collectief aanwezig en nemen als volk van Korinthe aan de handeling deel, of spotten ermee. Hun aanwezigheid krijgt een extra lading in de projecties op de achtergrond. Zij lijken symbool te staan voor de krachten die Medea's echtgenoot Jason, zelf geheel afwezig, personificeert, krachten van opportunisme, machtswellust en vreemdelingenhaat. Geïnspireerd door de roman Medea. Stimmen van Christa Wolf, nuanceert Waltz daarmee het beeld dat ons uit de oudheid is overgeleverd, het beeld van Medea als wrekende furie en kindermoordenaar.

 

Rust en soberheid is het devies in Waltz' enscenering. “Er is geen toneelbeeld”, schrijft Der Tagesspiegel, “en slechts weinig lichteffecten. Steeds weer laat Waltz de muziek zwijgen om een stille pas de trois te laten zien. Er ligt zoveel schoonheid in deze korte dans- en opera-avond dat men de zaal verlaat als na een visueel-auditieve kuur.”

Biografieën

Pascal Dusapin (1955, Nancy) wordt beschouwd als een van de belangrijkste hedendaagse Franse componisten. Voor zijn muziek laat hij zich graag inspireren door andere disciplines, zoals literatuur, filosofie, beeldende kunst en architectuur. In 2008 ging op het Festival d'Aix-en-Provence zijn nieuwe operaPassion in première, in 2009 ook te zien in het Holland Festival.

 

Sasha Waltz (1963, Karlsruhe) geldt als een van de belangrijkste moderne dansmakers van dit moment. Na haar studie Dans en Choreografie in Amsterdam en New York richtte ze in 1993 samen met haar levenspartner, de Duitse cultuurondernemer en dramaturg Jochen Sandig, in Berlijn haar gezelschap Sasha Waltz & Guests op, in 1996 gevolgd door de inmiddels gerenommeerde Sophiensäle, productiehuis voor hedendaagse podiumkunsten. Het gezelschap werkt als een kunstenaarscollectief waar inmiddels zo'n 150 kunstenaars (architecten, beeldend kunstenaars, choreografen, filmmakers, muzikanten, toneelspelers en dansers) uit 25 landen aan meer dan 30 producties als gast hebben meegewerkt. Tussen 1999 en 2004 maakte ze met Jochen Sandig deel uit van de artistieke leiding van de Schaubühne am Lehniner Platz in Berlijn – waar later ook Luk Perceval ging werken – en maakte ze producties als Körper (Holland Festival 2000) en de choreografische installatie insideout (Holland Festival 2004). Voor haar tweede operachoreografie Medea werkt ze samen met het Vocalconsort Berlin en de Akademie für Alte Musik Berlin onder muzikale leiding van Marcus Creed.

CREDITS

uitgevoerd door
Sasha Waltz & Guests
muziek
Pascal Dusapin
choreografie & regie
Sasha Waltz
tekst
Heiner Müller
muzikale leiding
Marcus Creed
orkest
Akademie für Alte Musik Berlin
toneelbeeld
Pia Maier Schriever
toneelbeeld
Thomas Schenk
toneelbeeld
Heike Schuppelius
kostuumontwerp
Christine Birkle
licht
Thilo Reuther
dramaturgie
Jochen Sandig
dramaturgie
Yoreme Waltz
sopraansolist
Caroline Stein
solistenkwartet, stem van Medea
Gesa Hoppe
solistenkwartet, stem van Medea
Cécile Kempenaers
solistenkwartet, stem van Medea
Anne-Kristin Zschunke
solistenkwartet, stem van Medea
Bettina Ranch
koor
Vocalconsort Berlin
uitgevoerd door
Akademie für Alte Musik Berlin
productie
Sasha Waltz & Guests
coproductie
Grand Théâtre de Luxembourg
coproductie
Akademie für Alte Musik Berlin
coproductie
Staatsoper Unter den Linden Berlin