Opera uit China in drie delen over heldinnen uit de dynastieënoorlogen: de jonge krijgslustige Mu Guiying, de als man vermomde Hua Mulan (bekend van de Disneyfilm) en de toegewijde moeder Liang Hongyu (wereldpremière).

Chinese Heldinnen, trilogie

Li Liuyi/Guo Wenjing

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Achtergrondinformatie

Chinese Heldinnen, een trilogie

Een van China’s meest vooraanstaande theaterregisseurs, de in Sichuan geboren Li Liuyi, schreef een trilogie over de Chinese heldinnen Mu Guiying, Hua Mulan en Liang Hongyu. Deze onderneming is vanaf het begin in 2003 een samenwerkingsproject met de eveneens uit Sichuan afkomstige componist Guo Wenjing. Het project wordt in 2008 afgerond.

In de trilogie zet regisseur Li Liuyi de traditionele Peking-opera op zijn kop door op ingenieuze en vrijmoedige wijze de setting met ‘een tafel, twee stoelen’ te transporteren naar het eigentijdse theater. In plaats van ‘een tafel, twee stoelen’ vormen nu ‘een badkuip, twee stoelen’ het speelveld. In deze nieuwe verhalen wordt traditionele operamuziek en -esthetiek gecombineerd met gedurfde symbolische toneelrekwisieten die de psychologische dimensie van de legendarische vrouwelijke krijgers weerspiegelen. Elk van de opera’s speurt met zijn eigen stijl en verwijzingen naar de traditionele religie en de oude waarden, en op die manier geven de drie werken ieder hun eigen reflectie op de vroegere en de huidige Chinese cultuur.

Gemeenschappelijk uitgangspunt van de drie de stukken is dat de vrouwelijke krijger een dialoog voert met de mannen die in haar leven een rol hebben gespeeld. In Mu Guiying spreekt zij met drie overleden mannen: haar echtgenoot, haar schoonvader en haar schoon-grootvader, alle gespeeld als lao sheng-rollen (‘oude man-rollen’) uit de traditionele opera. In Hua Mulan praat de heldin met drie levende mannen: haar vader, een jonge generaal tevens aspirant minnaar, en een oudere generaal, alle drie jing-rollen (‘rollen met beschilderde gezichten’). En in Liang Hongyu is de heldin in dialoog met drie dode geesten, in de vorm van chou-rollen (‘komische mannenrollen’).

Mu Guiying
Mu Guiying schildert in een verslag van de laatste uren voorafgaand aan de beroemde militaire veldtocht hoe de legendarische heldin tijdens een reinigingsritueel een innerlijke strijd voert waarbij haat en verlangen worden onthuld, evenals bitterzoete herinneringen aan haar overleden echtgenoot en zijn heroïsche voorouders. Onderdeel van deze productie is een eigentijdse compositie van China's belangrijkste componist Guo Wenjing, waarmee een moderne draai wordt gegeven aan de traditionele orkestratie van de Peking-opera. Mu Guiying oogstte reeds veel bijval in Beijing (september 2003), Singapore (februari 2005) en Hongkong (oktober 2006).

Hua Mulan
In Hua Mulan keert de heldin Mulan (die verkleed als man de plaats van haar vader in het leger van de keizer heeft ingenomen) terug naar het huis van haar ouders, nadat zij als dappere krijger roem heeft vergaard. Ze heeft haar onmiddellijke superieur meegenomen, de generaal waar zij tijdens haar diensttijd onder ressorteerde, en ook de jongere generaal op wie zij verliefd is geraakt. In dit verhaal worden de conflicten verkend van Mulan die haar ware vrouwelijke zelf onthult, en voorts thema’s als de liefde voor de ouders en vaderlandsliefde, en de verlangens en behoeftes van het individu versus die van het collectief. Hua Mulan ging in het najaar van 2004 in première in Beijing.

Liang Hongyu
Liang Hongyu is een levende heldin. In het stuk komt zij tegenover vier mannen te staan die in haar leven een belangrijke rol hebben gespeeld. Dit stuk ademt een komische sfeer, en er spelen acteurs mee uit verschillende tradities (Sichuan-opera, Kun-opera en Peking-opera). De plot is gebaseerd op het verhaal van Liang, een beroemde prostituee die, nadat zij haar roem als heldhaftig krijger heeft gevestigd, weigert om door de keizer te worden onderscheiden. Zij verkiest in afzondering te blijven leven in haar bordeel. De madam van het bordeel gebruikt 72 soorten kruiden voor haar bad, teneinde Liangs schoonheid en jeugd te bewaren, maar ondanks de goede zorgen wordt Liang geplaagd door eenzaamheid en verveling. Op een nacht komen drie dode geesten langs om haar op te vrolijken. Dit werk gaat tijdens het Holland Festival 2008 in première.

