Betoverende electro-therapy van de grensverleggende en Oscar en Golden Globe winnende componist Ryuichi Sakamoto en de Duitse beeldend en geluidskunstenaar alva.noto.

insen

alva noto & Ryuichi Sakamoto

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Geluidskunstenaar alva noto (Carsten Nicolai) en musicus Ryuichi Sakamoto (o.a. bekend van de elektronische band Yellow Magic Orchestra) vervolgen met hun nieuwe CD insen hun succesvolle samenwerking. Eerder kwam van dit duo al het album Vrioon uit, dat in het Britse tijdschrift The Wirewerd verkozen tot Record of the Year 2004. Tijdens hun live optreden biedt alva noto met zijn grote LED screen-installatie een tegenwicht aan het elegante pianospel van Sakamoto. Dit nieuwe digitale instrument manipuleert en visualiseert de klanken en composities van Sakamoto live op het scherm. Zo creëren de twee artiesten een betoverende ervaring waarin je volledig wordt opgezogen.

Achtergrondinformatie

Zowel alva noto als Ryuichi Sakamoto experimenteren graag met de spanning en interactie tussen elektronische en akoestische instrumentatie. Net als het laatste album, is insen een synthese van twee zeer verschillende artiesten die een landschap van geluid neerzetten om het door de ander te laten vervormen en herstructureren. Op insen leidt dit tot een verrassende dialoog tussen het akoestische pianospel van Sakamoto en de elektronische muziek van Nicolai. Een dialoog bovendien tussen melodie, ritme en textuur. Nicolai werkte op dit album direct met de pianoklanken van Sakamoto. Hij trok de opnames uiteen met de precisie van een chirurg, creëerde kleine loops en vormde een nieuwe basis van roterende ritmes waar het indringende pianospel van Sakamoto overheen loopt.

Biografie

Carsten Nicolai
Carsten Nicolai werd geboren in Karl Marx Stadt, Duitsland. Hij studeerde landschapsarchitectuur aan de Technische Universität Dresden en woont en werkt tegenwoordig in Berlijn.

In 1994 richtte hij Noton.Archiv für Ton und Nichtton op; een platform voor experimentele projecten rond muziek, kunst en wetenschap. In 1999 fuseerde het platform met Rastermusic (van O. Bender en F. Bretschneider) en heet nu Raster-Noton.

Als alva noto produceert de geluidskunstenaar geluidsexperimenten. Hij vervormt bijvoorbeeld het geluid van communicatiemiddelen (radio, faxapparaat, modem of stemgeluid) tot stille, zich herhalende loops, die doen denken aan een sirene of het zingen van walvissen. Hij vormt het geluidsafval van alledag om tot een minimalistische soundtrack. Het label bracht meer dan veertig releases uit, o.a. de serie 20 to 2000 dat de Golden Nica voor digitale muziek binnensleepte op het Ars Electronica Festival (2000).

De kunstenaar visualiseert geluid, haar golf of frequentie. De Milch-serie (2000-2005) toont de visualisatie van geluidsgolven in melk. In Telefunken (2000-2005) wordt geluid op cd visueel vertaald op schermen.

Nicolai's werk werd wereldwijd tentoongesteld in o.a. Milaan, Berlijn, Leipzig, New York, en Tokyo. Zijn performances waren te zien in/op ondermeer Dokumenta X (Kassel), Sonar Festival (Barcelona), Bauhaus (Dessau), Guggenheim Museum (New York) en Ars Electronica (Linz).

In mei 2006 verschijnt op Raster-Noton het vervolg op Vrioon en insen in de vorm van een EP met nog niet eerder uitgebracht materiaal, in het najaar gevolgd door een DVD met opnames van deze visuele concertserie met Ryuichi.

Ryuichi Sakamoto
Ryuichi Sakamoto is bekend als acteur, maar vooral uitblinkend musicus en componist. Hij experimenteert met uiteenlopende muzikale stijlen, genres en technologieën, die hij combineert tot volstrekt nieuwe richtingen in muzikale expressie.
Hij werd wereldberoemd met de elektronische band Yellow Magic Orchestra (medeoprichters Haruomi Hosono en Yukihiro Takahashi), waarmee hij tot op heden aanzienlijke invloed uitoefent op de ontwikkeling van de elektronische en populaire muziek.
Hij componeerde filmmuziek voor grote speelfilms, o.a. voor Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983) (kreeg Grammy én Academy Award) van Nagisa Oshima, The Last Emperor (1987), The Sheltering Sky (1990) en Little Buddha (1993) van Bernardo Bertolucci, High Heels (1991) van Pedro Almodovar, en Oliver Stone’s tv-serie Wild Palms (1993).
In 2001-2003 bracht Sakamoto twee cd’s uit als eerbetoon aan de Braziliaanse componist Antonio Carlos Jobim, opgenomen in diens eigen huis in Rio. Met cellist Jacques en zangeres Paula Morelenbaum bracht hij onder de groepsnaam Morelenbaum2/Sakamoto, Casa en A Day in New York uit, uitgeroepen tot Top Jazz Records of the Year in de New York Times en London Times.
In zijn muziek is verandering de enige constante. Hij verkent de meest uiteenlopende muziekstijlen, zelfs binnen één album, en wil voortdurend de grenzen tussen de genres, maar ook categorieën of culturen opheffen.

CREDITS

piano
Ryuichi Sakamoto
elektronica & visueel concept
Carsten Nicolai
technische leiding
Kamal Ackarie
productieleiding
Simon MacColl
toneelbeeld
Carsten Nicolai
lichtontwerp
Nigel Edwards
geluidsingenieur
Jasen Hattams
piano tuner
Jose Fernando Rocha
software design/programmering
Nibo, Karl Kleim
tour managers
Evan Balmer / Dominic Nieper
productie
forma
coproductie
Romaeuropa Festival 2005/ S.Cecilia it’s wonderful