Hoorteksten bestaat uit een live hoorspel en een op beroemde stemmen gecomponeerde pianocyclus.

Hoorteksten

Maarten Ornstein/Peter Ablinger

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Hoorteksten bestaat uit twee delen: Zwaar Water en Voices and Piano. Componist en muzikant Maarten Ornstein bedacht een dozijn minihoorspelen over ‘water, eten ofde liefde... of een combinatie’. Hij nodigde schrijvers uit als Adriaan Jaeggi, Gillis Biesheuvel, Maria Barnas en Sanneke van Hassel. Zwaar Water zal in tekst, muziek en achtergrondgeluiden grotendeels live worden uitgevoerd. Over Voices and Piano zegt componist Peter Ablinger: ‘Ik zie Voices and Piano als mijn liedcyclus, alhoewel niemand er in zingt: de stemmen zijn gesproken statements uit speeches, interviews en lezingen. En de piano begeleidt de stemmen ook niet echt: de relatie tussen hen is er eerder een van competitie of vergelijking.’ Aan de piano zit Guy Vandromme.

Achtergrondinformatie

Zwaar Water

Net op het moment dat het klassieke radiohoorspel in de lage landen op sterven na dood lijkt, komt een jonge wilde bij het Holland Festival aankloppen om zomaar eventjes twaalf exemplaren ineens te slijten. Componist en muzikant Maarten Ornstein wil het genre ook live op de kaart zetten, en bedacht een dozijn mini-hoorspelen over ‘water,

eten of de liefde… of een combinatie’. Hij nodigde schrijvers uit als Alex van Warmerdam, Heleen Suèr, Adriaan Jaeggi en Sanneke van Hasselt, en het is de bedoeling dat zowel tekst, muziek als achtergrondgeluiden grotendeels live zullen worden uitgevoerd. Op het podium naast Maarten Ornstein onder andere Ingejan Ligthart Schenk, Xenia Meijer, Joshua Samson, Kristen Denkers en Jeannine Valeriano. Samen met deze live-versie verschijnt Zwaar Water ook op CD.

 

Voices and Piano

‘Ik zie Voices and Piano als mijn liedcyclus, alhoewel niemand er in zingt: de stemmen zijn gesproken statements uit speeches, interviews en lezingen. En de piano begeleidt de stemmen ook niet echt: de relatie tussen hen is er eerder een van competitie of vergelijking. Spraak en muziek vergeleken. We kunnen ook zeggen: realiteit en waarneming. Realiteit/spraak is continu, perceptie/muziek is een rooster dat het continue probeert te benaderen. De pianopartij is overigens steeds gebaseerd op de temporale en spectrale ‘scan’ van de respectievelijke stem, zoals een grofkorrelige foto. In feite de analyse van de stem: muziek analyseert de werkelijkheid […] Ik heb geen criteria voor de selectie van de stemmen. De meeste zijn ‘stemmen in mij’, stemmen die een beetje een onderdeel van me geworden zijn, die ergens, op een bepaalde manier, indruk op me gemaakt hebben.’ (Peter Ablinger)

Biografieën

Maarten Ornstein

Maarten Ornstein (1967) is componist, en daarnaast klarinettist en saxofonist. Hij schreef en speelde de muziek voor Entertainment (2000), een coproductie van Orkater met ‘t Barre Land. In 2001 kreeg hij de compostieopdracht van het North Sea Jazzfestival en maakte hij composities voor onder meer het Calefax rietkwintet, TUMB-Saxofoonkwartet, The Left Coast Chamber uit San Francisco en het eigen WARP-ensemble. Maarten Ornstein speelt in SFeQ, in de groep van Boy Edgar-prijswinnaar Tony Overwater, en is als componist en klarinettist verbonden aan het WARP-ensemble. Voor de muziek bij La Voix Humaine koos hij voor een traditioneel strijktrio (viool, altviool, cello), zodat de muziek helder en transparant klinkt, zonder daarbij op de achtergrond te blijven.

