Nederlandse première van de operabewerking van hét Pulitzer Prize-winnende stuk van Tony Kushner over liefde en AIDS.

Angels in America

Peter Eötvös

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival


Componist en vaste dirigent van het Nederlands Radio Kamerorkest Peter Eötvös schreef voor het Théâtre du Châtelet (Parijs) en de Hamburgische Staatsoper de succesvolle opera Angels in America, op libretto van zijn vrouw Mari Mezei. De opera is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Tony Kushner uit 1991 dat op de planken eerder al een Pulitzer Prize en als televisieserie elf Emmy Awards in de wacht sleepte. Deze opera ging in première op 23 november 2004 in Parijs. Het Holland Festival brengt de opera voor het eerst naar Nederland. Bijzonder is dat het orkest bij deze productie niet in de zaal zit maar in een aangrenzende opnamestudio, zodat de muziek als in een film haarfijn ‘gemixt’ kan worden met de (versterkte) stemmen van de zangers en met filmgeluiden. Zo komen historische, fictieve en metaforische personages samen in de aangrijpende en heldere muziek van Peter Eötvös, die als een filmsoundtrack doorspekt is met allerhande alledaagse geluiden en auditieve sfeerschepping.
De enscenering van Benedikt von Peter en het decor van Saskia Zschoch benadrukken de melancholie én de relativerende kracht van humor die dit verhaal dragen. Met enkele eenvoudige decorelementen wordt het Muziekgebouw aan ‘t IJ, na het succes van de semi-scenische uitvoering van de Finse opera L’amour de Loin tijdens het Holland Festival 2005, opnieuw omgetoverd tot een epicentrum van internationaal hoogstaand muziektheater.

Synopsis


Zes levens kruisen elkaar in het New York van de jaren ’80. Tijdens wonderlijke en toevallige ontmoetingen zoeken deze mensen op eigen wijze naar een manier om met de plotselinge veranderingen in hun leven om te gaan.
Prior Walter ontdekt dat hij AIDS heeft. Hij ziet zijn wereld verder instorten als zijn vriend Louis dreigt hierop hun relatie te verbreken. In het ziekenhuis belandt hij op een kamer met Roy Cohn, die zijn AIDS -diagnose halsstarrig ontkent. (Cohn is een historisch personage uit het McCarthy-tijdperk. Hij speelde een belangrijke rol in de terdoodveroordeling van Ethel Rosenberg voor vermeend landverraad). Beide mannen krijgen op hun ziekbed bezoek van een geest die de mannen confronteert met hun situatie.
Joe Pitt werkt als advocaat voor het kantoor van Roy Cohn, die hem een aanbieding doet voor een baan in Washington. Joe’s vrouw Harper ziet een verhuizing naar Washington echter niet zitten. Ze is depressief en verslaafd aan valium. Onder invloed van de medicijnen verliest ze zich in een fantasiewereld, waar ze gezelschap wordt gehouden door haar denkbeeldige kameraad Mr. Lies.
Ondertussen vindt Joe een luisterend oor bij Roy, die hem doet beseffen dat hij homoseksuele gevoelens heeft. Harper wordt in haar hallucinaties bezocht door Prior Walker, die haar vertelt over de geheime gevoelens van haar man. Dan besluit Joe’s bemoeizuchtige moeder Hannah langs te komen om de zaken in huize Pitt weer op de rails te krijgen.

Biografie

Peter Eötvös

De componist en dirigent Peter Eötvös staat bekend als een van de beste interpreten van de muziek van de twintigste eeuw. Hij dirigeert geregeld vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten en Japan, waaronder het Koninklijk Concertgebouworkest en de Berliner Philharmoniker.

 

In 1991 richtte hij het International Eötvös Institute voor jonge dirigenten en componisten op. Hij is ‘Officier de l’ordre des arts et des lettres’, verwierf de Hongaarse Bartók Prijs en is lid van de Szechenyi Academie en de Berlijnse Akademie der Künste. Zijn composities, waaronder ook zijn vorige opera’s Drie Zusters en Le Balcon -tevens de opening van het Holland Festival 2003- , worden over de hele wereld uitgevoerd.

 

Ook werkte hij voor de Scala in Milaan, het Royal Opera House Covent Garden en de Brusselse Muntschouwburg. In 1978 leidde Peter Eötvös, op uitnodiging van Pierre Boulez, het concert waarmee het IRCAM in Parijs werd ingewijd, waarna hij benoemd werd tot muziekdirecteur van het Ensemble Intercontemporain.

 

Na zijn Londense debuut in 1980 werd hij eerste gastdirigent van het BBC Symphony Orchestra. Eenzelfde benoeming kreeg Peter Eötvös bij het Boedapest Festival Orkest. Sinds 1994 is hij chef-dirigent van het Radio Kamerorkest, een positie die hij achtereenvolgens deelde met Ton Koopman en Frans Brüggen.

CREDITS

muziek
Peter Eötvös
libretto
Mari Mezei naar Tony Kushner
muzikale leiding
Peter Eötvös
regie
Benedikt von Peter
codirigent
Alejo Perez
toneelbeeld en kostuums
Saskia Zschoch
licht
Peter van Praet
dramaturgie
Benjamin von Blomberg
geluidsregie
Marcus Herzog
productie
Kölner Philharmonie naar een productie van de Hamburgische Staatsoper
coproductie
Holland Festival, NPS Radio, Muziekcentrum van de Omroep
met steun van
Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties