De gerenommeerde Ierse actrice Fiona Shaw geeft een theatrale lezing van haar favoriete theaterteksten en poëzie.

Readings

Deborah Warner & Fiona Shaw

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

De literaire verwantschap van de Londense regisseuse Deborah Warner en de gerenommeerde Ierse actrice Fiona Shaw wordt vaak beschreven als de meest vruchtbare en duurzame samenwerking in het theater van vandaag. Het duo maakt wereldwijd furore met hun weergaloze interpretaties van de dramatische literatuur en poëzie. Met Readings blazen beide vrouwen de buitengewone poëtische teksten van Engels schrijvende dichters als Yeats, Carrol, Dickinson en Bec¬kett nieuw leven in. Ze volgen daar¬bij de Engelse traditie van openbare literaire lezingen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Shaw creëert in deze theatrale lezing een intieme en persoonlijke sfeer, die versterkt wordt door de muziek van Mel Mercier en het lichtontwerp van Jean Kalman.

Achtergrondinformatie

Deborah Warner en Fiona Shaw

De literaire verwantschap van de Londense regisseuse Deborah Warner en de gerenommeerde Ierse actrice Fiona Shaw wordt vaak beschreven als de meest vruchtbare en duurzame samenwerking in het theater van vandaag. Het duo maakt wereldwijd furore met hun weergaloze interpretaties van de dramatische literatuur en poëzie. Met Readings blazen beide vrouwen de buitengewone poëtische teksten van Engelsschrijvende dichters als Yeats, Carrol, Dickinson en Beckett nieuw leven in. Ze volgen daarbij de Engelse traditie van openbare literaire lezingen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Shaw creëert in deze theatrale lezing een intieme en persoonlijke sfeer, die versterkt wordt door de muziek van Mel Mercier en de licht- en video-ontwerpen van Jean Kalman.

Readings

In 1993 ondergaat actrice Fiona Shaw onder de regie van Deborah Warner een metamorfose tot vernederde heldin en wreekster in Sophocles’ Electra, het meesterwerk van opperste gewelddadigheid. ‘Dat heeft mijn verhouding tot het theater veranderd, bekent de actrice. Ik ben niet langer een comédienne en begin nu de kracht van extreme emoties te begrijpen.’ Als de volbloed actrice die zij is, stort Fiona Shaw zich op haar rollen; ze verslindt en belichaamt haar personages tot op het gevaarlijke af. Londen is haar thuisbasis, en zij verdeelt haar tijd tussen de planken van het Royal National Theatre en die van de Royal Shakespeare Company. Meermalen werd zij onderscheiden met de Laurence Olivier Award voor de beste actrice en met de London Critic's Award, onder meer voor haar vertolkingen van Shakespeare, Ibsen en Laclos. Met verve meet zij zich met grote rollen uit de literatuur als Hedda Gabler, Richard II of Medea, en wanneer zij verschijnt, wordt het toneel gezuiverd van alle gemakzuchtige conventies en baant het razende leven zich een weg.

Deborah Warner en Fiona Shaw tornen onophoudelijk aan de traditionele benadering van het spel, de vertelling, de personages en de scenische ruimte. In het Théâtre National de Chaillot vertolkte Fiona Shaw Medea van Euripides en The PowerBook van Jeanette Winterson. In het Barbican in Londen en vervolgens in Chaillot regisseerde Deborah Warner in het voorjaar van 2005 Julius Caesar van Shakespeare, waarin Fiona Shaw sinds de Londense première als Portia optreedt. Sinds het eind van de jaren ‘90 geeft Fiona Shaw – steeds onder regie van Deborah Warner – gestalte aan het lange gedicht van T.S. Eliot, The Waste Land (Het barre land) in ‘een verzameling geschonden beelden’ die zij met een uitzonderlijke gevoeligheid belichaamt. Opnieuw maken de actrice en haar mentrix ons nu deelgenoot van deze intieme en persoonlijke sfeer: met Readings brengen zij samen een theater van emoties, geboren uit de liefde voor hun favoriete ‘readings’ uit de literatuur Pierre Notte

Biografieën

Deborah Warner

Deborah Warner studeerde aan de Central School of Speech and Drama.

Voor het theater regisseerde zij: The Good Person of Szechuan, The Tempest, Measure for Measure, King Lear en Coriolanus (bij het Kick Theatre Company), Titus Andronicus (Laurence Olivier en Evening Standard Award), King John en Electra (bij het Royal Shakespeare Company) ; Richard II (Royal National Theatre, door de Franse kritiek bekroond als beste buitenlandse productie); Hedda Gabler (Laurence Olivier Award voor beste enscenering en beste productie, Abbey Theatre in Dublin); Footfalls (door de rechthebbenden van Samuel Beckett ingekorte versie, in het Garrick Theatre in Londen); A Dolls House van Ibsen (in het Parijse Théâtre de l'Odéon); Medea (Evening Standard Award voor de beste regie, Abbey Theatre in Dublin, Queens Theatre in Londen, tournée in de Verenigde Staten en op Broadway, Théâtre National de Chaillot in Parijs in maart 2003); drie stukken geconcipieerd als installatie: The St. Pancras Project; The Tower Project (bij het London International Festival of Theatre) en The Angel Project (voor het International Festival of Art van Perth en in het Lincoln Center); The PowerBook van Jeanette Winterson (in het Royal National Theatre en in het Parijse Théâtre National de Chaillot in september 2003); Julius Caesar (met Ralph Fiennes, opgevoerd in het Barbican Centre en in het Théâtre National de Chaillot in juni 2005).

