Nightwatching by Peter Greenaway

Opening Holland Festival 2006

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Rembrandts De Nachtwacht wordt tot leven gebracht door regisseur Peter Greenaway. Greenaway opent het Festival met de tentoonstelling Nightwatching, een theatrale beleving waarbij alle 31 figuren op Rembrandts absolute meesterwerk centraal staan. Rembrandts De Nachtwacht is waarschijnlijk één van de drie meest beroemde schilderijen ter wereld. Miljoenen toeristen bewonderen dit waagstuk en zijn gefascineerd door zijn raadselachtigheid en dubbelzinnigheden. Maar wie zijn eigenlijk de afgebeelde personen? In drie aaneensluitende zalen in het Rijksmuseum laat Greenaway de bezoekers kennis maken met de karakters en geeft hij het schilderij weer als theaterstuk met belichting, geluid en context en hij licht de attributen uit het schilderij, die een beeld geven van Nederland in de tijd van de totstandkoming van dit meesterwerk. De installatie maakt deel uit van een ambitieus project in vier delen, waaronder een film (release: najaar 2006) en een opera (première: najaar 2006).

Biografie

Peter Greenaway

Greenaway is voornamelijk bekend als cineast maar treedt naast zijn activiteiten als filmmaker ook met enige regelmaat op als gastcurator, kunstenaar, schilder, schrijver, theatermaker, componist, documentairemaker en filmcriticus. Voor het theater maakt hij experimentele opera’s.

Greenaway is geboren in Newport, Wales in 1942 en volgde een opleiding tot schilder aan het Walthamstow College of Art. In 1965 trad hij in dienst bij het Central Office of Information. Hier monteerde hij elf jaar lang documentaires en binnen een jaar maakte hij daar zijn eerste experimentele films.

Zijn eerste korte film die succesvol werd verspreid was Interval. Hij maakt verschillende korte films in de eerste helft van de jaren zeventig maar kwam pas onder de aandacht op festivals met A Walk Through H and Vertical Features Remake (1978), waarin zijn fascinatie voor numerologie een prominente rol in neemt. In 1980 maakte hij zijn debuut als speelfilmregisseur met The Falls, een documentaire die zich afspeelt in de toekomst. Met zijn film The Draughtsman’s Contract uit 1982 verwierf Greenaway definitief zijn plaats in de voorhoede van de wereldwijde experimentele filmwereld.

In 1983 maakte Greenaway in opdracht van de BBC documentaires over componisten Robert Ashley, John Cage, Philip Glass, and Meredith Monk. Pas in 1985 regisseerde hij weer een speelfilm, A Zed and Two Noughts. The Belly of an Architect en Drowning by Numbers volgden.

Greenaways Amerikaanse doorbraak kwam met de film The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover (1989). Hierop volgend bracht de regisseur zijn meest experimentele film uit: Prospero’s Books, een radicale interpretatie van Shakespeare’s The Tempest. In de jaren negentig verschenen verschillende documentaires en films van Greenaways hand,

waaronder The Baby of Macon, Stairs 1 Geneva, The Pillow Book, en 8 1/2 Women. Maar ook schreef hij het libretto voor Writing to Vermeer en richtte hij de tentoonstelling The Physical Self in het Rotterdamse Boymans van Beuningen in.

CREDITS

Tentoonstelling:
Geproduceerd door
The Kasander Film Company
Producent
Kees Kasander
Coproducenten
Rijksmuseum & Holland Festival
Regisseur
Peter Greenaway
Assistent van de Regisseur
Marita Ruyter
Assistent van de producent
Natascha Teunissen
Ontwikkeling
Ineke Kanters
Preproductie
Antoinette te Paske
Productie coördinatoren
Eva Haak Wegmann en Lisette Kelder
Research
Danielle Bremer
Ontwerp tentoonstelling
Reinier van Brummelen en Maarten Piersma
Audiovisuele constructie
MK2
Uitlichting tentoonstelling
Joep Vermeulen, Prodelight
3D modelling
Harm van Zon en StereomatriX
Typograaf
Brody Neuenschwander
Fotografie Nachtwacht
Cees de Jonge, Rene Engelsman en Antoinette van Dorssen
Constructiebouw
Lidewij Kaptijn, Rob Duiker, Roman van de Molen en Robin van Eij
Schilderwerk
Ernst Paradies
Nightwatching beeldmateriaal Credits:
Regisseur
Peter Greenaway
Geproduceerd door
The Kasander Film Company
Producent
Kees Kasander
Regie assistent
Marita Ruyter
Assistent producer
Natascha Teunissen
Ontwikkeling
Ineke Kanters
Fotografie
Reinier van Brummelen
Cameraman
Ruzbeh Babol
Camera assistent
Bianca van Riemsdijk
Productie coördinator
Lisette Kelder
Productie assistent
Hoite Vellema
Licht assistent
Remco Breslau
Licht assistent
Mark Kniphorst
Licht assistent
Patrick Dekker
Gripper
Cees Aloserij
Editor
Elmer Leupen
Tweede editor
Irma de Vries
Geluidsmontage
Ranko Paukovic
Decor
Rosie Stapel
Rekwisiteur
Esther Dijkstra
Kleding ontwerp
Marrit van der Burgt
Kleding assistent
Karen de Meijer
Kleding assistent
Michael Barnaart van Bergen
Make-up
Suzanne Pelgrim
Make-up assistent
Marjolijn van Waterschoot
Casting
CFTV Casting
Dieren casting
Animaux
Dieren begeleiding
Louise Baars en Annemiek Gramberg
Catering
Karen’s Catering en Lia Bakker
Met dank aan
Mikhail Dronov, Moskou and Alexander Taratynov, Maastricht Somatec NL, Dereumaux XL en alle figuranten