Librettist, componist, videokunstenaar en regisseur zijn in deze kameropera verenigd in één persoon: Michel van der Aa.

One

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

One is meesterlijk...een wonderbaarlijk poëtisch stuk.. .Je moet erbij zijn geweest om het te geloven.’,
aldus het Parool. In de kameropera One smelten livezang, geluidsband en videobeelden samen tot één muziekdramatisch geheel. Een verwarde vrouw gaat op zoek naar zichzelf, en treedt daarbij in dialoog met haar alter ego op video. Michel van der Aa maakte zich voor One ook het filmvak eigen, en tekende zelf voor libretto, muziek, band en beelden. Het resultaat – een kameropera die juist door de multidisciplinaire interactie zo aangrijpend en poëtisch is – stelt uiterste grenzen aan het inlevingsvermogen van de uitvoerende. Van der Aa componeerde One met de onalledaagse vocale capaciteiten van sopraan Barbara Hannigan in gedachten; zij zong 25 opvoeringen van de opera in elf landen. Na die internationale succestournee gaat One nu voor het laatst in Amsterdam.

Achtergrondinformatie

Vijf bejaarde vrouwen vertellen een essentieel verhaal uit hun leven. In elk van deze verhalen speelt de protagonist van de opera een prominente rol. Langzaamaan wordt de relatie tussen haar en de vrouwen uit de doeken gedaan. Zo ontvouwt zich een ontroerend portret van een vrouw die haar eigen identiteit volledig is kwijt geraakt.

One ging in januari 2003 in Amsterdam in première en werd gespeeld op festivals in Zagreb, St. Petersburg, Berlijn, Parijs, Warschau, Krakau, Oslo en Boedapest. In 2004 werd One door muziekuitgeverij Boosey & Hawkes uitgebracht.

Biografieën

Michel van der Aa

Michel van der Aa behoort tot de top van hedendaagse Nederlandse componisten. Zijn stukken worden wereldwijd uitgevoerd en zijn werk is meermalen bekroond. Van der Aa componeert instrumentale, orkestrale en elektronische stukken en werkt veel samen met kunstenaars uit diverse disciplines. Hij schrijft voor ensemble en orkest en componeert zowel opera’s als soundtracks en muziek voor dansvoorstellingen. Niet voor niets noemde de Berliner Zeitung hem ‘einer der geradlinigsten Denker über Musik’.

Dit jaar biedt het Holland Festival, naast One, een podium voor maar liefst drie composities van zijn hand. Het Festival opent met de opera After Life en het Asko en Schönberg Ensemble speelt zijn Here-trilogie. Het Freiburger Barockorchester tot slot speelt Imprint, door de Frankfurter Allgemeine Zeitung omschreven als: ’…a rhythmically taut, effective demonstration of collective virtuosity...’

Van der Aa (1970) begon zijn carrière als student muziekregistratie en muziekcompositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij nam lessen bij onder andere Diederik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen. In 2002 volgde hij de opleiding filmregie aan de New York Film Academy.

Van der Aa was de eerste Nederlandse componist die de prestigieuze Gaudeamus prijs ontving. Hij kreeg de prijs voor Between, het tweede deel van zijn ensembletrilogie Above-Between-Attach uit 1999. In datzelfde jaar werkte hij samen met Peter Greenaway en Louis Andriessen aan de opera Writing to Vermeer en ging van zijn hand Faust in première in Tokio, geschreven in opdracht van het New National Theatre Tokyo.

Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst kende hem in 2000 de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs toe voor Attach, het laatste deel van zijn ensembletrilogie Above-Between-Attach.In juni 2005 ontving hij de Ernst von Siemensprijs, een Duitse aanmoedigingsprijs voor jonge componisten.

 

Barbara Hannigan

Van der Aa schreef One met de zangeres Hannigan in gedachten: ‘Er is niemand anders die dit kan zingen’, vindt de componist. Haar extreme en nekbrekende ritmische en melodische virtuositeit werden door publiek en critici buitengewoon lovend ontvangen.

De Canadese sopraan Barbara Hannigan volgde haar opleiding aan de Universiteit van Toronto bij Mary Morrison, het Koninklijk Conservatorium bij Meinard Kraak, het Steans Institute for Young Artists in Ravinia (USA), het Centre d'arts Orford en het Banff Centre for the Arts in Canada.

Ze zong rollen als Anne Truelove in The Rake's Progress van Stravinsky, Lucia in Britten’s The Rape of Lucretia, Despina in Così fan tutte, Bastienne in Bastien und Bastienne, Armida in Händels Rinaldo, Amore in Glucks Orfeo ed Eurydice en de dubbelrol Amore/Alinda in Giasone van Cavalli. In 2005 zong zij in het Holland Festival de rol van Juana la Loca in Rob Zuidams Rage d’Amours met De Nederlandse Opera.

Eerder zong ze bij De Nederlandse Opera de rol van Saskia bij de wereldpremière van Writing to Vermeer, van Louis Andriessen.

Ze boekte veel succes met haar optreden in Ligeti's Mysteries of the Macabre met het Fins Radio Symfonie Orkest. Haar BBC Proms debuut maakte zij in augustus 2003: met het London Sinfonietta onder leiding van Peter Eötvös schitterde zij in Ligeti's Aventures, Nouvelles Aventures.

 

CREDITS

muziek, video en soundtrack
Michel van der Aa
sopraan
Barbara Hannigan
productie
Gaudeamus