Eerbetoon aan Nederlands belangrijkste componist.

Louis Andriessen 70 jaar ZaterdagMatinee

Reinbert de Leeuw

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Vanaf 12 uur is het feest in het Concertgebouw: Nederlands belangrijkste componist Louis Andriessen viert zijn zeventigste verjaardag. Met maar liefst twee complete concerten door onder meer het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en Asko|Schönberg onder leiding van Reinbert de Leeuw, is er zowel aandacht voor Andriessens muzikale wortels – de muziek van zijn vader Hendrik Andriessen en van Igor Stravinsky – en zijn vroege succeswerk Nocturnen, als voor recentere composities. En wie is er niet benieuwd naar zijn nieuwe werk voor twee piano’s (gespeeld door de zusters Katia en Marielle Labèque) en groot orkest, dat klinkt naast de wereldpremière van Preludio all’infinito van Andriessens goede vriend Diderik Wagenaar.

Achtergrondinformatie

Is het leven van Nederlands meest invloedrijke en internationale componist te vangen in een verjaardagsfeestje van twee concerten? Natuurlijk niet, maar de wortels van en de recente ontwikkelingen in het werk van Louis Andriessen komen wel aan de orde op deze dag. Tijdens het eerste concert klinkt een van de vroegste successen van de prille Andriessen, Nocturnen, omringd door werk van zijn grootste inspiratiebron, Igor Stravinsky, en van zijn belangrijkste leermeester, zijn vader Hendrik Andriessen. 's Middags staat de recente componist Andriessen centraal met een nieuw werk voor twee piano's en groot ensemble, de Vermeer Pictures, naast een nieuw werk van Andriessens vriend Diderik Wagenaar.

(Paul Janssen)

Biografie

Louis Andriessen werd in 1939 in Utrecht geboren in een familie van musici. Zijn eerste muziekonderricht ontving hij van zijn vader Hendrik en zijn broer Jurriaan. Van 1954 tot 1962 studeerde hij in Den Haag aan het Conservatorium piano, compositie en muziektheorie bij onder anderen Kees van Baaren. Hier ontmoette hij Reinbert de Leeuw, Micha Mengelberg, Peter Schat en Jan van Vlijmen. Daarna vervolgde hij zijn studie bij Luciano Berio, die hij ‘de meest muzikale en feestelijkste’ van de serialisten heeft genoemd, eerst in Milaan (1962-1963) en daarna in Berlijn (1964-1965). Aanvankelijk waren Berio en Cage zijn grote voorbeelden. In de loop van de jaren 60 ontwikkelde Andriessen opvattingen over stijl en muzikaal materiaal die dichter liggen bij die van Stravinsky en de Group de Six van onder anderen Honegger en Poulenc. Sinds 1965 woont hij in Amsterdam; in 1975 werd hij docent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

In 1969 maakte Andriessen samen met De Leeuw, Mengelberg, Schat, Van Vlijmen, Hugo Claus en Harry Mulisch de geruchtmakende opera Reconstructie, waarin zij felle kritiek uiten op de oorlog in Vietnam. Sindsdien is Andriessens houding ten opzichte van de gevestigde muziekpraktijk steeds kritischer geworden en de politiek is in zijn werk nooit ver weg; in 1972 richtte hij het ensemble De Volharding op, dat met een politiek getint programma een nieuw publiek probeerde te bereiken. Met werken als De Staat (1976) en De Materie (1989) boekte hij internationale successen. In 1994 werkte hij voor het eerst samen met filmmaker Peter Greenaway, aan het muziektheaterstuk Rosa; eind jaren 90 werken zij opnieuw samen aan de opera Writing to Vermeer. Sinds 1969 is de muziek van Andriessen geregeld te horen geweest op het Holland Festival, en tijdens de editie van 2008 ging zijn filmopera La Commedia in première.

CREDITS

dirigent
Reinbert de Leeuw
uitgevoerd door
Radio Filharmonisch Orkest
uitgevoerd door
Groot Omroepkoor
uitgevoerd door
Asko|Schönberg
sopraan
Barbara Kozelj
tenor
Marcel Beekman
bas
David Wilson-Johnson
piano
Katia Labèque
piano
Marielle Labèque
compositie
Louis Andriessen
muziek
Hendrik Andriessen
muziek
Igor Stravinsky
muziek
Diderik Wagenaar
productie
NPS