De tweede zomereditie in Amsterdam met de allernieuwste films van de festivals in Cannes en Berlijn.

International Film Festival Rotterdam

Rotterdam meets Amsterdam

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

In de vroege jaren van het Holland Festival was film een vast onderdeel van het programma. Die tijden keren terug nu het festival zich presenteert als een breed kunstenfestival dat zich onder de noemer EyeFuel ook toelegt op multimediale projecten, filmprojecties en ander oogsnoep. Wat ligt dan meer voor de hand dan een samenwerking met een van de grootste filmfestivals ter wereld, het IFFR? Het IFFR dat daarmee de mogelijkheid krijgt internationale, onafhankelijke, innovatieve en experimentele films te presenteren die net na het jaarlijks festival in januari worden uitgebracht. Die samenwerking krijgt gestalte in de vorm van een beknopte zomereditie van het Rotterdamse festival in Amsterdam. Een unieke kans voor filmliefhebbers om de allernieuwste films van dit voorjaar te bewonderen, waarvan sommige vers aangeleverd zijn uit Cannes.
Vier dagen lang van ’s ochtends vroeg tot middernacht zullen zo’n 25 titels meermalen te zien zijn in drie filmzalen op het Westergasfabrieksterrein. Daarnaast wordt een retrospectief film- en tentoonstellingsprogramma gewijd aan het uitzonderlijke en fantasierijke oeuvre van The Brothers Quay uit Engeland. Dit werk is te zien in de Westergasfabriek en in het Muziekgebouw aan ’t IJ. De filmmakers zijn zelf ook aanwezig, en er worden openbare interviews en discussies georganiseerd.

Programma

4:30
Royston Tan, Singapore / Japan, 2006
Een film als een listig en innemend Kammerspiel. Een elfjarige jongen heeft de hoofdrol, maar 4:30 is bepaald geen kinderfilm. Kleine rituelen moeten de chaos buiten houden en kleine gevoelens moeten een explosie van grote gevoelens voorkomen.

Les artistes du théâtre brûlé
Rithy Panh, Frankrijk, 2005
Een rijke film in een bijzondere vorm met het nagenoeg verdwenen theater van Phnom Penh in een tragische hoofdrol. Enkele van de voormalige acteurs keren terug naar de ruïnes van het ooit zo trotse theater en spelen delen uit hun eigen leven na.

Blackwater Fever [wereldpremiere]
Cyrus Frisch, Nederland, 2006
Een man (Roeland Fernhout) reist door een woestijnachtig gebied in een film die vragen stelt over hoe de mens zich wapent tegen de (beelden van) ellende in de wereld. Wereldpremiere. Ook met Ellen ten Damme.

Brother Yusef
Nicolas Humbert / Werner Penzel, Duitsland, 2005 
Een intiem, verstild portret van de beroemde jazzmuzikant Yusef Lateef in de herfst van zijn leven, opgenomen in de winter in en rond zijn huis in New England, en gemaakt door het gerenommeerde documentaireduo Humbert & Penzel.

Il Caimano
Nanni Moretti, Italië, 2006
Na het familiedrama La stanza del figlio (2001) maakte het boegbeeld van progressief Italië weer een politieke satire zoals eerder Palombella rossa en Aprile. De film is tegelijkertijd een persoonlijk drama over een onontkoombare echtscheiding én een briljante schets van film maken in Italië in de 21ste eeuw. Openingsfilm van Rotterdam, Holland op 8 juni 2006.

El custodio
Rodrigo Moreno, Argentinië / Duitsland / Frankrijk, 2006
Een afgemeten en zelfverzekerde film over een paar dagen uit het leven van de lijfwacht van een Argentijnse minister. Hoe voelt het om dag in dag uit niets meer te zijn dan de schaduw van een ander? En wat broeit er onder het ogenschijnlijk onaangedane uiterlijk van de bodyguard?

