Programma rondom Bartóks ‘wonderbaarlijke mandarijn’ bedacht en uitgewerkt door Gerard McBurney, creatief directeur Chicago Symphony Orchestra.

Beyond the Score

Koninklijk Concertgebouworkest

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Beyond the Score® is bedacht en uitgewerkt door Gerard McBurney, creatief directeur van het Chicago Symphony Orchestra. In de eerste helft van het programma wordt met verschillende media Bartóks ‘wonderbaarlijke mandarijn’ uitgelegd. Dit programma is er dus niet alleen voor kenners, maar voor iedereen die nieuwsgierig is naar de wereld van de klassieke muziek. Twee acteurs brengen teksten en de muziekfragmenten worden live ten gehore gebracht door het Koninklijk Concertgebouworkest. Het geheel geeft een indringend beeld van de wereld achter Bartóks sensationele partituur. Na de pauze wordt de volledige balletmuziek gespeeld. Tussendoor speelt de Turkse pianist Fazil Say zijn eigen pianoconcert De stilte van Anatolië.

Achtergrondinformatie

Bartóks ‘wonderbaarlijke mandarijn’ wil in het gelijknamige ballet maar niet dood, zodat de componist tot grove muzikale middelen moet overgaan om uiteindelijk toch van deze engerd af te komen. Het Chicago Symphony Orchestra maakte er een documentaire over die werd uitgevoerd onder de naam ‘Beyond the Score’. In co-productie met het Holland Festival wordt deze op zaterdag 20 juni in het Concertgebouw vertoond. De bijbehorende teksten worden gesproken door twee acteurs en de muziekfragmenten worden live ten gehore gebracht door het orkest. Het geeft een indringend beeld van de wereld achter Bartóks sensationele partituur. Na de pauze wordt de volledige balletmuziek gespeeld. Tussendoor kan er even worden ontspannen als de Turkse pianist Fazil Say zich inspant om in zijn eigen pianoconcert ‘de stilte van Anatolië’ te laten klinken.

Biografieën

Dennis Russell Davies, dirigent

Het repertoire van de veelzijdige dirigent Dennis Russel Davies reikt van barokmuziek tot nieuwe composities. Hij dirigeerde wereldpremières van werken van Luciano Berio, John Cage, Philip Glass, Aaron Copland en Hans Werner Henze. Deniss Russell Davies was vijfentwintig jaar verbonden aan het American Composers Orchestra (Carnegie Hall) en was van 1972 tot 1980 chef-dirigent van het Saint Paul Chamber Orchestra. Daarna vestigde hij zich in Europa, waar hij werkte als muzikaal leider van de opera van Stuttgart, als Genralmusikdirektor in Bonn (opera en orkest), chef-dirgent van het Radio Symphonieorchester Wien en chef-dirigent van het Stuttgarter Kammerorchester. Momenteel is hij chef-dirigent van het Bruckner Orchester en het Landestheater te Linz en geeft hij les aan het Mozarteum in Salzburg. Denniss Russell Davies is geregeld te gast bij gerenommeerde festivals en orkesten als het Cleveland Orchestra, de New York Philharmonic, het Boston Symphony Orchestra, het Gewandhausorchester Leipzig en de Berliner Philharmoniker. Hij leidde opera’s bij de Bayreuther Festpiele, de Salzburger Festspiele, de Opéra National de Paris en de Metropolitan Opera in New York. Bij het Koninklijk Concertgebouworkest is hij sinds 1988 een geregeld terugkerend gastdirigent.

 

Fazıl Say, piano

Na zijn succevolle KCO-debuut met het Eerste pianoconcert van Tsjaikovski onder leiding van Antonio Pappano in januari 2004, keert de veelzijdige Turkse pianovirtuoos Fazıl Say in de festivalmaand juni terug bij het orkest met twee uitzonderlijke werken: de symfonie met piano solo The Age of Anxiety van Leonard Bernstein en zijn eigen derde pianoconcert Silence of Anatolia (Nederlandse première). Fazıl Say studeerde piano en compositie aan het conservatorium in zijn geboorteplaats Ankara. Na de voltooiing van zijn studie in Duitsland brak hij internationaal door toen hij in 1995 de winnaar werd van de Young Concert Artists International Auditions. Tegenwoordig is hij regelmatig te gast bij de grote orkesten en in zalen als de Philharmonie in Berlijn, de Musikverein in Wenen, Carnegie Hall in New York en Suntory Hall in Tokio. Fazıl Say is ook succesvol als componist, zowel van concerten en virtuoze pianoarrangementen als van filmmuziek. Says bijzondere passie voor jazz en improvisatie leidde tot de oprichting van het Worldjazz quartet met de Turkse ney-virtuoos Kudsi Ergüner, waarmee hij vrijwel jaarlijks te gast is bij de grote jazzfestivals. Met Bobby McFerrin en andere grote jazzpersoonlijkheden trad hij op tijdens het festival van Montreux.

CREDITS

uitgevoerd door
Koninklijk Concertgebouworkest
dirigent
Dennis Russell Davies
muziek
Béla Bartók
muziek
Fazil Say
verteller
Porgy Franssen
acteur
Evert van der Meulen
piano
Fazil Say
productie
Chicago Symphony Orchestra
creatief directeur
Gerard McBurney
uitvoerend producent
Martha Gilmer
voorstellingsleiding
Caroline Moores