Een exclusieve marathonreeks: in een week tijd 21 concerti van Mozart voor solo pianoforte en orkest.

Mozart integrale pianoforte concerti

Jos van Immerseel

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Mozarts 250e geboortejaar is wereldwijd uitgeroepen tot Mozartjaar. In een feestelijk aangeklede zaal, waar het publiek voorzien wordt van dito drankjes en hapjes, geeft Jos van Immerseel met zijn orkest Anima Eterna een integrale uitvoering van Mozarts concerti voor pianoforte solo en orkest. Van Immerseel en zijn ensemble spelen op het instrumentarium dat Mozart gekend heeft. Per concertavond worden drie pianoconcerti belicht (respectievelijk uit zijn begin-,midden- en late periode).

 

Mozart heeft in een opzienbarend tempo een gigantisch oeuvre bijeen gepend. Mythevorming enerzijds en de weergaloze melodische rijkdom, de delicieus evenwichtige vormgeving en het schijnbare gemak waarmee hij componeerde anderzijds, hebben de erkenning van de diepgang en donkere zijden van zijn werk lang in de weg gestaan. Anima Eterna brengt daar verandering in. Vijftien jaar na de première in Tokio en Kyoto wordt er een integrale uitvoering van de concerti voor pianoforte en orkest op poten gezet. Jos van Immerseel soleert in een glasheldere dialoog met het orkest dat speelt op de historische instrumenten uit de 18de eeuw. Anima Eterna biedt zo een veelvoud aan ingangen tot het repertorium van Mozart en geeft u de gelegenheid tot een hernieuwde kennismaking met het werk van deze geliefde componist.

De concerti zijn verdeeld over zeven dagen. Per concertavond wordt telkens het vroege, het midden en het late werk van de componist belicht. Na zeven opeenvolgende concertdagen zal het publiek begrijpen waarom Mozart in december 1782 aan zijn vader schreef dat zijn pianoconcerti: “het midden houden tussen zwaar en licht; (…) zijn heel briljant (…) aangenaam voor de oren natuurlijk zonder tot leeghoofdigheid te vervallen (…) her en der kunnen alleen kenners er bevrediging in vinden, maar op zodanige wijze dat niet-kenners tevreden kunnen zijn zonder te weten waarom”.

Biografieën

Jos van Immerseel

De in Antwerpen geboren Jos van Immerseel (1945) begon zijn muzikale loopbaan als pianist. Zijn fascinatie voor de vocale muziek en het orgel bracht hem al snel bij de oude muziek. Hij verdiept zich in de organologie, de retoriek en de historische pianofortes en wijdde zich aan een studie van de historische klavecimbel bij Kenneth Gilbert. Door de uitzonderlijke combinatie van muziekwetenschappelijke kennis met uitgebreide ervaring in de gespecialiseerde muziekpraktijk en door zijn samenwerking met de beste Europese restaurateurs, stemmers, technici en transporteurs heeft Van Immerseel zich ontwikkeld tot een specialist op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk.

Van Immerseel geniet internationale erkenning als pianoforte-speler. Daarnaast is hij sinds 1987 dirigent van zijn eigen orkest Anima Eterna en was hij als gastdirigent werkzaam bij de Akademie für Alte Musik Berlin, de Wiener Akademie en Musica Florea Praag. Ook is hij een veelgevraagd docent door conservatoria en hogescholen in Europa, Amerika en Japan.

Door de jaren heen bouwde Van Immerseel een unieke verzameling op van historische klavecimbels en concertvleugels. Deze klavieren worden door hemzelf verzorgd en vergezellen hem op zijn concerten.

 

Anima Eterna

Anima Eterna, het orkest rond pianist en dirigent Jos van Immerseel, heeft zich vanaf zijn oprichting in 1987 toegelegd op de historische uitvoeringspraktijk. Door diepgaande analyses van de partituren en het gebruik van oorspronkelijk instrumentarium in periodegetrouwe orkestraties brengt het orkest de muziek zoals die ten tijde van haar eerste opvoering geklonken moet hebben weer tot leven.
Van een klein barokensemble is Anima Eterna uitgegroeid tot een symfonieorkest van wereldformaat dat naast barokmuziek ook werken uit de negentiende en begin twintigste eeuw op het repertoire heeft staan. Sinds 2003 mag Anima Eterna zich orkest in residentie van het Concertgebouw Brugge noemen.

CREDITS

muzikale leiding
Jos van Immerseel
dirigent/fortepiano
Jos van Immerseel, Pianoforte Christopher Clarke, Cluny 1989 naar Anton Walter, Wenen, eind 18e eeuw
orkest
Anima Eterna
productie
Holland Festival
met dank aan
Stadsherstel Amsterdam