Robert Wilson & Nederlands Dans Theater III

2 lips and dancers and space

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Voor 2 Lips and dancers and space gaat regisseur en beeldend kunstenaar Robert Wilson de samenwerking aan met het Nederlands Dans Theater III, een uniek gezelschap met dansers van boven de veertig jaar die allen een indrukwekkende danscarrière achter de rug hebben. Hun kwaliteiten krijgen bij NDT III een extra dimensie door de ervaring die zij in het theater én in het leven hebben verworven.                                               

Achtergrondinformatie

“2 Lips And Dancers And Space. 2 Lips that would go to the 2 Chips. The 2 Chips which dips. Dips of 2 Chips. 2 Lips. Dancers and Prancers as the Chances are doing something beautiful like skipping and walking.” Christopher Knowles

 

Voor 2 Lips and dancers and space gaat regisseur en beeldend kunstenaar Robert Wilson de samenwerking aan met het Nederlands Dans Theater III, een uniek gezelschap met dansers van boven de veertig jaar die allen een indrukwekkende danscarrière achter de rug hebben. Hun kwaliteiten krijgen bij NDT III een extra dimensie door de ervaring die zij in het theater én in het leven hebben verworven.

 

In het minimalistische toneelbeeld van 2 Lips and dancers and space (‘2 lips’ verwijst naar de Nederlandse tulpen) ontstaat een surrealistische sfeer door de verschillende elementen die Robert Wilson erin brengt: repeterende teksten, bizarre kostuums en speciaal gecomponeerde barokachtige muziek. De teksten zijn afkomstig van Christopher Knowles (1954), een autistische dichter die op 19-jarige leeftijd door Wilson werd ontdekt. Zijn gedichten werden door hem in zijn avant-garde opera Einstein on the Beach, waarin hij samenwerkte met Philip Glass, gebruikt. ‘… I am forever fascinated by the decisions Chris is able to make while maintaining control over a continuous and elegant line. He has a unique ability to create a language that's immediately discernable. Yet once he has invented his verbal or visual language, he destroys the code to begin anew. His art holds the excitement of molecular reaction. His product is constantly genuine and always a reflection of his own imagination, humor and good will’. Robert Wilson

 

De dansers hullen zich in meerdere creaties van niemand minder dan het modeontwerpersduo Viktor & Rolf. Zij dosten de dansers excentriek uit met zwarte nauw aansluitende leren pakken, felgekleurde gezichten en bovenlijf, en bizarre accessoires die variëren van dierenkoppen tot pruiken en hoofdkussens. De barokachtige muziek is gemaakt door componist en violist Michael Galasso, die zijn carrière begon met het een compositie voor Wilson’s Ouverture (1972).  Galasso componeert voor theater, dans en film en maakt ook geluidinstallaties, waaronder het ‘Giorgio Armani retrospectief’ voor het Guggenheim Museum in New York.

 

Wilson creëert een universum waar licht, geluid en ruimte een evengrote rol als de magische persoonlijkheden van de dansers hebben. ‘This piece of theatre is so insistent, so slowly danced, composed with such mathematical precision and so relentlessly choreographed.’ Ballet Tanz

 

The New York Times noemt regisseur en beeldend kunstenaar Robert Wilson een geweldige figuur in de wereld van het experimenteel theater. Op geraffineerde wijze maakt Wilson gebruik van licht, tijd en ruimte op het toneel. Deafman Glance, een stille opera in samenwerking met een doofstomme jongen, zorgde in de jaren zeventig voor Wilson’s internationale doorbraak. De laatste twintig jaar maakt Wilson wereldwijd furore met standaard drama- en operaproducties waar hij zijn eigenzinnige creativiteit op los laat. Hij werkte met internationale operagezelschappen, maar ook met operazangeres Jessye Norman, Beatnikschrijvers William S. Burroughs en Allen Ginsberg en (rock)musici als Philip Glass, Tom Waits, Laurie Anderson en Lou Reed.

Biografieën

Gioconda Barbuto, danser en choreograaf uit Toronto, danste tijdens haar lange carrière stukken van choreografen als George Balanchine, Jiri Kylián, José Limon en Hans van Manen. Sinds 1998 is zij verbonden aan Nederlands Dans Theater III.

 

Sabine Kupferberg kwam in 1975 bij het Nederlands Dans Theater. Zij ontwikkelde zich daar tot een opmerkelijk danseres die vele choreografen als Hans van Manen, William Forsythe en Mats Ek inspireerde tot het maken van creaties. Sabine is de muze van choreograaf Jiri Kilián en is vanaf de oprichting van NDT III in 1991 één van de vaste dansers van dit unieke ensemble. Vooral bij dit gezelschap zijn haar grote expressieve en dramatische kwaliteiten naar buiten gekomen.

 

David Krügel uit Zuid-Afrika danste onder andere bij het Béjart Ballet in Brussel en het Ballet van Vlaanderen. Krügel was artistiek leider van de Bophuthatswana Dance Company en oprichter van de Batho Dance Company. In zijn vaderland ontving hij meerdere malen de FNB Vita Award voor 'Dancer of the Year’. Krügel is sinds 1998 verbonden aan NDT III.

 

Egon Madsen uit Denemarken danste bij talloze internationale gezelschappen, waaronder het Royal Ballet in Londen. Vanaf 1981 werkte Madsen onder meer als balletmeester, repetitor, choreograaf en gastdocent. In 1999 kwam Madsen bij NDT III, eerst als danser en later ook als artistiek leider, samen met Ulf Esser.

CREDITS

concept, regie en ontwerp
Robert Wilson
choreografie
Makram Hamadam
kostuums
Viktor&Rolf
tekst
Christopher Knowles
muziek
Michael Galasso
licht
Heinrich Brunke
decor
Jaroslav Bönisch
stage manager
Sue Jane Stoker
productieleider
Joshua de Kuyper
persoonlijk assistent Wilson
Christof Belka
uitvoerenden
Gioconda Barbuto, Sabine Kupferberg, David Krügel, Egon Madsen
strijkkwartet (op band)
Cécile Huijnen, Tiemo Wang, Francien Schatborn, Jeroen den Herder
co-productie
Nederlands Dans Theater, Grand Théâtre de la ville Luxemboiurg, Paleis voor de Schone Kunsten Brussel; in samenwerking met Städtische Bühnen Frankfurt en Holland Festival