Der freie Wille [internationale premiere]
Matthias Glasner, Duitsland, 2006
Theo, een veroordeelde verkrachter, komt na negen jaar vrij uit een tbs-inrichting. Nettie weet zich na 27 jaar eindelijk te ontworstelen aan haar vader, die haar geestelijk mishandelde. Samen reizen Theo en Nettie langs de grenzen van de vrije wil.

Glastonbury
Julien Temple, Groot-Brittannië, 2006
Voor de diehardfans en voor iedereen die vanuit de luie bioscoopstoel wil voelen hoe 's werelds oudste popfestival in de afgelopen 35 jaar aan zijn faam is gekomen. Verschillende aspecten van de ervaring die Glastonbury heet, komen aan bod: naast vele opzwepende acts spatten de regen, de modder, de drugs en de stank bijna van het doek.

Grbavica
Jasmila Zbanic, Bosnië-Herzegovina / Oostenrijk / Kroatië, 2005
Een krachtige verbeelding van het leven van Bosnische vrouwen ná de oorlog, en van hun confrontatie met heden en verleden. Een waardevol, diepgravend drama, bekroond met de Gouden Beer op de Berlinale 2006.

Hot Spot Rotterdam
Hot Spot Rotterdam: Die durft... Een cinema-variétéprogramma met een uitgebreide serie korte films, gemaakt door de beste Rotterdamse filmmakers, afgewisseld met schitterende optredens van legendarische artiesten als Coolhaven, Telco Systems en Belmondo. Op onnavolgbare wijze bruist de creatieve energie die zo eigen is aan Rotterdam.

Immergrün und die Moderne - The Audience [Europese premiere]
Edgar Honetschläger, Oostenrijk / Argentinië / Brazilië / Uruguay / USA / Japan, 2006
Een filmmaker meet zich in virtuositeit met een componist. Moderne muziek en moderne visuele humor spelen een eigenzinnig spel met klanken en beelden. Op speelse wijze wordt aanzet gegeven tot een nog niet bestaand genre, waarin het verfilmde en de verfilming van rol wisselen.

Keane
Lodge Kerrigan, USA, 2005 
De schizofrene Keane is bijna dertig en heeft zijn dochter verloren. Of toch niet? En is zijn interesse in jonge meisjes onschuldig of loert er een duister motief? Lodge Kerrigan houdt de spanning vast in een sterke, beklemmende film over een verwarde geest.

Der Kick
Andres Veiel, Duitsland, 2006 
Een theatrale, documentaire reconstructie van een moord die in 2002 grote beroering veroorzaakte in Duitsland. Alle rollen worden door dezelfde twee in het zwart geklede acteurs vertolkt. Een verbluffend effectieve en vernieuwende vorm van cinema.

Là-bas
Chantal Akerman, Frankrijk / België, 2006
Een kaal en minimalistisch Kammerspiel dat werk van de vroege Duras én Akermans eigen werk (waaronder News from Home) in herinnering brengt. De regisseuse filmt vanuit een appartement in Tel Aviv en vertelt op de voice-over over haar familie, haar joodse identiteit en haar jeugd.

Maria Bethânia: Música é Perfume
Georges Gachot, Frankrijk / Zwitserland, 2005
Maria Bethânia is een levende muzikale legende wier doorleefde vertolkingen van de Braziliaanse volksmuziek generaties fans en collega-musici over de hele wereld hebben geïnspireerd. In deze documentaire van Georges Cachot zien we naast Bethânia zelf vele beroemde gezichten uit de muziekwereld voorbijkomen.

Pervert's Guide to Cinema - Part 1, 2 & 3 [wereldpremiere]
Sophie Fiennes, Groot-Brittannië / Nederland / Oostenrijk, 2006
Een unieke 'perverse' reis door de filmgeschiedenis. De bekende psychoanalyticus en cultuurtheoreticus Slavoj Zizek voert ons mee naar de diepste krochten van de menselijke geest aan de hand van filmfragmenten van onder anderen Alfred Hitchcock en David Lynch.