Biografieën

Li Liuyi: libretto en regie: Li Liuyi, regisseur en toneelschrijver van het Volkstheater Beijing, is een van China’s meest vernieuwende dramaturgen. Zijn voorstellingen, waaronder Loyaliteitstest van Zhuang Zhou, Militairentrein, De wildernis, Toen de hemel na de regen weer blauw werd en Niet het gebruikelijke Mahjong werden enthousiast ontvangen. Li Liuyi is een pionier als het gaat om kruisbestuiving tussen de verschillende Chinese podiumkunsten en maakte talloze experimentele Chinese opera´s, waaronder Goede vrouw van Sichuan, Terwijl Zhang Damin vrolijk verder ratelt, De gebochelde premier Liu, De legende van de witte slang en Het pioenroospaviljoen: een mislukte romance. Zo heeft hij zijn sporen verdiend met het betreden van tot dan toe ongebaande paden in de verschillende soorten Chinese opera’s. Li's werk is uitgevoerd in heel Azië (Japan, Hongkong, Korea). Het Holland Festival 2008 betekent zijn Europese debuut.

Guo Wenjing: muziek: Guo Wenjing werd in 1956 geboren in Chongqing, een oude stad in de Chinese bergprovincie Sichuan. De invloeden van de stedelijke onrust en de landelijke folklore die hij in zijn vormingsjaren onderging, zijn samengesmolten tot een zeer uitzonderlijke compositorische stem. Momenteel is hij docent compositie aan zijn alma mater, het Centraal Muziek Conservatorium.
Guo's rijke productie omvat de internationaal geroemde opera’s Wolvendorp (1994) en Night Banquet (1997‑98/2001). Dit laatste werk, gebaseerd op Lu Xuns Dagboek van een waanzinnige, ging tijdens het Holland Festival in première, en na een volgende voorstelling in Parijs werd zijn ‘meesterwerk van waanzinnigheid’ door Le Monde vergeleken met Wozzeck van Alban Berg en De neus van Sjostakowitsj. Night Banquet, geïnspireerd op een schilderij van hoffunctionaris Han Xizai uit de Song-dynastie, werd oorspronkelijk gemaakt voor het Almeida Theatre (Londen) en het Hong Kong Arts Festival. De daaropvolgende productie, die in première ging tijdens het Festival Paris Automne, is ook uitgevoerd op de internationale kunstfestivals van Berlijn, het Lincoln Center en Perth. Guo's recente kameroperaproductie omvat Mu Guiying (2003) en Hua Mulan (2004). Deze laatste werd in 2005 opgevoerd tijdens het Huayi Festival in de Esplanade in Singapore.
Critici uit vele landen hebben Guo's ‘ongeëvenaarde muzikale schoonheid en dramatische kracht’ (Le Monde) geroemd en omschreven zijn werk als ´prikkelend en levendig` (The Guardian), ‘ongeremd en puur’ (Het Parool) en ‘subtiel en opmerkelijk’ (Frankfurter Allgemeine Zeitung). De componist ‘heeft bewezen dat hij een theaterman is’ (Financial Times) met een ‘zeer oorspronkelijk gevoel voor de mogelijkheden van opera’ (The Independent).
Thuis wordt Guo gerangschikt onder de eervolle Top 100 van levende Chinese kunstenaars. In het buitenland wordt zijn werk uitgevoerd op festivals in Amsterdam, Berlijn, Glasgow, Parijs, Edinburgh, New York, Aspen, Londen, Turijn, Perth, Huddersfield, Hongkong en Warschau, en in theaters en concertzalen als de Frankfurter Oper, Berliner Philharmonie, het Concertgebouw, Kennedy Center in Washington en het Lincoln Center in New York. Hij heeft werken geschreven voor gerenommeerde internationale ensembles als het Nieuw Ensemble, het Atlas Ensemble, Cincinnati Percussion Group, Kronos Quartet, Arditti String Quartet, Ensemble Modern, het Hongkong Chinees Orkest, het Göteborg Symphonie Orkest, het Chinees Philharmonisch Orkest, het Guangzhou Symphonie Orkest, het Hongkong Philharmonisch Orchest, het Singapore Symfonie Orkest en het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.
Recentelijk, in 2007, zijn van hem twee grote werken gereed gekomen: erhu concerto (als gezamenlijke opdracht van het Singapore Symfonie Orkest en de concertserie Musica Viva van de Bayerische Rundfunk) en Poet Li Bai (een eenakter die in première ging in de Central City Opera, Colorado).

