Gesualdo considered as a murderer

U kijkt nu naar een voorstelling uit het archief van Holland Festival

Gesualdo considered as a murderer is het nieuwste werk van de Italiaanse componist Luca Francesconi (1956). Aan dit multimedia-muziektheaterwerk gaat een eerdere compositie van zijn hand vooraf, Respondit (1997), dat gebaseerd is op madrigalen van Gesualdo, waarbij de instrumenten met electronica bewerkt zijn.

Het bizarre levensverhaal en de muzikale experimenteerzin van Don Carlo Gesualdo (1561-1613), ‘principe da Venosa’, fascineert Francesconi al jaren. Gesualdo, de componist van wrange, schokkend-moderne madrigalen, staat tevens bekend als de edelman die zijn ontrouwe echtgenote plus minnaar aan het mes reeg. Kennelijk werd hij de rest van zijn leven geplaagd door schuldgevoel: volgens de overlevering liet hij zich dagelijks door een dienaar geselen.

Francesconi koos voor de bijzondere vorm van een ‘opera voor de concertzaal’, in de lijn van de theatrale producties die het Holland Festival in eerdere jaren presenteerde van o.a. Steve Reich (The Cave) en Heiner Goebbels (Landschaft mit entfernten Verwandten). Net als in The Cave treedt er een reporter op, die – originele getuigenverklaringen uit Gesualdo’s proces noterend – deel van de muziek en van een geprojecteerd beeldverhaal wordt. Tegenover zuidelijk begrip (Gesualdo werd vrijgesproken) staat noordelijke afstandelijkheid: een Engelsman leest voor uit Thomas de Quinceys essay On murder, considered as one of the fine arts.

Componist Luca Francesconi (Milaan 1956) studeerde in Milaan, Boston, Rome en Tanglewood met o.a. Stockhausen en Berio. In 1990 stichtte hij AGON Acustica Informatica Musica in Milaan, een centrum waar onderzoek gedaan wordt naar nieuwe technologieën in de muziek. Hij aanvaardde diverse gastdocentschappen, onder meer van het Rotterdams Conservatorium. Francesconi componeerde meer dan vijftig werken, variërend van solostukken tot werk voor orkesten in grote bezetting, vele in opdracht geschreven.

Regisseur Giorgio Barberio Corsetti geldt sinds de jaren ‘70 als een van de meest innovatieve theaterregisseurs van Italië. Sinds 1999 is hij leider van de theatersectie van de Biënnale van Venetië.

Biografie

Het bizarre levensverhaal en de muzikale experimenteerzin van Don Carlo Gesualdo (1561-1613), ‘principe da Venosa’, fascineert Francesconi al jaren. Gesualdo, de componist van wrange, schokkend-moderne madrigalen, staat tevens bekend als de edelman die zijn ontrouwe echtgenote plus minnaar aan het mes reeg. Kennelijk werd hij de rest van zijn leven geplaagd door schuldgevoel: volgens de overlevering liet hij zich dagelijks door een dienaar geselen.

Francesconi koos voor de bijzondere vorm van een ‘opera voor de concertzaal’, in de lijn van de theatrale producties die het Holland Festival in eerdere jaren presenteerde van o.a. Steve Reich (The Cave) en Heiner Goebbels (Landschaft mit entfernten Verwandten). Net als in The Cave treedt er een reporter op, die – originele getuigenverklaringen uit Gesualdo’s proces noterend – deel van de muziek en van een geprojecteerd beeldverhaal wordt. Tegenover zuidelijk begrip (Gesualdo werd vrijgesproken) staat noordelijke afstandelijkheid: een Engelsman leest voor uit Thomas de Quinceys essay On murder, considered as one of the fine arts.
Componist Luca Francesconi (Milaan 1956) studeerde in Milaan, Boston, Rome en Tanglewood met o.a. Stockhausen en Berio. In 1990 stichtte hij AGON Acustica Informatica Musica in Milaan, een centrum waar onderzoek gedaan wordt naar nieuwe technologieën in de muziek. Hij aanvaardde diverse gastdocentschappen, onder meer van het Rotterdams Conservatorium. Francesconi componeerde meer dan vijftig werken, variërend van solostukken tot werk voor orkesten in grote bezetting, vele in opdracht geschreven.
Eberhard Francesco Lorenz stond eerder in de opera's Rheingold, Die Soldaten, The Fall of the House of Usher, Jakob Lenz, Wozzeck, Fidelio, Die Zauberflöte en Der Rosenkavalier.

CREDITS

Compositie
Luca Francesconi
Libretto
Vittorio Sermonti
Regie
Giorgio Barberio Corsetti
Solisten
Eberhard F. Lorenz (tenor), Alda Caiello (mezoosopraan), Davide
Damiani (bariton). Orkest
Nederlands Blazers Ensemble, Hilliard Ensemble, AGON Acustica Informatica Musica Milano.
Coproductie
Holland Festival, ZaterdagMatinee en Nederlands Blazers Ensemble