Het Nederlandse debuut van het nieuwe gezelschap van William Forsythe: een gedanst, gefilmd en gesproken verhaal over onmogelijke liefde.

Kammer / Kammer

The Forsythe Company

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Holland Festival presenteert met trots het Nederlandse debuut van het nieuwe gezelschap van William Forsythe, één van de belangrijkste choreografen van deze tijd. Kammer/Kammer is een bewerking van de roman Outline of My Lover van Douglas A. Martin en het essay Irony is Not Enough: Essay on my life as Catherine Deneuve van de bekroonde dichteres en wetenschapper Anne Carson. Twee liefdesrelaties worden uiteengerafeld in deze live gefilmde opname van dynamisch-gechoreografeerd toneel en videodesign. Dansende lichamen confronteren elkaar in het meervoudige, ontwrichte landschap waarin Forsythe zijn choreografische vondsten combineert met een uitzonderlijke visie op theater.

Achtergrondinformatie

Kammer/Kammer is een hybride voorstelling, die zich halverwege tussen dans, theater en film situeert. Het stuk plaatst twee homoseksuele liefdesverhalen naast elkaar, twee variaties op een complexe erotische verhouding. In het eerste verhaal, een bewerking van de roman Outline of my Lover' van Douglas A. Martin, beklaagt een anonieme jonge man zich over de frustraties en de ongelijkheden in zijn relatie met een beroemde rockster. In het tweede verhaal, gebaseerd op het korte verhaal 'Irony is Not Enough: Essay on my life as Catherine Deneuve' van Anne Carson, is Catherine Deneuve een professor die verstrikt geraakt in romantische fantasieën over een meisje uit haar klas.

Kammer/Kammer' is in essentie een live opname van een film, die in zekere zin de toegang van het publiek tot de gebeurtenissen op de scène bemoeilijkt. Tegelijk echter dringen we meer binnen in een intieme relatie dan dat we vanop afstand, kijkend naar het podium, zouden kunnen.

Soms neem je van de vertolkers slechts een glimp waar. De 'echte' actie vindt plaats achter steeds verschuivende muren, via choreografische camerabewegingen en ongewone beeldcomposities, via videosequensen die in real time gemonteerd worden en die verspreid over de ruimte getoond worden op brede flat screen videomonitoren. In tegenstelling tot dit hoog technologisch spektakel, komen dansende lichamen met elkaar in contact tijdens snelle, complexe bewegingen op blote matrassen. Ondanks de vele verschuivingen in ruimte en beweging, komt Kammer/Kammer toch heel coherent over.

Rebecca M. Groves, Frankfurt, 25 mei 2002

Biografieën

William Forsythe

Choreograaf William Forsythe wordt beschouwd als een de meest vooraanstaande vertegenwoordigers van de hedendaagse dans. Zijn werken hebben een nieuwe inhoud gegeven aan het klassiek ballet en het getransformeerd tot een dynamische 21e-eeuwse artistieke uitdrukkingsvorm. Forsythes visie op choreografie heeft zich altijd ontwikkeld in respons op de onomkeerbare eigentijdse innovaties in de podiumkunsten en de beeldende kunsten, in architectuur en multimediakunst, terwijl hij tegelijkertijd op internationaal niveau aan de ontwikkeling van deze nieuwe vormen een belangrijke bijdrage heeft geleverd.

 

The Forsythe Company

Met de oprichting van The Forsythe Company heeft William Forsythe een nieuwe en flexibele setting gecreëerd waarin hij het rijk geschakeerde creatieve werk kan voortzetten dat hij met het Ballett Frankfurt was begonnen. Samen met een wat intiemer ensemble van achttien dansers bouwt hij voort op de intensieve samenwerking zoals hij de laatste twintig jaar in de studio had ontwikkeld en onderzoekt hij sociaal en politiek engagement in zijn dramaturgie. Met zijn constante en betrokken gedrevenheid bij het ontwikkelen van alternatieve ontmoetingen met het publiek, maakt hij voorstellingen en installaties die hun weg reeds vonden naar theaters, publieke ruimtes, musea en cultuurhuizen over de hele wereld. De financiële ondersteuning door de Duitse deelstaten Sachsen en Hessen, de steden Dresden en Frankfurt am Main en particuliere sponsors, biedt het gezelschap een benijdenswaardige uitgangspositie om zich in het snel veranderende, gedecentraliseerde eigentijdse cultuurlandschap te kunnen presenteren.

Met zijn inzicht in de flexibiliteit en de mogelijkheden die inherent zijn aan de taal van de dans, alsook beeldende kunst, architectuur en digitale media, heeft William Forsythe een grote invloed gehad op de wijze waarop er tegenwoordig over dans wordt nagedacht. Hij vat beweging op als een set van ideeën over relaties waarin een van nature onbegrensd potentieel voor uitbreiding van vorm, stroom en dynamiek besloten ligt. Vanuit deze relationele en verbindende gedachte - die al zoveel creatieve autonomie voor de individuele danser heeft bevochten - gaat Forsythe nu met zijn nieuwe ensemble aan het werk, en met zijn model van wat hij noemt 'gespreide onderlinge groepsverbondenheid' past hij die gedachte zelfs nog radicaler toe dan voorheen. In zijn laatste werk worden de implicaties verkend van de actuele maatschappelijke verschuiving van individuele soevereiniteit naar een tot netwerk verenigde menigte.

 

 

 

CREDITS

choreografie
William Forsythe
met teksten van
Anne Carson Irony is not enough: Essay on My Life as Catherine Deneuve (2e concept) en Douglas A. Martin Outline of My Lover
toneelbeeld, licht en kostuums
William Forsythe
video ontwerp
Philip Bußmann
film
First Touch - Martin Schwember
video software
Image/ine Tom Demeyer / S.T.E.I.M.
live video coördinatie
Agnieszka Trojak
camera
Ursula Maurer
muziek
J. S. Bach, H. von Bieber, J. S. Bach / F. Busoni, Thom Willems, Lynn Anderson (Cry)
geluidsontwerp
Joel Ryan
piano
David Morrow
acteurs
Dana Caspersen (Catherine Deneuve) en Antony Rizzi (Boy in the blue sock hat)