Nieuwe composities van jong talent en oude werken van grote meesters uitgevoerd op authentieke barokinstrumenten.

About Baroque

Michel van der Aa, Rebecca Saunders, Johan Sebastiaan Bach, Pietro Antonio Locatelli

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

 

Het Freiburger Barockorchester gaf een aantal jonge componisten de opdracht nieuw werk te schrijven voor de specifieke bezetting van oude instrumenten die dit topensemble kenmerkt. Het Holland Festival presenteert twee van deze nieuwe werken gecombineerd met twee werken van oude meesters. De stukken worden gespeeld in het decor van After Life, de opera van Michel van der Aa waarmee het festival dit jaar geopend wordt.

Achtergrondinformatie

Imprint

Michel van der Aa schreef Imprint voor een bezetting van portatieforgel, 2 hobo's, klavecimbel en strijkers. Het stuk is gemaakt volgens de stilistische conventies en virtuositeit uit de barok en werkte die blauwdruk uit tot een volstrekt modern Concerto Grosso.

 

Eén thema grijpt als vuur om zich heen in het orkest en laait beurtelings op in de verschillende instrumentengroepen. Een nauwelijks hoorbaar akkoord klinkt dan in de korte gaatjes die het orkest laat vallen tijdens het virtuoze tutti. Loden staven liggen als vingers op de toetsen van de klavecimbel: zowel visueel als auditief toont Van der Aa hier de Imprint - de handdruk - van de reeds lang vervlogen barokcomponist. ‘Ein rhytmisch gespannte, wirkungsvolle Demonstration kollektiver Virtuosität’, aldus de Frankfurter Algemeine Zeitung. Imprint kreeg na de première op het Luzerne Festival eind augustus 2005 zeer lovende kritieken en is nu, op het Holland Festival, voor het eerst te beluisteren én te bekijken in Nederland.

 

rubricare

Rebecca Saunders schreef voor deze gelegenheid rubricare, voor strijkers en orgel. The Independent schreef over dit stuk: 'Saunders' palette of subtly sheened textures, slubby sound-surfaces and richly hued colours was imaginatively fused with baroque tones and techniques’. Saunders concentreert zich in haar compositie op De Emotie, een belangrijk onderdeel van muziekstukken uit de barokperiode. Zonder gebruik te maken van stille citaten en verwijzingen naar bestaande barokcantates of opera’s, weet Saunders in rubricare toch die emotionaliteit, zo eigen aan deze stukken, in volstrekt nieuwe muziek te vangen.

Biografieën

Freiburger Barockorchester

Het Freiburger Barockorchester behoort inmiddels tot de gevestigde orde in de Duitse muziekwereld. Zoals de naam al doet vermoeden, hebben de Freiburgers –zoals ze ook wel genoemd worden – zich gespecialiseerd in muziek van de 17e en 18e eeuw. Maar het repertoire reikt verder dan dat: van klassiek tot laat Romaans, maar ook moderne composities zijn het kamerorkest eigen. Voor elk muziekstuk geldt dat de Freiburgers het zo levendig mogelijk interpreteren en daarbij gebruik maken van het temperament en virtuositeit die hen zo eigen is. Uniek aan dit ensemble is het gebruik van authentieke barokinstrumenten, omdat het orkest ’wil weten wat er gespeeld wordt en wil begrijpen hoe het werkt.’

 

Michel van der Aa

Michel van der Aa behoort tot de top van hedendaagse Nederlandse componisten. Zijn stukken worden wereldwijd uitgevoerd en zijn werk is meermalen bekroond. Van der Aa componeert instrumentale, orkestrale en elektronische stukken en werkt veel samen met kunstenaars uit diverse disciplines. Hij schrijft voor ensemble en orkest en componeert zowel opera’s als soundtracks en muziek voor dansvoorstellingen. Niet voor niets noemde de Berliner Zeitung hem ‘einer der geradlinigsten Denker über Musik’.

 

Dit jaar biedt het Holland Festival een podium voor maar liefst vier composities van zijn hand. Naast Imprint wordt ook de kameropera One ten gehore gebracht. Het Asko Ensemble en Schönberg Ensemble speelt zijn Here--trilogie. Het Holland Festival opent met de opera After Life.

 

Van der Aa (1970) begon zijn carrière als student muziekregistratie en muziekcompositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij nam lessen bij onder andere Diederik Wagenaar, Gilius van Bergeijk en Louis Andriessen. In 2002 volgde hij de opleiding filmregie aan de New York Film Academy.

 

Van der Aa was de eerste Nederlandse componist die de prestigieuze Gaudeamus prijs ontving. Hij kreeg de prijs voor Between, het tweede deel van zijn ensembletrilogie Above-Between-Attach uit 1999. In datzelfde jaar werkte hij samen met Peter Greenaway en Louis Andriessen aan de opera Writing to Vermeer en ging van zijn hand Faust in première in Tokio, geschreven in opdracht van het New National Theatre Tokyo.

Het Amsterdamse Fonds voor de Kunst kende hem in 2000 de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs toe voor Attach, het laatste deel van zijn ensembletrilogie Above-Between-Attach.Voor de kameropera One uit 2002 (dit jaar ook te zien tijdens het Holland Festival) ontving hij in 2004 de Matthijs Vermneulenprijs. In juni 2005 ontving hij de Ernst von Siemensprijs, een Duitse aanmoedigingsprijs voor jonge componisten.

 

Rebecca Saunders

Rebecca Saunders (1967) studeerde Viool en Compositie aan de Universiteit van Edinburgh. Haar doctoraal compositie volgde zij bij Nigel Osborne. Ze ontving diverse prijzen en beurzen voor haar werk, waaronder de Busoni Förderprijs, de compositieprijs van de Akademie der Künste Berlin en de Ernst von Siemens Förderpreis (in 2005 gewonnen door Michel van der Aa). Saunders was in 2004 reeds te gast op het Holland Festival. Toen was haar muziek te horen in de dansvoorstelling Insideout van Sasha Waltz.

CREDITS

muziek
J.S. Bach, Michel van der Aa, Rebecca Saunders, P.A.Locatelli
dirigent
Gottfried von der Goltz
orkest
Freiburger Barockorchester
productie
Freiburger Barockorchester
in samenwerking met
Siemens Arts Programma