Yingzi: titelrol in Mu Guiying, Hua Mulan en Liang Hongyu
Yingzi studeerde bij Liu Xiurong, Qi Lanqiu, Zhou Changyun en Song Dezhu. Zij speelde in De helling van de berg Wu, Op Gebroken Brug, Het geschenk van het zwaard uit Baihua, Herfstrivier en De triomf van Mu Guiying op de berg Hemelpoort. Tijdens de Nationale TV-Jeugdcompetitie van de provincie Hebei won zij de eerste prijs en sindsdien heeft zij in vier achtereenvolgende jaren de eerste prijs gewonnen van het Drama Festival in de provincie Hebei. In 2002 trad zij op in Japan, Singapore en Hongkong in de producties Eén tafel twee stoelen, Eenvoudig meisje en zonderlinge oude boom en Magische bamboefluit.

De cast van MU GUIYING
Wang Lijun (in de rol van Yang Zongbao)
Wang Lijun, ´Nationale Eerste Klasse Acteur´, werd onderscheiden met de Derde Pruimenbloesemprijs voor Chinees Theater, De Golden Mei Lanfang Prijs, de Eerste Peking-operaprijs voor Voortreffelijk Acteur en de titel Ster van de Peking-opera. Hij trad op in Hongkong, Taiwan, Thailand, Singapore, Japan, Peru, Cuba en Mexico. Als volgeling van Yang (Xiaolou) en Yu (Shuyan) omvat zijn repertoire Het ongeluk op de Changbanpo, Ridderschap van helden, De katrol, Het woud van de wilde zwijnen, Acht hamers en Waar het bij vechten op aan komt.

Han Jianguang (in de rol van Yang Liulang)
Han Jianguang, winnaar van de 19e Pruimenbloesemprijs voor Chinees Theater, studeerde aan de Peking-opera-afdeling van de Hogeschool voor de Kunsten van Hebei, waar hij zich specialiseerde in wenwu laosheng-rollen (oude burger of militair). Hij was een leerling van Zhang Rongpei en Xu Wenmo. Van zijn meest representatieve werk noemen we Terwijl Zhang Damin vrolijk verder ratelt, Het verhaal van een gedegradeerde ambtenaar en de Kunqu-opera Het pioenroospaviljoen: een mislukte romance.

Liu Ziwei (in de rol van Yang Jiye)
Liu Ziwei had Gao Shenglin, Jin Tong, Li Shengbin en Wang Mingzhong als meesters. In de voorstellingen in Hongkong van Brandende Pei Yuanqing en Xifu Berg was hij een sensatie. In 1987 won hij de Prijs voor de Beste Voorstelling tijdens de Eerste Nationale TV-Competitie voor Jonge Spelers in de Beijing-opera, en in hetzelfde jaar trok hij naar Japan voor verdere studie. Hij speelde tevens hoofdrollen in vele toneelstukken en televisiefilms. In 1998 was hij op uitnodiging van de Universiteit van Californië gastdocent Beijing-opera.

De cast van HUA MULAN
Chen Lincang (in de rol van de vader van Mulan)
Nationale Eerste Klasse Acteur Chen is afkomstig uit een vooraanstaande acteursfamilie. Zijn grootvader van moederszijde Yan Jupeng is de oprichter van de Yan-school, en zijn vader Chen Yongling was een van de vier ‘beroemde vrouwenhoofdrollen’ van zijn generatie. Chen trad in 1999 toe tot de Centrale Theater Academie als postdoctoraal student. Tegenwoordig is hij intendant van het Beijing-Operatheater in de provincie Jiangsu. Chen studeerde bij illustere namen als Xiang Changrong en Yuan Guolin en speelde in meer dan veertig verschillende voorstellingen. Het Ministerie van Cultuur verleende hem talloze onderscheidingen, en hij ontving tweemaal de Pruimenbloesemprijs, die wordt uitgereikt aan de beste spelers van de traditionele opera. Chen staat al meer dan veertig jaar op het toneel en heeft zich verdiept in alle aspecten van zingen, vertellen, acteren en bewegen. Hij is bekend om het brede scala van karakters dat hij kan uitbeelden en heeft een voortrekkersrol vervuld bij de ontwikkeling van de nieuwe stijl ‘jing-rollen’ (militaire en heroïsche personages). Sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw is Chen zich ook gaan bezighouden met regisseren. Het oeuvre van Chen omvat traditionele werken als Vaarwel mijn concubine, Li Kui bezoekt zijn moeder en moderne werken als Dageraad, Wildernis, Tragedie van Xia Keizer en Kameel Xiangzi.

