Apocalyptische versie van Samuel Becketts meesterwerk waarin een vrouw tot aan haar middel zit ingegraven in het zand.

Happy Days

Deborah Warner/Fiona Shaw

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Het Holland Festival opent met de Britse voorstelling Happy Days, het meesterwerk van Samuel Beckett (1906-1989) waarin een vrouw van middelbare leeftijd tot haar middel in het zand zit. Alles wat ze nodig heeft, ligt binnen handbereik: spiegeltje, tandenborstel, parasol, pistool. Onvermoeibaar optimistisch is ze vastbesloten om van het leven te houden, zelfs nog wanneer alleen haar hoofd boven het zand uitsteekt. De Ierse actrice Fiona Shaw, vorig jaar te zien in het Holland Festival in Readings, speelt een van de beroemdste personages van Beckett op onvergetelijk krachtige wijze en vindt, onder leiding van haar vaste regisseuse Deborah Warner, een goede balans tussen tragiek en humor. Het apocalyptische decor geeft een extra, dreigende lading aan dit meesterwerk uit de theaterliteratuur.

 

Achtergrondinformatie

In Samuel Becketts Happy Days (wereldpremière: 17 september 1961 in New York) zien we Winnie, een vrouw van rond de 50 die tot haar middel is ingegraven in zand. Al haar dagen beginnen en eindigen met het rinkelen van een bel. Haar belangrijkste bezittingen heeft ze binnen handbereik: spiegeltje, tandenborstel, parasol en pistool. Haar man Willy heeft zich teruggetrokken op de achtergrond, zittend op een stoel met in zijn hand een erotische ansichtkaart. Ondanks de uitzichtloosheid van de situatie blijft Winnie vrolijk en praat ze honderduit. Zelfs wanneer het zand tot haar nek reikt en de rinkelende bel haar leven tiranniseert, houdt ze vol dat het wederom een prachtige dag belooft te worden.

Beckett speelt in Happy Days met zijn bekende thema’s: het onvermogen tot communicatie en de verstikkende werking van sociale structuren, hier heel letterlijk verbeeld door de berg zand waarin Winnie gevangen zit. Toch geeft Happy Days geen pessimistisch beeld van de mensheid als geheel, en de vrouw in het bijzonder. Winnie is een vrouw om van te houden, alleen al om haar eigen vastbeslotenheid om van het leven te houden.

Dat ook actrice Fiona Shaw en regisseuse Deborah Warner een liefdevol mededogen voelen voor Winnie blijkt uit de keuze voor een naturalistische acteerstijl waarin naast tragiek ook ruimte is voor humor. Dit staat in schril contrast met het decor van Tom Pye: een post-apocalyptische ruimte die veel weg heeft van een platgebombardeerde stad. Het dramatische lichtplan versterkt het gevoel van verzengende hitte in een omgeving waarin iedere vorm van leven onwaarschijnlijk is.

Biografieën

Fiona Shaw

Fiona Shaw (1958) werd geboren in Ierland, waar zij ook studeerde. Na een kandidaats Filosofie aan de Universiteit van Cork volgde zij een theateropleiding aan de Royal Academy of Dramatic Art, waar zij werd onderscheiden met de Bancroft Gold Medal.
In het Royal National Theatre vertolkte zij Julia in The Rivals van Richard Brinsley Sheridan, Shen Te Shui in The Good Person of Sichuan van Brecht (Laurence Olivier Award voor beste actrice), Young Woman in Machinal van Sophie Treadwell (Evening Standard en Laurence Olivier Awards voor beste actrice), Millamant in The Way of the World van William Congreve, zeer controversiële titelrollen in Richard II, in The Prime of Miss Jean Brodie naar de novelle van Muriel Spark en in The PowerBook van Jeanette Winterson. Bij de Royal Shakespeare Company werkte zij mee aan Philistines, As You Like It, Les Liaisons Dangereuses, Mephisto, als Beatrice in Much Ado About Nothing, als Portia in The Merchant of Venice, als Mistress Carol in Hyde Park, als Katharine in The Taming of the Shrew, en in Electra (Laurence Olivier en London Critics' Awards). In het Old Vic Theatre speelde zij Rosalind in As You Like It (Laurence Olivier Award voor de beste actrice). In het Greenwich Theatre had zij de titelrol in Mary Stewart. In het Garrick Theatre speelde zij in Footfalls. In het Abbey Theatre van Dublin en in het Playhouse Theatre van Londen had zij de titelrol in Hedda Gabler (London Critic's Award). In het Filmfestival van Edinburgh was zij in augustus 2003 te zien als Arcadina in La Mouette in de regie van Peter Stein. In het Barbican Centre vertolkte Fiona Shaw onder regie van Deborah Warner de rol van Portia sinds de Londense première van Julius Caesar in mei 2005. Warner regisseerde ook Readings met een solorol van Fiona Shaw. Dit stuk werd vorig jaar tijdens het Holland Festival uitgevoerd.
Het publiek heeft haar kunnen bewonderen in Jeanne d'Arc au Bûcher tijdens de BBC Proms en in DD3 van Robert Wilson in het Lincoln Center in New York, en in The Waste Land, dat werd opgevoerd in Europa, Noord-Amerika en in Australië (New York Drama Desk Award voor de beste actrice).
Fiona Shaw heeft meegewerkt in talloze films: My Left Foot van Jim Sheridan, Mountains of the Moon van Bob Rafelson, London Kills Me van Hanif Kureishi, Undercover Blues van Herbert Ross, Butcher Boy van Neil Jordan, The Last September van Deborah Warner. Zij is Aunt Petunia in Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001), Harry Potter and the Chamber of secrets (2002), Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004). Recentelijk, in 2005, heeft zij Catch and Release van Susannah Grant en Black Dahlia van Brian de Palma opgenomen.
In 1999 ontving zij van de National University of Ireland een eredoctoraat, en het Trinity College van Dublin heeft haar in 2001 op zijn beurt onderscheiden met een eredoctoraat in de Letteren. De Franse regering heeft haar benoemd tot Officier des Arts et des Lettres, en het Britse Koninkrijk heeft haar de titel van Commander of the British Empire verleend.