The Waste Land, met Fiona Shaw, werd gepresenteerd in Brussel, Bruxelles, Dublin, Parijs, Montréal, Toronto, Brighton, Cork, Adelaide, Bergen, Perth en ook in Londen in de Wilton's Music Hall (waar deze voorstelling het eerste theaterevenement was sinds het gebouw in de negentiende eeuw werd gesloten) en in New York (in het Liberty Theatre, onderscheiden met de Drama Desk Award Outstanding Solo/One‑Person Show en als Evénement théâtral d'exception).

Ensceneringen van opera en ander muziektheater: Wozzeck (Opera North), Don Giovanni en Fidelio (Glyndebourne), Jeanne d'Arc au bûcher (BBC Proms), The Turn of the Screw (Royal Opera House ‑ Evening Standard en South Bank Show Awards - Maison de la Culture 93 de Bobigny ), The Diary of One Who Vanished (English National Opera in het Festival van Dublin, MC 93 de Bobigny en Royal National Theatre), de Johannespassie (English National Opera) en The Rape of Lucretia (Bayerische Staatsoper, München).

Filmregie: The Waste Land (Un Certain Regard, Festival de Cannes) en The Last September (Sélection officielle de la Quinzaine des réalisateurs de Cannes, Toronto, Edinburgh Film Festival).  

Voor televisie: Hedda Gabler (BBC), Richard II (BBC).

In 2006 werd Deborah Warner vanwege haar verdiensten voor het theater benoemd tot Commander of the Order of the British Empire. De Franse regering benoemde Deborah Warner in 1992 tot Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres en in 2000 tot Officier des Arts et des Lettres.

 

Fiona Shaw

Fiona Shaw werd geboren in Ierland, waar zij ook studeerde. Na een kandidaatsFilosofie aan de Universiteit van Cork volgde zij een theateropleiding aan de Royal Academy of Dramatic Art, waar zij werd onderscheiden met de Bancroft Gold Medal.

In het Royal National Theatre vertolkte zij Julia in The Rivals van Richard Brinsley Sheridan, Shen Te Shui in The Good Person of Sichuan van Brecht (Laurence Olivier Award voor beste actrice), Young Woman in Machinal van Sophie Treadwell (Evening Standard en Laurence Olivier Awards voor beste actrice), Millamant in The Way of the World van William Congreve, zeer controversiële titelrollen in Richard II, in The Prime of Miss Jean Brodie naar de novelle van Muriel Spark en in The PowerBook van Jeanette Winterson. Bij de Royal Shakespeare Company werkte zij mee aan Philistines, As You Like It, Les Liaisons Dangereuses, Mephisto, als Beatrice in Much Ado About Nothing, als Portia in The Merchant of Venice, als Mistress Carol in Hyde Park, als Katharine in The Taming of the Shrew, en in Electra (Laurence Olivier en London Critics' Awards). In het Old Vic Theatre speelde zij Rosalind in As You Like It (Laurence Olivier Award voor de beste actrice). In het Greenwich Theatre had zij de titelrol in Mary Stewart. In het Garrick Theatre speelde zij in Footfalls. In het Abbey Theatre van Dublin en in het Playhouse Theatre van Londen had zij de titelrol in Hedda Gabler (London Critic's Award). In het Filmfestival van Edinburgh was zij in augustus 2003 te zien als Arcadina in La Mouette in de regie van Peter Stein. In het Barbican Centre vertolkte Fiona Shaw onder regie van Deborah Warner de rol van Portia sinds de Londense première van Julius Caesar in mei 2005.

Het publiek heeft haar kunnen bewonderen in Jeanne d'Arc au Bûcher tijdens de BBC Proms en in DD3 van Robert Wilson in het Lincoln Center in New York, en in The Waste Land, dat werd opgevoerd in Europa, Noord-Amerika en in Australië (New York Drama Desk Award voor de beste actrice).

Fiona Shaw heeft meegewerkt in talloze films: My Left Foot van Jim Sheridan, Mountains of the Moon van Bob Rafelson, London Kills Me van Hanif Kureishi, Undercover Blues van Herbert Ross, Butcher Boy van Neil Jordan, The Last September van Deborah Warner. Zij is Aunt Petunia in Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001), Harry Potter and the Chamber of secrets (2002), Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004). Recentelijk, in 2005, heeft zij Catch and Release van Susannah Grant en Black Dahlia van Brian de Palma opgenomen.

In 1999 ontving zij van de National University of Ireland een eredoctoraat, en het Trinity College van Dublin heeft haar in 2001 op zijn beurt onderscheiden met een eredoctoraat in de Letteren. De Franse regering heeft haar benoemd tot Officier des Arts et des Lettres, en het Britse Koninkrijk heeft haar de titel van Commander of the British Empire verleend.

CREDITS

tekst en poëzie
W.B. Yeats, William Shakespeare, Emily Dickinson, T.S. Eliot, Lewis Carroll and Anton Tsjechov
regie
Deborah Warner
toneelbeeld en licht
Jean Kalman
muziek
Mel Mercier
uitvoering
Fiona Shaw
coproductie
Peak Performances with Fitzroy (UK) and Theatre National de Chaillot (Paris)
productie
Théâtre National de Chaillot
co-realisatie
Romaeuropa Festival 2006, Teatro Sala Umberto
met steun van
British Council