Jiang Qihu (in de rol van Zhang Guan)
Jiang werd in 1963 geboren in de provincie Jiangsu en is een Nationale Eerste Klasse Acteur. Hij is een vooraanstaand lid van het belangrijkste nationale Beijing-operagezelschap. Hij behoort tot de Ye-school (zijn leraar was Ye Shaolan) en trad op over de hele wereld. Het meest bekend is hij als de perfecte acteur voor de rol van militair of geleerde, met een stem die niet alleen bijzonder ver draagt, maar ook zeer lenig is. Hij ontving talloze nationale en mediaonderscheidingen. In 1993 won Jiang de Mei Lan Fang Gouden Onderscheiding, en in 2000 eerde het Ministerie van Cultuur hem als een van de Beste Jonge Kunstenaars. Jiang is een internationale ster van het hoogste kaliber, die de traditionele opera in de wereld van de podiumkunsten heeft gebracht en daarbij met het grootste gemak de oude grenzen overbrugde. De wederopleving van de klassieker Zhang Xie Zhuang Yuan (‘Zhang Xie de geleerde’) uit de zuidelijke Song-dynastie, waarin Jiang de titelrol speelde onder leiding van de belangrijkste Chinese regisseur Lin Zhaohua, is in China geroemd als een ware doorbraak. Naast populaire hoofdrollen in Bai She Zhuan (‘Legende van de witte slang’) en in Yu Tang Chun (‘Jade-paviljoen’) speelde Jiang tevens in een experimenteel werk gebaseerd op verhalen van Lu Xun. Jiang had ook een hoofdrol in Night Banquet van de hedendaagse componist Guo Wenjing, die tussen 2001 en 2003 een tournee beleefde langs festivals als Paris Automne, Perth International Arts Festival, Lincoln Center Festival, Berlin Festival en het Muziek Festival Beijing. Jiang speelde voorts in King Lear van de Singaporese regisseur Ong Keng Sen, dat in zes landen werd opgevoerd. In maart 2004 maakte Jiang zijn debuut in het Amsterdamse Concertgebouw in de populaire serie van de Zaterdagmatinee, met zijn rol in de wereldpremière van Fengyiting (‘Phoenixpaviljoen’) van Guo Wenjing. Ook speelde hij de rol van Poëzie in Poet Li Bai, de opera van Guo Wenjing die in juli 2007 in première ging in de Central City Opera, Colorado.

Liu Jinquan (in de rol van Li Dai)
Nationale Eerste Klasse Acteur Liu is lid van het Vriendenleger van het Beijing-operatheater. Hij was leerling van de legendarische kunstenaar Yuan Shihai. Liu is bekend om de inzichtelijke portrettering van zijn personages, of dat nu is in de traditionele opera, in opnieuw vormgegeven historische drama´s of in moderne stukken. Als een acteur die in de afgelopen tien jaar is met talloze prijzen is onderscheiden, heeft Liu ook veel waardering gekregen voor zijn optreden in nationale televisiewedstrijden (waarin hij Li Kui bezoekt zijn moeder speelde) en op nationale traditionele operafestivals. In 2003 speelde hij in een voorstelling van de historische opera Zhang Xie de geleerde in totaal zes rollen. Zijn repertoire omvat ook revolutionaire opera’s en modern drama, evenals een groot aantal televisiedrama’s, waaronder die over het historische Drie Koninkrijkrijks-personage Cao Cao.

 

 

CREDITS

libretto en regie
Li Liuyi
muziek
Guo Wenjing
decorontwerp
Yan Long
lichtontwerp en -regie
Yi Liming
kostuumontwerp
Cheng Shuyi
rolverdeling Mu Guiying
Yingzi, Wang Lijun, Han Jianguang, Liu Ziwei
rolverdeling Hua Mulan
Yingzi, Chen Lincang, Jiang Qihu, Jinquan
rolverdeling Liang Hongyu
Yingzi
Instrumentatie van het begeleidende ensemble Mu Guiying
2 jinghus, 1 ruan, 1 yueqin, 5 percussionisten, dirigent
Instrumentatie van het begeleidende ensemble Hua Mulan
2 percussionisten, 1 jinghu, 1 bamboe fluit
Instrumentatie van het begeleidende ensemble Liang Hongyu
Nog niet bekend, maar met instrumenten zoals in de eerste twee opera's