Extase en Hysterie in klanken gevat, met een centrale rol voor het ‘vergeten; Oboechov-instrument ‘Le Croix Sonore’.

Hymne Mondial

Nicolaj Oboechov

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Sinds begin jaren negentig is schrijver en componist Elmer Schönberger in de ban van de Frans- Russische componist Nicolaj Oboechov. Oboechov vormt wat hem betreft de ‘missing link’ tussen de door Nietschze geïnspireerde Skrjabin en de katholiek devote Messiaen. Schönberger bracht vele uren door in de Parijse Bibliothèque Nationale, waar de omvangrijke nalatenschap van deze excentrieke componist berust. In 1994 maakte hij bewerkingen van vier liederen voor het Schönberg Ensemble. Voor dit concert bewerkte hij opnieuw onbekend werk van Oboechov voor het Schönberg Ensemble. Tevens worden twee werken van Oboechovs leermeester Skrjabin gespeeld. Eén dag eerder worden in de ZaterdagMatinee delen uit Oboechovs levenswerk
Le Livre de Vie ten gehore gebracht.

Biografie

Nicolaj Oboechov

Oboechov werd geboren in Koersk in 1892 en studeerde bij Maximilian Steinberg en Nikolaj Tsjerepnin. Na de Oktoberrevolutie emigreerde hij naar Frankrijk, samen met zijn jonge gezin. In Parijs verdient hij, aldus zijn landgenoot Nicolas Slonimsky, aanvankelijk de kost als metselaar. Hij leidt een leven in de marge van de exil en brengt het - in het licht van de eeuwigheid - niet veel verder dan enkele vermeldingen in de correspondentie van Ravel, die wel eens een goed woordje voor hem doet en hem bovendien financiert.

Intussen werkt hij gestaag aan een oeuvre dat grotendeels onuitgegeven en onuitgevoerd blijft. De eenmalige uitvoering van Préface au Livre de Vie in 1926 door de invloedrijke dirigent Koussevitzky vormt een publicitair hoogtepunt in zijn leven.

Oboechov trekt de aandacht van een gefortuneerde pianiste: prinses Marie-Antoinette Aussenac de Broglie raakt in de ban van zijn semi-esoterische ideeënwereld en stelt hem financieel in staat zich geheel aan zijn kunst te wijden en zijn gedroomde instrument, het croix sonore, te realiseren.

Vanaf het midden van de jaren twintig wordt het instrument vast onderdeel van zijn partituren. De prinses wordt zijn belangrijkste vertolker. In 1949 is Oboechov slachtoffer van een overval, die hem het componeren tot aan zijn dood in 1954 onmogelijk maakt.

CREDITS

ensemble
Schönberg Ensemble
sopraan en stem
Barbara Hannigan
croix sonore
Lydia Kavina
piano
Pauline Post, Gerrit Hommerson
mise-en-espace
Pierre Audi
coproductie
Holland Festival, Schönberg Ensemble