Indringend eerbetoon in dans en beeld, van en door choreograaf Michel Casanovas aan zijn grootvader, die ternauwernood de Tweede Wereldoorlog overleefde. Nederlandse première.

Le corps deporté voyage d’un cheminot

Compagnie Morespace

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

C’est l’itinéraire d’un corps; celui de mon grand-père. C’est aussi la rencontre de nos deux corps. Le mien, gabarit poids plume égaré sur la scène pour révéler le sien, décharné, sur le terrain des camps.’
Michel Casanovas Choreograaf Michel Casanovas liet zich inspireren door de verschrikkingen die zijn grootvader Joseph Cruzet onderging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Cruzet werd in de zomer van 1942 gearresteerd vanwege zijn werk voor het verzet. Na een uitbraakpoging uit een Franse gevangenis werd hij in 1944 gedeporteerd naar Dachau. Hij overleefde de oorlog maar sprak een jaar lang geen woord. Met hem overleefden zijn verhalen. In Le corps déporté, voyage d’un cheminot vertaalt Casanovas de oorlogsgeschiedenis van zijn grootvader naar een danssolo, begeleid door videoprojecties van kunstenares Marianne Eggenberger en muziek van Pierre Favre.

Achtergrondinformatie

Casanovas is diep in de geschiedenis gedoken voor zijn project. Samen met zijn danscompagnon Patrick Collaud bezocht hij in 2001 drie overlevenden van Dachau die zijn grootvader gekend hebben en keerde terug met zes uur aan videobeelden en interviews. Casanovas en Collaud bezochten Dachau nogmaals, dit keer vergezeld door de Zwitserse videokunstenares Marianne Eggenberger. Zij monteerde het verzamelde materiaal tot een geprojecteerd decor, soms abstract van vorm, soms zo concreet dat je de danser in het kamp ziet bewegen. Geprojecteerde teksten vullen het verhaal van Casanovas aan en lichten toe waar nodig. De live muziek komt van de percussionist en componist Pierre Favre.

 

Speciaal voor deze productie heeft Casanovas zich verdiept in de Japanse Butoh. Deze dansvorm kenmerkt zich door het langzame bewegingsverloop, soms absurdistische bewegingen en de verkrampte houdingen. Deze stijl, tezamen met  de vloeiende mengeling van video, licht en muziek maken Le corps déporté, voyage d’un cheminot: het indringende verhaal over de geschiedenis van een grootvader en de herinneringen van een kleinzoon.

Biografie

Michel Casanovas (1965) studeerde klassieke en moderne dans aan het conservatorium van Toulouse. In zijn beginjaren danste hij onder meer bij de Opera van Luik, het Zürich Tanztheater en het Yolanda Meier Tanztheater. In 1995 danste Casanovas in Hotel Eden, in een choreografie van Patrick Collaud.

Het jaar daarop richtten Collaud en Casanovas hun eigen gezelschap op onder de naam Compagnie Morespace. In samenwerking met onder andere danseres Anna Röthlisberger (inmiddels artistiek leider van het gezelschap), componist Heini Heitz en lichtontwerpster Brigitte Dubach ontwikkelden ze een vorm waarin oude thema’s opnieuw werden geïnterpreteerd en in een eigen poëtische bewegingstaal werden omgezet. Vanuit de nieuwe thuisbasis in Basel, werkten ze aan vele succesvolle producties, waarmee ze ook Duitsland, België, Indonesië, Singapore, Canada en de Verenigde Staten bezochten. Bij Morespace werkt Casanovas niet alleen als danser, maar ook als choreograaf. Hij maakte de voorstellingen Isola in 1998, Mirages in 2000 en drie jaar later Toro.

In datzelfde jaar was hij assistent choreograaf van Fabienne Berger in haar productie Avril en Mai voor het internationaal dansfestival van Lausanne. Ondertussen bleef Casanovas ook als danser bij verschillende producties betrokken, waaronder Ciel d’Orphée rendu à la terre van Pierre en Roger Favre in 1999, en recent We,... Hamlet... the rest is silence van Rebound prod in 2005.

CREDITS

choreografie en dans
Michel Casanovas
muziek
Pierre Favre
concept en regie
Patrick Collaud, Michel Casanovas, Michèle Rebetez
video
Marianne Eggenberger
toneelbeeld
Michèle Rebetez
licht
Brigitte Dubach
productie
Thomas Keller/Compagnie Morespace
met dank aan
Pro Helvetia