Peter Whitehead: POP FILMS
Peter Whitehead, Groot-Brittannië, 1967-1969
Een programma rond Peter Whitehead, een onbekende meester van de Britse cinema, die films maakte met de Jimi Hendrix Experience, Nico en de Stones. Ook: het allereerste filmmateriaal van Pink Floyd met Syd Barrett, en nog enkele zeldzame verrassingen uit het grote archief van de regisseur.

Requiem
Hans-Christian Schmid, Duitsland, 2006
In 1976 overleed in Duitsland een vrouw tijdens het katholieke ritueel van duivelsuitdrijving.
Requiem gaat over de geestelijke en maatschappelijke druk die destijds leidden tot de fatale uitlevering aan exorcisme.

Rockumentary Britannia (verzamelprogramma)
Een speciale compilatie van documentaires en andersoortige portretten van hedendaagse Londense popbands, waaronder Kasabian, Bloc Party, The Libertines en Selfish C***.
Bestaat uit:
The Man from Unkle
Lucius Yeo / Belen Bueso Alberdi, Groot-Brittannië, 2005
Clubfooted
Owen Oppenheimer, Groot-Brittannië, 2005
Rocklands
Ben Blaine / Chris Blaine, Groot-Brittannië, 2005

The Mystery Jets Revue
Sarah
Sea
Fay Buzzard, Groot-Brittannië, 2006
F*uck the Police
Anne McCloy, Groot-Brittannië, 2005

Thrown In & Spat Out
Lucia Helenka / Troy Miller, Groot-Brittannië, 2006

As Angry as Me
Tom Sheahan, Groot-Brittannië, 2005

State of Innocence (verzamelprogramma)
Met regelmaat willen we in de geschiedenis terugkeren naar een paradijselijke staat: onbedorven, dierlijk, primair. Wat komt daar van terecht?
Bestaat uit:
Once Upon a Time
Corinna Schnitt, Duitsland, 2006
Dit werk geeft aan de term `huisdieren' een nieuwe betekenis.

Pilgrimage from Scattered Points [internationale premiere]
Luke Fowler, Groot-Brittannië, 2006
Derde experimentele documentaire van Fowler die radicaal idealisme aan de vergetelheid ontrukt. Dit keer gaat hij op zoek naar de geest van het 'Scratch Orchestra', opgericht door Cornelius Cardew in 1969, onder het motto 'Iedereen kan spelen'.

That's All There Is [internationale premiere]
Michael Pilz, Oostenrijk, 2006
Bondigheid is doorgaans een gewaardeerde kwaliteit. Wijdlopigheid is dat minder. Toch koos meesterdocumentarist Michael Pilz bij zijn portrettering van Beckett-regisseur Jack Garfein voor de duur en de omweg. Omdat tasten en zoeken ook kwaliteiten zijn.

United 93
Paul Greengrass, Groot-Brittannië / USA, 2006
Hoe ensceneer je de grotendeels onbekende gebeurtenissen aan boord van één van de op 11 september 2001 gekaapte vliegtuigen, op een manier die niet exploitatief is? De Ierse regisseur Paul Greengrass weet hoe dat moet.

Utopia Suite [Europese premiere]
Clive Holden, Canada, 2006
De maker van de alom gewaardeerde poëtische experimentele film Trains of Winnipeg zal in een liveshow voor man en laptop onthullen waaruit het multimedia project Utopia Suite, waaraan hij nog tot 2010 gaat werken, zal bestaan. Een ambitieuze, maar ook speelse onderneming waarin welhaast alle moderne communicatievormen worden benut.

Wassup Rockers
Larry Clark, USA, 2005
Tien jaar na Larry Clarks controversiële filmdebuut Kids, zijn meedogenloze maar niet-oordelende portret van kinderen in New York, observeert hij in Wassup Rockers op geïmproviseerde maar minstens zo overtuigende wijze de culturen en tegenstellingen van de hispanic en zwarte jeugd in Los Angeles.

