Japanse griezelklassieker in modern jasje: unieke Duits-Japanse theaterproductie geregisseerd door Jossi Wieler.

Yotsuya Ghost Story

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Regisseur Jossi Wieler maakte voor het Goethe Instituut Tokio een moderne bewerking van de Japanse griezelklassieker Yotsuya Ghost Story. Samen met kostuumontwerpster Kazuko Watanabe en twaalf vooraanstaande Japanse acteurs toverde hij dit traditionele epos om tot een modern verhaal over eenzaamheid, angst en de overlevingsstrijd van het leven in de grote stad.

Achtergrondinformatie

In Japan kent iedereen het verhaal van de samoerai Iemon, die zijn vrouw vermoordt uit liefde voor de bekoorlijke en rijke Oume maar vervolgens tot wanhoop wordt gedreven door haar wraakzuchtige geest. Tokaido Yotsuya Kaidan, zoals het stuk uit 1825 oorspronkelijk heet, is een echte Kabuki griezelklassieker die in Japan ook nu nog wordt verbeeld in strips, films en het Kabukitheater.

Het morele verval in de grote stad vormde voor Wieler het uitgangspunt in zijn bewerking. Hij verplaatste het verhaal naar een modern 19e eeuws Japans metrostation: een TL-verlichte ruimte, gevuld met kluisjes, donkere kiezels en het onheilspellende geluid van aanstormende wagons. De personages treffen elkaar op de perrons en verdwijnen weer, in een van de duistere uitgangen van het station. Dit metrostation vormt het decor van Iemons wraak.

Deze Japans-Duitse samenwerking is één van de meer dan 700 culturele uitingen die werd georganiseerd naar aanleiding van het ‘Duitsland in Japan 2005/2006’ project. De voorstelling ging in augustus 2005 in première en was onder andere te zien in Berlijn en Wenen. Het Holland Festival presenteert de Nederlandse première van dit Japanse verhaal, na de traditionele Kabuki voorstellingen die eerder dit Holland Festival te zien zijn.

Biografie

Jossi Wieler (1951) werd geboren in Kreuzlingen, Zwitserland en volgde de regieopleiding aan de universiteit van Tel Aviv in Israël. In 1980 keerde hij terug naar Europa en werkte voor verschillende theatergroepen in Duitsland en Zwitserland. Zo was hij twee jaar lang verbonden aan het theater van Heidelberg en diende hij van1988 tot 1993 als huisregisseur bij Theater Basel. Hier ensceneerde hij klassiekers als Een Midzomernachtsdroom, Nathan de Wijze en Peer Gynt. In 1994 werd Wieler met de voorstelling Wolken.Heim van Elfriede Jelinek uitgenodigd voor het Berliner Theatertreffen. Het stuk werd tot voorstelling van het jaar gekozen.

Sinds 1994 is Wieler ook actief als operaregisseur in samenwerking met dramaturg Sergio Morabito. Samen werkten ze onder andere aan Alcina, Siegfried en Norma bij de Staatsoper Stuttgart en Ariadne auf Nexos bij den Salzburger Festspielen. In 2002 bekroonde de redactie van ‘Opernwelt’ Ariadne auf Nexos tot voorstelling van het jaar, en Wieler en Morabito tot ‘regie-team van het jaar’. Datzelfde jaar ontving Wieler eveneens de Konrad Wolf prijs van de Berliner Akademie der Künste. Voor De Nederlandse Opera regisseerde het duo Wieler/Morabito in 2004 de opera Lucio Silla. Wieler opende met zijn veelgeprezen  Alkestis het Holland Festival in 2002.

CREDITS

naar een werk van
Nanboku Tsuruya
regie
Jossi Wieler
toneelbeeld en kostuums
Kazuko Watanabe
bewerking en dramaturgie
Andreas Regelsberger
muziek en geluid
Biber Gullatz licht Sachiko Tajima
cast
een vrouw
Kazuko Yoshiyuki
O-Iwa, Iemons vrouw
Kiyomi Tanigawa
Tamiya Iemon, werkloze samurai
Makoto Kasagi
O-Sode, O-Iwas zuster
Reiko Mizumachi
Naosuke, straathandelaar
Kazuhisa Takahashi
Satô Yomoshichi, werkloze samurai
Tomonori Yoshida
Takuetsu, masseur
Yoshi Oida
O-Masa, bordeelhoudster
Jun Arai
Itô Kihei, samurai
Keitoku Takata
O-Maki, onwettige echtgenote
Minako Ide
O-Ume, Itô Kiheis dochter
Koromo Tomosato
Kobotoke Kohei, dagloner
Shunya Tajima
productie
Theater X (kai) en Goethe Instituut, Tokio
in samenwerking met
Art Bureau München
coproductie
Wiener Festwochen and Spielzeiteuropa | Berliner Festspiele
ondersteund door
Agency for Cultural Affairs, Japan Foundation, The Saison Foundation, Society for Administration of Remuneration for Audio Home Recording, Asahibeer Arts Foundation en the Federal Cultural Foundation