Bach Cantatas

Lorraine Hunt-Lieberson

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

"Cantata #199 documents the process of personal transformation: how you empty yourself out and start over. Cantata #82 envisions death not as enemy, not as panic, not as farewell, and  not as the end of something.  The music is about the beginning of something." Peter Sellars

Peter Sellars - één van de belangwekkendste theatermakers ter wereld en al vele malen uitgenodigd door het Holland Festival – komt opnieuw met een spraakmakende regie. Hij regisseerde twee cantates van Bach met een duizelingwekkend resultaat. Niet alleen zorgt hij ervoor dat de goddelijke thema’s vertrouwen, dood en verlossing op een glasheldere grafische maar ook controversiële manier worden verbeeld, ook brengt hij uitvoerders bij elkaar die volkomen op elkaar zijn ingespeeld.

Biografieën

Peter Sellars

Peter Sellars is één van de belangwekkendste opera-, theater en televisieregisseurs ter wereld. Hij regisseerde al meer dan honderd internationale producties in Amerika daarbuiten. Zijn ster rees met het vertalen van klassieke opera’s naar de tegenwoordige tijd en al meer dan 25 jaar reist hij geëngageerd de hele wereld af. De Golfoorlog inspireerde hem om het toneelstuk De Perzen van Aeschylus op het toneel te brengen. In 1988 situeerde hij Mozarts opera Don Giovanni in de New Yorkse wijk Harlem met een zwarte gangster in de hoofdrol. Zijn Nixon in China (Holland Festival 1987) is uitgegroeid tot een moderne klassieker. Sellars wordt vaak uitgenodigd als artistiek adviseur en artistiek leider van internationale kunstenfestivals zoals het Los Angeles Festival en de Theatre Biennale in Venetië.

 

Lorraine Hunt-Lieberson

De Amerikaanse mezzosopraan Lorraine Hunt-Lieberson begon haar muzikale carrière als violiste. Haar recitals en concerten zijn van grote klasse en ze is een indrukwekkende operazangeres. Haar repertoire loopt van barok tot moderne muziek. Op het operapodium blonk ze uit in uiteenlopende rollen als Ottavia (Monteverdi’s L'Incoronazione di Poppea), Ariodante (Händel), Medea (Charpentier), Sesto (Mozart’s La Clemenza di Tito), Carmen (Bizet), Phèdre (Rameau's Hippolyte et Aricie) en Le Perelin (Kaija Saariaho’s Clemence).

 

 

Craig Smith

Craig Smith is zowel oprichter als artistiek leider van Emmanuel Music. Met dit orkest voert hij wekelijks een cantate van Bach op als onderdeel van de zondagsdienst in de historische Emmanuelkerk in Boston. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor een succesvolle concertreeks waarin onder meer werken aan bod zijn gekomen als de Mattheüs Passion en Johannes Passion van J.S. Bach; opera’s van Mozart en Händel; Schuberts zelden uitgevoerde opera Alfonso und Estrella en nog vele andere. Hij maakte een aantal opera’s met Peter Sellars, waaronder de drie Mozart/da Ponte operas, Così fan Tutte, Le Nozze di Figaro en Don Giovanni. Hij was gastdirigent van het Théâtre de la Monnaie in Brussel en heeft met choreograaf Mark Morris samengewerkt in talloze producties.

 

Michael Schumacher

Michael Schumacher begon zijn danscarrière in muziektheaterproducties in zijn woonplaats Lewiston om Idaho. Na zijn verhuizing naar New York waar hij afstudeerde aan The Juilliard School als Bachelor of Fine Arts in Dance. Momenteel woont hij in Amsterdam.

Schumacher was onder meer professioneel danser bij het Ballet Frankfurt en Twyla Tharp Dance en danste gastrollen voor Peter Sellars in Biblical Pieces, Peony Pavilion en El Niño en in producties met Dana Caspersen, Anouk van Dijk, Sylvie Guillem, Mark Haim, Mikayo Mori en Paul Selwyn Norton. Schumacher danst ook bij Magpie Music Dance Company. Naast zijn optredens geeft hij workshops in bewegingsanalyse en improvisatietechnieken.

 

The Orchestra of Emmanuel Music

Emmanuel Music is een groep zangers en musici met een breed muziekrepertoire, van  kamermuziek tot grootschalige werken. De groep werd in 1970 door Craig Smith opgericht om de complete cyclus van ruim tweehonderd religieuze cantates van J.S. Bach op te voeren in de liturgische setting waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld zijn. Deze cyclus, die momenteel tweemaal volbracht is, wordt nog steeds opgevoerd in de Emmanuel-kerk in Bostons Back Bay. In de loop der jaren heeft Emmanuel Music zijn repertoire uitgebreid met onder meer grootschalige werken van Bach, grote symfonieën en opera’s van Mozart en oratoria en opera’s van Händel.

 

CREDITS

compositie
Johann Sebastian Bach
regie
Peter Sellars
dirigent
Craig Smith
mezzo sopraan
Lorraine Hunt-Lieberson
dans
Michael Schumacher (Cantata bwv 82)
licht
James F. Ingalls
kostuum
Dunya Ramicova (Cantata BWV 199)
uitvoerenden
The Orchestra of Emmanuel Music: Peggy Pearson (oboe d'amore), Thomas Stephenson (fagot), Danielle Maddon, Sarah Roth, Dianne Pettipaw, Jodi Hagen, Hilary Foster, Karma Tomm, Heidi Braun Hill (viool), Betty Hauck, Jennifer Stirling (viool), Michael Curry (cello), Gregory Koeller (bas), Michael Sponseller (orgel)
co-productie
Wiener Festwochen, The Barbican Centre, Lincoln Center for the Performing Arts, i.s/..m. Old Stories: New Lives