 

Peter Ablinger

Peter Ablinger werd in 1959 geboren in het Oostenrijkse Schwanenstadt. Hij studeerde grafiek, speelde jazz op de piano en studeerde compositie bij Gösta Neuwirth en Roman Haubenstock‑Ramati. Van 1982‑1990 doceerde hij aan Musikschule Kreuzberg, en in 1988 richtte hij Ensemble Zwischentöne op. In 1993 was hij gastdocent aan de Musikhochschule Graz. Als dirigent was hij te gast bij het Klangforum Wien en het Berlijnse Ensemble der Inselmusik. Hij is als free lance kunstenaar werkzaam in Berlijn, waar hij verscheidene festivals en concertseries organiseerde.

Peter Ablinger is een van de weinige kunstenaars die werkt met geluid dat gespeend is van elk symbolisme, dat wil zeggen van elke verwijzing naar chaos, energie, entropie, wanorde, oproer, protest, vernietiging, naar alles of naar de eeuwigheid, of naar wat dan ook. In plaats daarvan onderzoekt Ablingers de aard van geluid, tijd en ruimte, die meestal worden beschouwd als de belangrijkste componenten van muziek. Zijn bevindingen onthullen enkele dubieuze conventies die onlosmakelijk met muziek verbonden zijn – zoals omgewerkte herhalingen en monotonie, reductie en overtolligheid, dichtheid en entropie – omdat ze de fundamenten zijn van muziekperceptie. (Christian Scheib)

 

Guy Vandromme

Guy Vandromme begon zijn carriëre als musicus/pianist bij de operastudio van De Munt in Brussel. In die periode lanceerde hij tevens een nieuw ensemble, genaamd Q‑O2, dat meestal samenwerkt met nog levende componisten. Hij studeerde bij het pianoduo Levente Kende en Heidi Hendrickx en volgde masterclasses eigentijdse muziek bij Leo Verheyen, Jean‑Pierre Peuvion en Alain Franco. Hij trad op als coach en adviseur van prominente activiteiten voor festivals als Cultuurmarkt, Klankfabriek, Brugge2002, culturele hoofdstad van Europa en deSingel in Antwerpen. Als artistiek directeur van One‑Off richt hij zich vooral op activiteiten die de grenzen van het eigenlijke muziektheater overschrijden, op samenwerking met tijdgenoten en op het opnemen van vergeten muziek uit de twintigste eeuw.

Guy heeft gewerkt met componisten als Antoine Beuger, Peter Ablinger, Makiko Nishikaze, Kunsu Shim, Carlos Inderhees, Eva‑Maria Houben, Peter Eötvös, Salvatore Sciarrino, Frederic D'haene, Dietrich Eichmann, Jürg Frey, Henri Pousseur. Van al deze componisten heeft hij werken uitgevoerd, maar hij heeft ook een speciale belangstelling voor componisten van een eerdere generatie, zoals Conlon Nancarrow, Charles Ives, Morton Feldman, Luigi Nono, Raymond Baervoets, Jos Kunst, Erich Itor Kahn, George Antheil, Arnold Schönberg, Igor Stravinsky, John Cage, Herman van San, Christian Wolff. In zijn werk streeft hij een historische benadering van muziek na en benadrukt hij het belang van een dialoog met eigentijdse muziek.

CREDITS

concept en componist
Maarten Ornstein
acteurs
Ingejan Ligthart Schenk, Tamar van den Dop, Jeannine Valeriano, Monique de Adelhart Toorop, Gillis Biesheuvel, Michiel Weitner, Xenia Meijer, Maarten Ornstein en Kristen Denkers
acteurs
Gillis Biesheuvel, Annemarie Slotboom, Jeannine Valeriano, Anna van der Kruis, Maria Barnas, Adriaan Jaeggi, Renee van Marissing, Sanneke van Hassel, Niek Kemps, Wilfried de Jong
coproductie
Orkater, NPS, De Hoorspelfabriek, Holland Festival en Stichting DASH!
componist
Peter Ablinger
uitvoering
ONE-OFF
piano
Guy Vandromme
teksten van
Guillaume Appolinaire, Jorge Luis Borges, Berthold Brecht, Angela Davis, Marcel Duchamp, Morton Feldman, Agnes Gonxha Bojaxiu, Ezra Pound, Ilya Prigogine, Hanna Schygulla, Lech Walesa, Orson Welles