Brothers Quay
Danses Macabres (verzamelprogramma)
Drie animaties voorzien van een bijzondere geluidsband, met muziek van o.a. Stockhausen, Pärt en Kurtag.
Bestaat uit:
In Absentia (2000)
Geïnspireerd door Stockhausens 'Zwei Paare': het mentale portret van een vrouw die onophoudelijk blijft schrijven aan haar afwezige geliefde.

The Sandman (2000)
De stervende E.T.A. Hoffmann wordt verzorgd door zijn toegewijde verpleegster en dokter. Dan duikt er een demonisch personage op uit een van zijn eigen vertellingen om het verhaal af te maken. Met muziek van Kurtag en Janácek.

Duet: Variations for the Convalescence of 'A' (1999)
Een prachtig in beeld gebrachte choreografie tussen een man en een vrouw, versterkt door indrukwekkende muziek van Arvo Pärt.

Dust to Dust (verzamelprogramma)
Bevat het meesterwerk van The Quays; Street of Crocodiles (naar een verhaal van Bruno Schulz) en variaties op Walser en Fragonard.
Bestaat uit:
Street of Crocodiles (1986)
Volgens velen nog altijd het meesterwerk van The Quays, een adaptatie van Bruno Schulz' korte verhaal Street of Crocodiles. Poppen doen vreemde rituelen tussen afval en rommel.

Rehearsals for Extinct Anatomies (1987)
Poppenanimatie. Verregaande variaties op een gravure van Fragonard (Le Verrou). Studie van eenzame creaturen, gevangen in een kalligrafish decor.

The Comb (1991)
Vertrekkend van een tekstfragment van Robert Walser, met een vage illusie naar de Schone Slaapster, peilen de Quays naar het vrouwelijke onderbewustzijn.

Pacts with the Devil (verzamelprogramma)
Met de MTV artbreaks (Stille Nacht I-IV) en de hommage aan Svankmajer is dit wellicht het meest toegankelijke programma van de Quays. Ook met twee 'documentaires', de een over anamorfosis en de ander over een medisch spookarchief. Avontuurlijk en hypnotiserend.

Bestaat uit:
Dramolet (Stille Nacht I) (1988)
Het eerste luik uit Stille Nacht 1-4, ontstaan als `art break' voor MTV.

The Cabinet of Jan Svankmajer (1984)
Hommage aan de maestro onder de animatiefilmers: de Tsjech Jan Svankmayer.

Are We Still Married? (Stille Nacht II) (1991)
Deel II uit de Stille Nacht-serie. Net als deel IV heeft het een muzieknummer van His Name is Alive (4AD) als alibi.

De Artificiali Perspectiva or Anamorphosis (1991)
In deze speelse documentaire, een van hun vele vroege opdrachtwerken, geven de Quay Brothers een belangrijke sleutel tot hun oeuvre mee: het maniëristische spel met regels van het perspectief en de verwarring die kan ontstaan door monoculair te kijken.

Tales from the Vienna Woods (Stille Nacht III) (1992)
Het derde luik van de even enigmatische als elegante gedichtencyclus Stille Nacht lijkt wel een voorstudie voor Institute Benjamenta.

The Phantom Museum (2002)
Willekeurige wandelingen door Sir Henry Wellcome's medische collectie.

Can't Go Wrong Without You (Stille Nacht IV) (1993)
Het vierde luik uit de Stille Nacht-serie, heeft, net als het tweede, een nummer van His name is Alive als aanleiding.

Institute Benjamenta or This Dream People Call Human Life (1995)
In een opleidingsinstituut voor dienstknechten vinden surrealistische gebeurtenissen plaats. De broers Quay brengen met groot geduld, veel liefde en een manisch oog voor detail objecten tot leven. Een mijlpaal in de synthese van uiteenlopende filmgenres: animatie, speelfilm op literaire basis en experimentele film.