 

Deborah Warner

Deborah Warner studeerde aan de Central School of Speech and Drama. Voor het theater regisseerde zij: The Good Person of Szechuan, The Tempest, Measure for Measure, King Lear en Coriolanus (bij het Kick Theatre Company), Titus Andronicus (Laurence Olivier en Evening Standard Award), King John en Electra (bij het Royal Shakespeare Company) ; Richard II (Royal National Theatre, door de Franse kritiek bekroond als beste buitenlandse productie); Hedda Gabler (Laurence Olivier Award voor beste enscenering en beste productie, Abbey Theatre in Dublin); Footfalls (door de rechthebbenden van Samuel Beckett ingekorte versie, in het Garrick Theatre in Londen); A Dolls House van Ibsen (in het Parijse Théâtre de l'Odéon); Medea (Evening Standard Award voor de beste regie, Abbey Theatre in Dublin, Queens Theatre in Londen, tournée in de Verenigde Staten en op Broadway, Théâtre National de Chaillot in Parijs in maart 2003); drie stukken geconcipieerd als installatie: The St. Pancras Project; The Tower Project (bij het London International Festival of Theatre) en The Angel Project (voor het International Festival of Art van Perth en in het Lincoln Center); The PowerBook van Jeanette Winterson (in het Royal National Theatre en in het Parijse Théâtre National de Chaillot in september 2003); Julius Caesar (met Ralph Fiennes, opgevoerd in het Barbican Centre en in het Théâtre National de Chaillot in juni 2005).
The Waste Land, met Fiona Shaw, werd gepresenteerd in Brussel, Bruxelles, Dublin, Parijs, Montréal, Toronto, Brighton, Cork, Adelaide, Bergen, Perth en ook in Londen in de Wilton's Music Hall (waar deze voorstelling het eerste theaterevenement was sinds het gebouw in de negentiende eeuw werd gesloten) en in New York (in het Liberty Theatre, onderscheiden met de Drama Desk Award Outstanding Solo/One?Person Show en als Evénement théâtral d'exception).
Recentelijk regiseerde zij Julius Caesar bij the Barbican, met Ralph Fiennes, Anton Lesser, Simon Russell Beale en Fiona Shaw. Dit stuk ging op tournee naar Parijs, Madrid en Luxemburg. In 2007 was Readings met Fiona Shaw te zien tijdens het Holland Festival.
Ensceneringen van opera en ander muziektheater: Wozzeck (Opera North), Don Giovanni en Fidelio (Glyndebourne), Jeanne d'Arc au bûcher (BBC Proms), The Turn of the Screw (voor Royal Opera House - Evening Standard en South Bank Show Awards - Maison de la Culture 93 de Bobigny ), The Diary of One Who Vanished (English National Opera in het Festival van Dublin, MC 93 de Bobigny en Royal National Theatre), de Johannespassie (English National Opera), The Rape of Lucretia (Bayerische Staatsoper, München) en Dido and Aeneas voor William Christie/Les Arts Florissants tijdens de Wiener Festwochen. Toekomstig project: Death in Venice met voor English National Opera.
Filmregie: The Waste Land (Un Certain Regard, Festival de Cannes) en The Last September (Sélection officielle de la Quinzaine des réalisateurs de Cannes, Toronto, Edinburgh Film Festival).
Voor televisie: Hedda Gabler (BBC), Richard II (BBC).
In 2006 werd Deborah Warner vanwege haar verdiensten voor het theater benoemd tot Commander of the Order of the British Empire. De Franse regering benoemde Deborah Warner in 1992 tot Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres en in 2000 tot Officier des Arts et des Lettres.

 

 

 

CREDITS

regie
Deborah Warner
uitgevoerd door
Fiona Shaw (Winnie), Tim Potter (Willie)
toneelbeeld
Tom Pye
lichtontwerp
Jean Kalman
partituur
Mel Mercier
geluidsontwerp
Christopher Shutt
kostuumadvies
Luca Costigliolo
productie
National Theatre of Great Britain