vsprs

Les Ballets C. de la B.

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

vsprs van choreograaf Alain Platel is devotie en gipsy in muziek, hysterie en hypnose in dans met als startpunt Monteverdi’s Mariavespers. Alain Platel is a popular Holland Festival veteran: his Allemaal Indianen (2000) and Wolf (2004) were audience favourites. In 2006 he returns with vsprs, a new dance theatre project for ten dancers and ten musicians/singers, with the music of Claudio Monteverdi as its focus. The choreography is based on hundred-year-old films made by Arthur van Gehuchten of his psychiatric patients. The music will be performed by the unusual combination of Baroque and gypsy musicians, and the dance by Platel’s group Les Ballets C. de la B.

Achtergrondinformatie

Devotie. Dat is wat Alain Platel herkende toen hij als zestienjarige voor het eerst integraal de Maria Vespers van Claudio Monteverdi hoorde op een snikhete zomermiddag in een kerk in Gent. Diezelfde devotie vond hij terug in de honderd jaar oude filmpjes die psychiater Arthur van Gehuchten maakte van zijn patiënten. De beelden tonen bewegingen van zijn patiënten: eigenaardige, schijnbaar zinloze en nutteloze bewegingspatronen. De muziek van Monteverdi en de filmpjes van de psychiater vormen het uitgangspunt voor de tien dansers en evenveel muzikanten en zangers in vsprs, het jongste stuk van de succesvolle Belgische choreograaf Alain Platel.

De muzikale uitvoering van vsprs is in handen van een ongewone combinatie van barok- en zigeunermuzikanten. De combinatie ontstond uit Platels nieuwsgierigheid naar de improvisatievermogens van barokmusici.
‘Barokpartituren zaten vol grote gaten, zo zegt men soms. Dat zou kunnen betekenen dat muzikanten in die tijd ook serieus konden improviseren en jammen. Als we dit principe vandaag opnieuw zouden toepassen, hoe zou het dan klinken wanneer we barokmuzikanten én gipsy’s laten improviseren rond thema’s gecomponeerd door Claudio Monteverdi en tijdgenoten?’, aldus Platel.
De dans wordt uitgevoerd door Platels groep Les Ballets C. de la B. Deze groep ontstond in 1984 als Les Ballets Contemporains de la Belgique uit een groep kunstenaars die bij Alain Platel thuis op zolder bewegingstheater maakte. Het expressieve vermogen van de dansers van Les Ballets C. de la B. en Platel’s scherpe kijk op maatschappelijke gebeurtenissen hebben de groep wereldwijd succes gebracht.
Platel is groot geworden met het combineren van ongebruikelijke en alledaagse elementen. Kunst, sociaal bewustzijn en individuele ervaringen zet hij om in eigenzinnige theaterconcepten. Zijn eigenzinnige oeuvre en zijn veelzijdigheid maken hem een graag geziene gast op het Holland Festival. In 2004 bracht Platel de publiekstrekker Wolf ten tonele tijdens het festival, een confronterende en ontroerende voorstelling met elementen uit moderne dans, slapstick, hondentraining, toneel, opera en straattheater. In 2000 debuteerde hij in het Holland Festival met het hilarische Allemaal Indiaan, live- opnames uit een asociale stadswijk.

Biografie

Platel, geboren 9 april 1959, groeide op in Gent. Theatrale vorming kreeg hij op de mimeschool van Marcel Hoste (1969-1973), aan de Paul Grinwis Ballet Akademie en bij de Canadese choreografe Barbara Pearce. Belangrijke maatschappelijke inzichten vormden zich toen hij als 17-jarige in de Verenigde Staten stage liep bij een instelling voor verwaarloosde en mishandelde jongeren. Het motiveerde Platel tot een studie pedagogie waarna hij vijf jaar met gehandicapte kinderen werkte.

Daarnaast begon hij thuis op zolder een bewegingswerkplaats waaruit in 1984 de groep Les Ballets Contemporains de la Belgique groeide, kortweg Les Ballets C. de la B. Met dit collectief maakte Platel talloze producties, waaronder Stabat Mater (1984), Emma (1988), Bonjour madame (1993), La Tristezza complice (1995), Bernadetje (1996), Allemaal indiaan (1999), Iets op Bach (1998) en Wolf’(2003). Platel kreeg voor zijn producties veel onderscheidingen, waaronder in 2004 de Europese Theaterprijs voor zijn oeuvre.

CREDITS

dans en creatie
Quan Bui Ngoc, Mathieu Desseigne Ravel, Lisi Estaràs, Emile Josse, Iona Kewney, Samuel Lefeuvre, Mélanie Lomoff, Ross McCormack, Elie Tass, Rosalba Torres Guerrero, Hyo-Seung Ye
Muzikale uitvoering
viool, fluit
Tcha Limberger
Vilmos Csikos
contrabas
dir. Wim Becu
Ensemble Oltremontano
2 trombones
Wim Becu, Bram Peeters, Robert Schlegl, Joost Swinkels, Simen Van Mechelen, Adam Woolf
2 cornetto's
Marleen Leicher, Fiona Russell, Jamie Savan, Doron Sherwin, Caroline Van Dyck
saxofoon
Aka Moon Fabrizio Cassol
percussie
Stéphane Galland
basgitaar en bouzouki
Michel Hatzigeorgiou
concept en regie
Alain Platel
muziek naar
Claudio Monteverdi
muzikale bewerking
Fabrizio Cassol
dramaturgie
Hildegard De Vuyst
muzikale dramaturgie
Kaat de Windt
decor
Peter De Blieck
kostuum
Lies Van Assche
licht
Carlo Bourguignon
geluid
Alexandre Fostier
productie
Les Ballets C. de la B.
coproductie
KunstenFESTIVALdesArts-La Monnaie/De Munt (Brussel), Le Grand Théâtre de Luxembourg, Opéra National de Paris, RUHRtriennale/Kunststiftung NRW, Staatsoper Unter der Linden (Berlijn), TorinoDanza, Holland Festival (Amsterdam), Sadler’s Wells (London)
vsprs is een officieel onderdeel van the artistic and cultural programme to the 2006 FIFA World CUPTM’