Nederlandse première van Ivo van Hove’s OBIE Award winnende stuk, uitgevoerd door Toneelgroep Amsterdam met Halina Reijn in de titelrol.

Hedda Gabler

Toneelgroep Amsterdam

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Hedda Gabler ging in september 2004 in première in New York en won vier OBIE Awards voor de beste Off Broadway producties, waaronder die voor beste regie en beste toneelbeeld. Ivo van Hove regisseerde Hedda Gabler bij de New York Theatre Workshop, een groep die onder andere de wereldpremière van Angels in America bracht en die hedendaagse buitenlandse auteurs in Amerika introduceert. Eerder bracht van Hove bij dit gezelschap Alice in Bed, More Stately Mansions en een geruchtmakende versie van A Streetcar Named Desire op de planken. Het Holland Festival presenteert in het Ibsen jaar de Nederlandse première van dit veelgeprezen stuk door Van Hove’s eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam.                                               

Achtergrondinformatie

‘A perfect day in an almost perfect world’, zo begint de Hedda Gabler van regisseur Ivo van Hove. De staat van geluk en harmonie houdt echter niet lang stand. De welopgevoede en intelligente Hedda voelt zich opgesloten in de 19e eeuwse bourgeoisie. Als een olifant in een porseleinkast stapt Hedda door deze kleinburgerlijke wereld met zijn strenge tradities en nauwgezette rolpatronen. Verveeld, gefrustreerd en gegijzeld door haar eigen pijn kan ze alleen maar dromen over de wereld van buiten. Het verlangen wordt haar uiteindelijk fataal. Voor Hedda is er nog maar één uitweg.

Ivo van Hove zei zelf over het stuk:'Hedda Gabler is geen drama over de 19deeeuwse bourgeoisie, en ook geen drama over de conflicten tussen man en vrouw, maar een genadeloze zoektocht naar de betekenis van het leven. Ibsen toont op analytische wijze dat het leven enkel zinvol is als compromis, maar Hedda Gabler kan en wil dit niet accepteren.
Van Hove verplaatst deze thematiek naar het heden: het stuk speelt in een hedendaagse loft in een grote stad. De setting benadrukt het moderne levensgevoel waarin egocentrisme en de drang naar onmiddellijke bevrediging centraal staan. Zo creëert hij een voorstelling over het egocentrisme en het destructieve hedonisme van deze tijd.

Biografie

Ivo van Hove

Ivo van Hove (België, 1958) begon zijn carrière als toneelregisseur in 1981 met producties van eigen hand (Ziektekiemen, Geruchten, Wilde Heren). Hij was achtereenvolgens artistiek leider van AKT, Akt-Vertikaal en De Tijd. Van 1990 tot 2000 was hij directeur van Het Zuidelijk Toneel. Sinds 2001 is Van Hove directeur van Toneelgroep Amsterdam.

 

Producties van Ivo van Hove zijn gespeeld in het Edinburgh International Festival, de Biënnale van Venetië, het Holland Festival en in steden als Lissabon, Parijs, Verona, Hannover, Porto en Rome. Hij regisseerde de ensembles van Deutsches Schauspielhaus Hamburg, Staatstheater Stuttgart en New York Theatre Workshop, regisseerde het televisiedrama Thuisfront voor de NPS en ensceneerde opera’s bij de Vlaamse Opera Antwerpen en De Nederlandse Opera in Amsterdam. Voor Joop van den Ende Theaterproducties regisseerde hij de musical Rent.

 

Van 1997 t/m 2004 was Ivo van Hove festivalleider van Holland Festival. Sinds 1984 is hij verbonden aan het Conservatorium Antwerpen, waar hij betrokken is bij het artistiek beleid en les geeft.

 

 

CREDITS

tekst
Henrik Ibsen
regie
Ivo van Hove
vertaling/bewerking
Judith Herzberg
scenografie
Jan Versweyveld
kostuumontwerp
Jan Versweyveld / Wim van Vliet
dramaturgie
Bart van den Eynde
cast
Barry Atsma, Jacob Derwig, Roeland Fernhout, Renée Fokker, Celia Nufaar, Halina Reijn, Karina Smulders
productie
Toneelgroep Amsterdam
coproductie
Holland Festival